Hallintojärjestelmissä on yleensä kaksi ääripäätä: diktatuuri
ja demokratia. Niillä sitten on vielä jyrkempiä ja lievempiä muotoja.
Diktatuuri on yhden tai muutamien henkilöiden
hallintajärjestelmä, jossa he alistavat enemmistön noudattamaan omaa tahtoaan. Hyvä
diktatuuri saattaa joskus olla parempi järjestelmä kuin huono demokratia. Demokratiahan
ei koskaan ole paras vaihtoehto, vaikka se kenties on paras mahdollinen.
Demokraattiset päätökset ovat mahdollisia vain kompromissien seurauksena ja
parhaimmillaankin kompromissi on vain se toiseksi paras vaihtoehto.
Meillä on hyvässä muistissa vielä kommunismi, joka oli eräs
diktatuurin muoto. Se edusti harvainvaltaa, jossa päätökset ja vaalien tulokset
oli nuijittu pöytään jo paljon ennen vaaleja ja virallisia päätöksiä. Tämä
järjestelmä, jossa kansa sai kyllä äänestää, mutta esimerkiksi vaaleilla ei
ollut mitään merkitystä, jos tulos ei miellyttänyt vallan pitäjiä. Suurimmassa
osassa maailmaa tämä järjestelmä luhistui jo 90-luvun alkupuolella. Kommunismi
tarjosikin yleensä vain huonoja vaihtoehtoja, vaikka sen teoria ei aivan paha
olisikaan. Siinä ei kuitenkaan huomioitu sitä tosiasiaa, että ihmiset
kaikkialla maailmassa ovat hieman erilaisin eväin varustettuja.
Myös demokratia jakautuu karkeasti kahteen osaan: välilliseen
eli edustukselliseen demokratiaan ja suoraan demokratiaan. Selkeästi yleisin
järjestelmä maailmalla on ensin mainittu, joka on käytössä myös meillä
Suomessa. Kansa valitsee eduskunnan, joka sitten päättää meidän puolesta ja valvoo
myös hallituksen toimintaa.
Suoraa demokratiaa ei sellaisenaan ole käytössä oikein
missään, sillä paljon puhuttu Sveitsin mallikin on sitä vain osittain.
Tarvitaan lisäksi parlamentti, joka päättää asioista suurimman osan. Tuskinpa
voitaisiin olettaa, että koko kansa olisi päivät pitkät torilla nostelemassa
käsiään kannatuksen merkiksi.
Britannian esimerkki suorasta kansanäänestyksestä ei ole
oikein rohkaiseva, sillä jo nyt monet äänestäneistä katuvat äänestämisiään. Näin
käy usein, kun päätösten vaikutuksia aletaan tarkemmin penkomaan. Tuskin
syyllistyn kansan aliarvioimiseen, jos oletan, että vain 10 – 20 prosenttia
yleensäkään on selvillä oikein siitä, mistä äänestetään ja mihin se
pahimmillaan voi johtaa. Tulos voi olla ihan mitä tahansa.
Eduskunnan asiantuntemustakaan minä en kovin korkealle
noteeraa niin kauan kuin sinne valintaperusteena on lauluääni. Eikös sitä
kuoroon sillä lailla?
Niin siis näiden asioiden pohtiminen alkoi siis tuosta
digitalisoinnin luennosta. Uskon, että ainakin osa hallituksesta tajuaa, että
monet sen päätöksistä ovat vain toiseksi parhaita vaihtoehtoja, jos aina
sitäkään. Poliittisen päätöksen on kuitenkin läpäistävä demokratian seula,
joten olisi hyvä, jos ainakin osa kansanedustajista ymmärtäisi, mistä on
kysymys. Usein ei ymmärrä, joten hallituksen on tuotava esitys, joka olisi
jotenkin ymmärrettävissä.
Digitalisointi ei yksinkertaisesti ole niitä asioita, joita
kansanedustajat yleisesti ymmärtävät. En ole varma, mutta oletan, että
hiihtäjille, misseille ja laulajille noita asioita ei välttämättä ole opetettu.
Surullista, mutta en todellakaan ole missi, joten mistä voisin varmuudella
tietää, mitä kaikkea noihin paketteihin on pakattu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti