Kun kansakoulu/oppikoulusysteemi murrettiin ja siirryttiin
peruskouluun, jouduttiin samalla laskemaan vaatimustasoa, niin että huonoimmatkin
pysyivät mukana. Mestari/oppipoikasysteemi oli jo aikaisemmin romutettu, ja
oikeisiin töihinkin opeteltiin hyvin paljon teoriassa, vaikka joka toinen
koulupäivä olikin ns. työpäivä. Monet
ammattikoulut olivat vain kaksivuotisia, joten aina ei edes teoria onnistunut
tarttumaan oppilaan päähän.
Suurin huononnus teknisen alan koulutuksessa tapahtui, kun
teknisistä oppilaitoksista poistettiin vaatimus pakollisesta
ennakkoharjoittelusta. Oppilaitoksiin ryntäsi nyt suuri määrä peruskoulun
käyneitä oppilaita, jotka eivät oikeasti tienneet edes mistä puhuttiin,
puhumattakaan siitä, että olisivat joskus tehneet jotain. Tätä ymmärtämisvaatimusta ei kuitenkaan ollut,
joten he pääsivät oppilaitoksiin. Niitä
oli perustettu joka niemeen ja notkelmaan, ja jotkut alat kärsivät jopa
oppilaspulasta. Myöhemmin lopetettiin teknikkokoulutus, joka oli ehkä
edellisiäkin suurempi munaus. Tänään eletään tilanteessa, jossa meillä on suuri
joukko kädettömiä insinöörejä, jotka eivät osaa neuvoa tai auttaa missään eteen
tulevassa ongelmassa.
Ihan varma en ole siitäkään, antaako edes DI- koulutus
riittävän pätevyyden mihinkään. Ei ainakaan politiikkaan, mutta on se kuitenkin
asteen verran parempi kuin ei mitään koulutusta. Kyllä nykyisinkin osaajia on,
mutta osaamisen tae ei suinkaan ole koulutus, vaan halu oppia ja luontainen uteliaisuus. Parhaat ammattimiehetkin ovat yleensä saaneet
oppinsa työmailla, olipa kyse sitten asentajasta tai insinööristä. Olenkin oppisopimuskoulutuksen suuri
kannattaja, koska se on ainakin ammatillisten opintojen äiti. En toki itsekään tunne olevani erityisen
kätevä käsistäni, mutta olen sentään joskus repinyt leipäni sähkötöissä. Jokaisen koulutusportaani välillä tein pätkän
”oikeaa” työtä kyseisellä alalla. Vaikka olenkin nyt DI, niin jotenkin minusta
tuntuu, että suurimmat vaatimukset koin teknillisessä koulussa vuosina 1965 –
1968. Sen jälkeiset opintoni olivat ”kevyttä
kamaa”, johtuiko sitten kokemuksesta vaiko todellisesta vaatimustason laskusta.
Jos saisin päättää teknisen alan koulutuksesta, satsaisin
tosi paljon oppisopimuskoulutukseen ja ammattitutkintoihin. Näyttötutkinnon pitäisi olla todella
monipuolisesti ammattitaitoa mittaavia, eikä mitään muodollisuuksia. Liekö
teknikkokoulutus enää välttämättömyys, mutta ehdottomasti panisin insinöörikoulutuksen
edellytykseksi jälleen pakollisen ennakkoharjoittelun. Valitettavasti en tunne
moniakaan muita aloja, mutta tämän laajamittaisen rappion juuri teknisellä
alalla tunnen, sillä olenhan itse kontannut tuon putken läpi aina tohtorikoulutukseen
asti, vaikka sen jouduinkin keskeyttämään.
Se oli sydämen asia, sillä vain ohitusleikkaus pelasti henkeni, mutta
samalla se tappoi motiivin opiskella lisää.
Vaikuttaa kuitenkin siltä, että lääketiede on enää ainut ala,
jossa todellista osaamista vaaditaan.
Paraskaan kirurgi ei opi leikkaamaan pelkästään lukemalla. Ei edes
katsomalla, vaikka se hyvä alku onkin.
Olen mielelläni ollut opiskelijoiden harjoituskappaleena, kunhan joku
ammattimies on katsonut päältä.
Toki meillä on myös päteviä insinöörejä, jotka ovat jotenkin
hankkineet ammattitaitonsa, mutta nykyinen opintoputki tuottaa aivan liikaa
kädettömiä insinöörejä, joille ei kelpaa mikään suoritustason työ. Arvelen sen johtuvan siitä, että he eivät
osaa mitään.
Lastentarhan kasvattajien ammattitaitoon minun tuskin
kannattaa puuttua, mutta jotenkin tuntuu, että joku kahdeksan lapsen äiti
hallitsee kasvatushommat hieman paremmin kuin yliopistosta valmistuntu
maisteri. Liian paljon meillä arvostetaan yliopistoa, joka on tosi kaukana
todellisesta elämästä.
Niin se taitaa mennä.
Ne, jotka osaavat, tekevät, ja ne, jotka eivät osaa, ovat työnjohtajia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti