Ei siis leikattu mitään, eikä edes mistään verotukseen
pohjautuvista piilotuista voitu luopua, syystä että jokaisen lehmä makasi
jossain ojassa. Ryhmästä oli yritetty
tehdä mahdollisimman parlamentaarinen, jonka seurauksena oli juuri tuo nollatulos. Suomessa tiedetään varsin laajasti
poliitikkojen asettama asioiden arvojärjestys, jossa ykkösenä on minä itse,
kakkosena puolue ja kolmosena joku muu puolueen hyväksi näkemä intressi, ja jos
aikaa jää, mietitään myös kansan etua. Tässä tapauksessa ei jäänyt aikaa.
Oikeasti en tiedä, pitäisikö kaikista yritystuista luopua,
mutta ainakin suurimmasta osasta. Suorien yritystukien kanssa pitäisi olla
erityisen varovainen ja niitä pitäisi harkita vain silloin, kun kyseessä on
kasvava startup-yritys tai yritys, jolla on erityisen suuri merkitys
kansainvälisessä kaupassamme. Tässä varmasti tarvittaisiin aitoja puolueettomia
asiantuntijoita.
Kun sain käsiini luettelon ns. asiantuntijoista, olin kyllä
hieman hämmästynyt. En halua nyt
luetella ryhmää, enkä edes aseta heidän asiantuntemustaan kyseenalaiseksi,
mutta heidän puolueettomuuttaan epäilen.
Ihmettelen myös sitä, kuinka he voivat olla kaikkien alojen
asiantuntijoita. Puolueettomia asiantuntijoita
olisi kyllä löytynyt Suomen monista yliopistoista. Aikaakin olisi ollut, niin että tukia olisi
voitu käsitellä yksi kerrallaan ja kuunnella juuri kyseiseen asiaan
perehtynyttä asiantuntijaa.
En usko, että aivan mahdotonta olisi ollut jo ennen työryhmän
asettamista määrätä heille tehtäväksi esimerkiksi yritystukien puolittaminen.
Silloin olisi ainakin päämäärä ollut selvillä ja asiantuntijan kuulemisen
jälkeen ratkaisu olisi voitu tehdä vaikka äänestämällä.
Tällaistahan siitä seuraa, kun poliitikoilta ei vaadita
mitään ammattitaitoa, mutta kuitenkin heidän annetaan tehdä suuri
päätöksiä. Suomalaisessa politiikassa ei
ole yhtään ihmistä, jolla ei ole jääviysongelmia, joten joku puheenjohtajan
vaihtaminen jossakin lautakunnassa tai työryhmässä on vain teatteria, jolla
meitä yritetään sahata silmään.
Entäpä jos olisikin päätetty, että koko suorien yritystukien
summa puolitettaisiin ja piilotuet lakkautettaisiin kokonaan? Siten saataisiin
se kynnyskysymys häviämään, keneltä leikataan. Jäisi vain jäljelle kysymys, miten leikataan.
Varmaa kuitenkin on, että jos yritys ei pysy pystyssä ilman
ylimääräistä valtion tukea, ei sen tarvitsekaan pysyä pystyssä. Sen verran
annan nyt periksi, että on olemassa julkisia palveluja, joita voidaan tukea,
koska siinä samalla tuetaan ihmisiä, ja se on samalla eräänlaista
tulontasausta. Lähinnä tulisi kyseeseen julkinen liikenne, terveyspalvelut ja
koulutus kohtuullisessa määrin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti