Otsikossa luettelin vesikulkuneuvoja, joita me lapset rakentelimme aikamme kuluksi ja tarpeeseemmekin. Kai se tarve oli joskus ihan oikeakin, mutta enimmäkseen kai kuitenkin henkistä laatua. Kirjoitanpahan tästä nyt kuitenkin, kun en muista ennen kirjoittaneeni ja moinen harrastus kuitenkin liittyi olennaisena osana lapsuuteeni, jonka siis vietin vesistön ympäröimässä Haapaniemessä.
Se todellinen tarve liittyi
kai katiskoiden nostoon ja laskuun silloin, kun vene ei ollut käytössä, mutta
perheen elannolle merkittäviä katiskoita oli koettava. Useimmitenhan nuo
kalastukseen liittyvät asiat kuitenkin hoidettiin oikealla kunnon veneellä,
mutta joskus harvoin se oli kuitenkin isän käytössä jossain muualla. Vesistön
pirstomassa kylässä vene oli myös joskus tarpeellinen kulkuväline.
Me lapset rakensimme myös
vesikulkuneuvoja, joilla oli siis nimiä. Tarpeet noihin laitteisiin saatiin
milloin miltäkin sahalta, eikä sitä edes varkautena pidetty, jos lauta tai pari
vietiin sieltä täältä. Ainakaan me lapset ei sitä rikoksena pidetty.
Kanootti rakennettiin
kahdesta suhteellisen pitkästä laudasta, jotka jännitettiin kaarelle ja lyötiin
päistään yhteen. Pohja syntyi laudanpätkistä, jotka naulattiin sivulaitoihin
kiinni. Lopullinen silaus saatiin nuotiolla sulatetulla piellä, joka teki
kanootista vesitiiviin. Ehkä kyse ei ollut mistään veneenrakennuksen
mestarityöstä, mutta kertoi se kuitenkin sodanjälkeisen ajan lapsien
aloitekyvystä.
Ruuhen valmistus oli ehkä
asteen verran helpompaa kuin kanootin rakentaminen. Siihen päädyttiin
useimmiten silloin, kun laudat olivat liian lyhyitä tai liiaa paksuja
taivutettaviksi kaarelle. Silloin lyötiin vain laudat toisesta päästä yhteen,
samoin 60 – 100 cm pitkä perälauta. Näin muodostui kolmio, joka sitten
viimeisteltiin samaan tapaan kuin kanoottikin. Suurin ero kanootin ja ruuhen
välillä oli se, että kanootti oli kahden hengen kulkuneuvo ja sitä melottiin
yleensä kahdelta istuimelta kahdella melalla. Ruuhi oli yhden hengen
kulkuväline, jota melottiin vähän niin kuin intiaanikanoottia polviasennossa
yhdellä melalla.
Alkeellisin luettelemistani
kulkuvälineistä oli kopukka. Kopukka muodostui yleensä kahdesta yhteen
naulatusta tukista, jota melottiin pitkällä seipäällä seisten tukkien päällä. Kopukalla
ei kai suurta hyötykäyttöä ollut, mutta jos ihan rehellisesti näitä asioita
muistelen, niin pääsääntöisesti kyse kai kaikissakin tapauksissa oli vesileikeistä.
Tällaisiin vesileikkeihin olivat vanhemmatkin niin tottuneita, että en usko
heidän olleen edes pahemmin huolissaan, vaikka melkein koko kesä meni vetten
päällä.
Ainakin minä luulen, että
jokainen Haapaniemen lapsi osasi uida, eikä useinkaan hukkuminen käynyt edes
mielessä. Hukkumistapauksiakin sattui kyllä melko usein, mutta useimmiten ne
sattuivat kuitenkin heikon jään aikoihin, jolloin uimataidosta ei ollut
paljonkaan apua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti