Kaikenlaisia
sanontoja on matkani varrelta ”vaatteisiin tarttunut”. Eräs näistä on tämä
hokema ”ei oppi ojaan kaada”. Toistaiseksi lyhyen eläkeläisurani aikana olen
oppinut arvostamaan aamutunteja, sillä ne tarjoavat tilaisuuden opiskeluun ja
uuden oppimiseen. ”Vanhuus ja viisaus kulkevat käsi kädessä”, kuulin joskus
nuorena sanottavan, ja naureskelin sanonnalle katsellessani ”huru-ukkojen”
touhuilua. Nyt olen itsekin saavuttanut tuon huru-ukkoiän ja huomannut monissa
asioissa kykyjeni heikenneen, mutta yllättäen huomannut myös sen, että
tiedonjano ei ole mihinkään kadonnut ja että kokemus ei lakkaa karttumasta,
vaikka eläkejuhlat on jo vietetty. Niinpä nyt sitten tämän aamun kokemuksia.
Kuuntelin
aamun puheradiota, jossa haastateltiin jotakin opettajaa, jonka ajatuksiin oli
erityisen helppo yhtyä. Hänen mukaansa Suomen nykyinen koulujärjestelmä on
historiallisilta ajoilta ja vähintään nyt, kun kansainvälinen arvostuksemmekin
alkaa laskea, olisi aika uudistaa jotain. Kahvipöydässä sitten keskustelimme
asiasta vaimoni kanssa. Asia kun sattuu olemaan meille molemmille ihan
omakohtaisesti tuttu. Seuraavassa kerronkin sitten pääasiassa omia ajatuksiani,
tai ajatuksia, joista olen ”puheradion” kanssa samaa mieltä.
Pakollista
opetusta tulisi vähentää 50 %. Ei kuitenkaan niin, että aineita karsittaisiin
tuo määrä, vaan käytettäisiin sitä paljon puhuttua ”juustohöylää”. Siis
kaikkien aineiden pakollinen osuus pitäisi viilata sille tasolle, että
yleissivistys säilyisi, mutta asiasta innostuneet saisivat jatkaa korkeammalle
tasolle. Näinhän periaatteessa on jo nyt matematiikan kohdalla, jossa voi
valita pitkän tai lyhyen matematiikan. Aivan samoin voisi asianlaita olla monen
muunkin aineen kyseessä ollen. Kyllä minä varmasti aikanani olisin valinnut pitkän
fysiikan, vaikka en pidäkään kovin tärkeänä, että kaikki osaavat laskea
kiihtyvyyden vapaassa putouksessa. Monet muutkin fysiikan kaavat ovat
suurimmalle osalle ihmisiä täysin tarpeettomia, ja niiden opiskeluun käytetty
aika ajan haaskausta. Jos asia ei kiinnosta, niin se ei vaan kiinnosta. Sen
sijaan kovin tarpeellista ja yleissivistykseen kuuluva asia on esimerkiksi
tieto siitä, että äänikin tarvitsee jonkin ajan kulkiessaan jonkun matkan.
Huuto ei siis ole samaan aikaan kuulijan korvassa kuin se on huutajan huulilla.
Kielivalikoimaa
voisi lisätä, mutta samalla myös valinnan vapautta niiden suhteen. Pakkoruotsi
pois, ja samalla joku muu kieli valinnaisena. Ehkä pakkoenglannin hyväksyisin,
jos hyväksyntää minulta kysyttäisiin. Eivät taida kuitenkaan kysyä. Uskonnon
opetuksen suhteen on ainakin minun aikanani käytetty hyvin kerettiläisiä
menetelmiä. Suurin osa minun ikäluokkani ihmisistä uskoo, että Jumala on
siunannut Suomen kansan ja sen talvisodan aikaiset aseet. Ainakaan minulle ei
kerrottu, että meidän luterilainen uskontomme onkin eräs maailman pienimmistä
”lahkoista” ja että se on valtauskontona Suomessa Ruotsin kuninkaan
määräyksestä. Niin kristillisenä kuin itseäni pidänkin, on mielipiteeni
kuitenkin se, että varsinainen uskonnon opetus kouluissa pitäisi kieltää ja
korvata uskontojen historialla ja siveysopilla. Suvivirsi on kaunis laulu,
joten lauletaan sitä vaan edelleenkin.
Koulu-uudistus
taitaisi oikeasti olla tärkeämpi asia kuin tuo paljon puhuttu ja parjattu
kuntauudistus. Tuskin kuntauudistusta edes tarvitaan, mutta mahdollisimman
nopea kunnallisen päätöksentekojärjestelmän uudistaminen.
Tuntuuko
vanhan jauhamiselta, jos ihmettelen yhä edelleen, miksi matematiikan opettajan
virkaa hakenut, mutta toiseksi jäänyt valittiinkin maatalouslomittajaksi.
Maataloudesta hän ei tosin mitään ymmärrä, mutta olihan hän toisella sijalla
valittaessa matematiikan opettajaa. Periaatteessa tuollainen käytäntö on
kunnallispolitiikassa. Kun ihminen ei tule valituksi kunnan valtuustoon,
nimetään hänet kulttuurilautakuntaan. Asiasta hän ei tosin mitään ymmärrä eikä
ole sinne halunnut enempää kuin äänestäjätkään ovat häntä sinne äänestäneet.
Onpahan vain vanha poliittinen käytäntö, että tehdään miehestä
maatalouslomittaja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti