Meille vanhoille ja
viiksekkäille usein hymähdellään, kun tulemme maininneeksi, kuinka ennen
elettiin ja toimeen tultiin. Vastustamme kuulemma kehitystä. Mitä ihmeen
kehitystä? Ehdottomasti olen sitä mieltä, että kehityksen tulisi näkyä
ihmisissä enemmän kuin ympäristössä.
Jotta en leimaantuisi vanhaksi
jääräksi, ilmoitan heti olevani vanha jäärä. En suinkaan aio pyöräyttää
kehityksen pyörää taaksepäin. Ihan opin vuoksi joskus kuitenkin olen pakotettu
muistuttamaan, että elettiin sitä ennenkin. Ei sille mitään voi, että ihmisen
kokemusmaailma ei lakkaa karttumasta hänen täytettyään esimerkiksi 30 vuotta.
Sellainen käsitys yhteiskuntaa nykyisin pyörittävillä ”nuorilla” näyttää olevan.
Kokemuksia vaan tuppaa kertymään senkin jälkeen, ja niitä koetan tarjota joskus
nuorempien käyttöön. Useasti eivät kelpaa, joten en ole aikoihin viitsinyt
kertoa, kuinka aikoinaan kuljettiin 3 – 5 kilometriä jalkaisin kouluun joka
ainoa aamu. Tänä päivänä sitä pidettäisiin suorastaan lapsiin kohdistuvana
rääkkäyksenä. Eihän sellaista saa tehdä, oppivat vielä selviämään omillaan, jos
ei edes kouluun kuljeteta! Anteeksi vaan hyvät vanhemmat, mutta en minä tätä
kehitykseksi sano, vaan taantumukseksi.
Silti olen sitä mieltä,
että koulut saisivat olla hieman lähempänä oppilaita. Ei siinä niin kaksista
rakennusta tarvita, sillä vain harvoin meitä seinät opettavat. Tämän sanon ihan
Kalajoen kouluverkkokiistan innoittamana. Älkää edes pyrkikö hävittämään
kyläkouluja, sillä koulu on monelle kylälle se kylän sydän, joka kasvattaa
yhteisyyttä ja sivistystäkin. Koulun lopettaminen saattaa lopettaa kaikenlaisen
kulttuuritoiminnan, mutta ei tuo todellisia säästöjä. Ei ole koskaan tuonut,
eikä tuo nytkään. Sen sanon minä vanha jäärä. Ihan kokemuksestani puhun. Vanhoina
” hyvinä aikoina” kouluilla harrastettiin myös kaikenlaista liikuntaa. Ehkä
vieläkin joku keksisi, että niin voidaan menetellä.
Koulu-uudistus keksittiin
Ulf Sundqvistin pääministerikaudella, kun Suomessa oli ns. nappulahallitus. Se
oli ihan 70-luvun alussa, eikä tuonut mitään siunausta tälle maalle. Päätettiin,
että kaikki oppilaat saavat kirjoittaa ylioppilaaksi niin halutessaan.
Varsinaiset oppikoulut ajettiin alas ja tilalle tuli ns. peruskoulu, joka jo
syntyessään oli susi. On kyllä koetettu pukea lammasten vaatteisiin, mutta
sisimmässään on susi edelleen. Monet tämän laitoksen läpi kahlanneet ovat kyllä
luku- ja kirjoitustaitoisia, mutta eivät ymmärrä lukemaansa tekstiä. Matemaattiset
taidot ovat täysi nolla.
Sen verran kalajokinen jo
olen, että ymmärrän, mitä täällä Kalajoella tapahtuu. Täällä tarvitaan kyllä
koulutuksen järjestelyä, mutta ei uutta lukiorakennusta. Se olisi aivan
tarpeeton monumentti järjen käytön muistolle.
Otetaan nyt sitten lakki
kauniisti käteen. Järjestetään kouluasiat kuntoon asiallisesti ja turhia
pröystäilemättä. Järjestetään meidän urheilun lippulaivalle Särkät Volleylle
kunnolliset olosuhteet. Ei sekään olisi ihan kohtuutonta, onhan kuitenkin kyse
maailman laajimmin harrastetusta joukkuepelistä. Ja onhan meillä jäähallikin.
Olen antanut kertoa
itselleni, että meille on tulossa uudistettu liikuntalakikin, joka velvoittaisi
yhteiskunnan järjestämään tällaiset asiat kuntoon. Sinne päinhän se oli
entinenkin laki, mutta sitä ei vain ole kaikkialla noudatettu.
On Ari niin hyvää kirjoitusta ja viisasta tekstiä ,kun vaan voi olla.
VastaaPoista