En minä sitä lapsena tiennyt, miksi minua naapuristossa sanottiin ryssän lapseksi. Sen nimen olivat antaneet samat kantasuomalaiset, jotka nyt myöhemmin ovat keksineet, että ei Karjalasta tullut pakolaisia. En tiedä vieläkään, mikä poliittinen päätös se oli, että ei pakolaista saanut sanoa pakolaiseksi, sillä toki minä sen varmasti tiesin, että Pitkärannasta lähdettiin pakoon, kun puna-armeija valtasi kaupungin. Jos päiväkin siellä olisi vielä oltu, olisi minusta todella tullut ryssän lapsi.
Vaajakoski ei kovin
rasistinen paikka ollut, enkä siellä aikuisten juuri kuulut käyttävän
tuollaista nimitystä, mutta lapset sitä kyllä viljelivät. Tottahan he olivat
sen kotonaan oppineet, tuskin sitä niin vaikea oli arvata.
Jossakin vaiheessa minä kai
sen sitten isältä kysyin, ja sain vastaukseksi jotain epämääräistä, että
pelkäävät meidän karjalaisten vievän leivän. asunnot ja työpaikat. Siksi ovat
keksineet tuollaisen hieman halventavan nimityksen. Kyllä me yhtä suomalaisia
olemme kuin nuo toisetkin. Meitä oli vain koko maassa puolisen miljoonaa, joka
määrä oli tietysti pelästyttänyt muutoksiin tottumattomat kanta-asukkaat. ”Kyllä
me pian näytämme näille ymmärtämättömille mistä meidät on tehty.”
Useimmat kaverini olivatkin
toisia karjalaisia, joita Vaajakoskella oli onneksi melko paljon. Jyväskylän
seutu ja Lahti olivat melko voimakkaasti karjalaisten asuttamia alueita. En
ollut vielä kymmentäkään vuotta täyttänyt, kun isäni kuoli, joten ei kai hän
kovin hyvin ennättänyt ”näyttämään sitä, mistä meidät on tehty” - eihän tämä
kaksinkertainen sotainvalidi kai suuriin saavutuksiin olisi enää pystynyt. Oli
hän kuitenkin saanut pystyyn pienen yrityksen, jonka turvin sai rakennettua
meille oman mökin ja olisi ehkä saanut aikaan muutakin, jos elonpäiviä olisi
riittänyt. Yritys myytiin isän kuoleman jälkeen, sillä oikeastaan me kaikki
lapset olimme liian nuoria jatkamaan sitä. Isällä oli pari osakasta, joista
sitten jo aikuisena kuulin meillä työnjohtajana olleelta mieheltä, että ”kyllä
ne varastivat teiltä paljon.” Aika oli kuitenkin tehnyt jo tehtävänsä, eikä
asiaa enää tutkittu.
Muutimme sitten
Vaajakoskelta kaupunkiin, ja minäkin sain uuden tittelin. En ollut enää ryssän
lapsi, vaan minusta oli tullut ”landepaukku”. Kai tuo landepaukku oli nimitys,
joka aiheutti sen, että nauroin aina, kun joku sanoi Vaajakoskeakin pienempää
Kalajokeakin kaupungiksi. No, tokihan se virallisesti sitä olikin, mutta minä
en sellaista koskaan mieltänyt.
Äitini perusti Jyväskylään
Trikooaitta-nimisen kaupan, jonka takahuoneessa hän harjoitti myös ompelijan
ammattia. Ei kai se liike mikään kultakaivos ollut, mutta kuvasi varmaan
karjalaista yritteliäisyyttä. Isääni ja äitiänikin paremmin menestyivät sitten
monet muut karjalaiset, kuten Enso, Wärtsilä, Starckjohann ja niin edelleen, sekä
jyväskyläläinen tavaratalo Tyynelä Oy.
Ei kai minunkaan enää
tarvitse elämääni hävetä, sillä varsin pitkän työ- ja opiskelu-uran minäkin
tein. Urheilussakin menestyin kohtuullisesti ja maailmaa näin. Koulukiusatuksi
”ryssän lapseksi” olin kai sittenkin menestynyt kohtuullisen hyvin. Kiitokseksi
siitä rakennutimme, vaimoni ja minä, Kalajoelle ortodoksisen tsasounan, jonka
olen tarkoittanut Jumalalle ja Kalajoen ihmisille, en omaksi muistomerkikseni.
Minä en ollut se ”ryssän
lapsi” joka olisin enempään pystynyt, mutta kaipa minustakin oli jotain hyötyä
ja iloa Suomen kansalle.
********************
”Erittäin huomattava väestönsiirto Suomessa oli karjalaisten evakkojen muutto pois luovutetuilta alueilta . Vaikka kyse olikin
maan sisäisestä muutosta, heitä voi hyvin pitää pakolaisina. Nykyisinkin
pakolaisten muutto tapahtuu suuressa määrin maan sisällä tai suuntautuu
naapurimaihin.
Moskovan rauhassa vuonna 1940 Suomi joutui luovuttamaan Karjalan alueen
. Noin 400 000 karjalaista joutui jättämään kotinsa . Talvisodan päätyttyä
karjalaisia muutti takaisin entisille asuinsijoilleen . Jatkosodan myötä he
joutuivat jälleen evakkoon syksyllä 1944 . Pakolaisia asutettiin kotitalouksiin
ympäri Suomea. Lopulta vuoden 1945 maahankintalain myötä heille järjestettiin
noin 150 000 uutta viljelmää tai tonttia .
Evakkojen asuttaminen oli pääosin onnistunut hanke, mutta ongelmat olivat
usein samoja, kuin tämänkin päivän pakolaisilla . Karjalaiset edustivat
erilaista kulttuuria kuin kantaväestö. Karjalaiset kohtasivat siten epäluuloja
ja syrjintääkin. Monet kärsivät traagisista kokemuksista ja koti-ikävästä, eikä
omasta karjalaisesta identiteetistä haluttu luopua.
Toinen suomalainen pakolaiskokemus on sotalapset."
Hieno kirjoitus. Olen aina ihmetellyt miksi niitä jotka kaikkein eniten sodassa kärsivät epäiltiin ja ryssiteltiin syyttä suotta. Noh epäluulot ja pelko tekee ihmisistä hölmöjä.
VastaaPoista