Näin tapahtuu sekä uskonnollisissa
yhteisöissä että maallisessa politiikassa.
Oikeassa oleminen sallitaan yhteisön jäsenille, mutta vain siinä
tapauksessa, että ovat samaa mieltä yhteisön muiden jäsenten ja ennen kaikkea
yhteisön johtajien kanssa. Toista mieltä
olevat eivät yksinkertaisesti sovi yhteisöön siitäkään huolimatta, että hyvin
tiedetään, että ihmisen ajattelu on kuin sormenjälki. Koko maapallolta ei löydy kahta ihmistä,
joiden mielipiteet olisivat aivan identtiset.
Yhteisöjen johtajat pyrkivätkin keräämään ympärilleen porukkaa, joilla
ei ole omia ajatuksia lainkaan. Vaikea
sanoa, mistä moinen johtuu, mutta niin se vain näyttää olevan. Omia ajatuksiaan esittävät joko eristetään
tai erotetaan.
Poliitikot ovat hieman paremmassa
asemassa kuin ns. uskovaiset, sillä poliittisista puolueista voi yleensä erota
ilman sen suurempia seurauksia. Kovasti
hankalat tapaukset voidaan myös erottaa, mutta tämä lienee aika
harvinaista. Toki tällaistakin on
tapahtunut, mutta ei kovin usein.
Uskonnollisesta yhteisöstä sinä voit myös erota, mutta siitä saattaa
olla koko elämää pilaavia seurauksia.
Kun sinua on yritetty käännyttää takaisin ja painostaa johonkin tiettyyn
muottiin eikä tässä ole kuitenkaan onnistuttu, saattaa seurauksena olla jopa
lähisukulaisten vieroksunta. Sinun
kanssasi ei enää olla missään tekemisissä, ei edes keskustella. Pahimmassa tapauksessa oma perhekin voi
ruveta karttamaan sinua. Todellisuudessa
saatat olla hartaampi uskovainen kuin nuo ”vainoojasi”, mutta uskot väärällä
tavalla etkä usko kaikkeen, mitä saarnaajat tuputtavat.
Ei se nyt niin kauhea ihme ole, jos
usko jo alkaa pettää, kun olet muutaman kerran odottanut maailmanloppua, eikä
sitä vain ole alkanut kuulumaan. Eräs
lahkosta eronnut ystäväni kertoi, että hänelle kävi juuri niin. Maailmanlopun jatkuvasta siirtelystä oli
seurauksena se, että hän alkoi epäillä lähes kaikkia lahkolaisten aatteita ja
päätti lopulta irtautua koko lahkosta.
Seurauksena tästä oli, että lähes puoli sukua alkoi karttaa häntä. Vaimoni kertoi lapsena pelänneensä tulivuoren
purkausta, jonka piti tuhota koko Suomen kansa.
Näin oli hän lukenut jostain lahkolaisten lehdestä, ja kesti melko kauan
ennen kuin hän huomasi, että eihän Suomessa edes ole tulivuoria.
Olen useimmankin kerran myös tällä
palstalla kirjoittanut: ”Uskokaa mihin haluatte, mutta älkää koskaan ilman
kritiikkiä.” Erityisen tarkkana tässä
asiassa pitäisi olla juuri nyt, kun ns. sosiaalinen media kertoo totuutena
asioista, joita ei ole edes tapahtunut.
Hyväuskoisia uskontojen uhreja on
paljon enemmän kuin mitä yleisesti tiedetään. Kaikki eivät siitä kärsi, tai
eivät ainakaan tiedä kärsivänsä, mutta on niitäkin, jotka tarvitsevat peräti
psykiatrista apua päästäkseen yli noista katalien belsebuuppien aiheuttamista
seurauksista. Heitä varten on perustettu
vertaistukea tarjoava yhdistys nimeltä ”Uskontojen uhrit”.
Myös minä katson itseni
kristityksi, mutta ainakin näillä näkymillä haluan pysyä ortodoksina. Myös toista valtion kirkkoa arvostan juuri
siksi, että myöskään se ei yritä aktiivisesti käännyttää ihmisiä, vaikka jotkut
sen yhteydessä toimivat herätysliikkeet niin tekevätkin.
Jotenkin vain tuntuu
luonnolliselta, että ihmisen elämäntavat ovat Herrallemme tärkeämpiä kuin
johonkin lahkoon kuuluminen. Joskus
vaikuttaa siltä, että oman uskonnollisen lahkon väkimäärän kasvattaminen on
tärkeämpää kuin sanan julistaminen, jonka pitäisi kuitenkin olla värväystä ja
pelottelua tärkeämpää.
Aila Ruoho kirjassaan ”Päästä
meidät pelosta” kirjoittaa muun muassa seuraavasti: ”Terve seurakunta
kunnioittaa eri yhteisöihin kuuluvien lähimmäisten uskonnollisia tapoja ja
vakaumusta. Vieraan uskonnollisuuden pilkkaaminen ei kuulu terveeseen
hengellisyyteen. Joissakin uskonnollisissa yhteisöissä vieraille tavoille tai
opeille nauretaan salaa tai avoimesti. Samaan aikaan ei kyetä näkemään oman
hengellisyyden humoristisia piirteitä. Muita yhteisöjä määrätietoisesti pilkkaava
tai halveksuva ryhmä ei ole hengellisenä tai henkisenä yhteisönä terve.”
Mielestäni tuo Ruohon julistama oppi
pätee niin yhteisöihin kuin yksittäisiin ihmisiinkin. Hengellisesti on tärkeintä, että uskomme
jonkin meitä korkeamman voiman olemassaoloon, täysin riippumatta siitä, miksi
me tätä voimaa nimitämme.
Islaminuskoiset puhuvat
pääasiallisesti Allahista ja keskivertosuomalainen ei edes tajua, että
Jumalaahan tämäkin ”vääräuskoinen” avukseen huutaa. Sana Allah on arabiaa ja tarkoittaa
Jumalaa. Jumalan monet persoonat - isä,
poika ja pyhä henki - ovat lähes kaikille meille tuntemattomia, vaikka
sinnikkäästi uskomme, että juuri meidän käsityksemme on se ainut oikea. Jehovan todistajat pitäytyvät nimityksessä
Jehova, joka heille sallittakoon, jos se hyvältä tuntuu. Täysin vakuuttunut
olen siitä, että meidän herramme ei ole kovin pikkutarkka pienistä muotovirheistä,
jos muutoin olemme vilpittömiä. Minä
puhun korkeimmasta voimasta, koska en ole pystynyt luomaan selvää käsitystä
Jumalan persoonasta.
Olen toistanut toistamasta
päästyänikin, että elämäntapamme ratkaisevat, ei se, mihin porukkaan
kuulumme. Olen kyllä syntinen, vaikka en
tahallani syntiä tee, elämällä on vain taipumus lipsua, niin että ensimmäisen
kiven heittäjiä on varsin vähän. En siis
minäkään ala kivittämään enempää helluntailaisia, Jehovan todistajia kuin lestadiolaisiakaan. Jokainen tulkoon uskollaan autuaaksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti