Pääosin olin professorin kanssa samaa mieltä, mitä tekniikan kehitykseen tulee. Olin jopa siitäkin yhtä mieltä, että Suomen kilpailukykyä voidaan oleellisesti parantaa juuri tekniikan avulla ja että nykyhallituksen päätökset eivät aivan parhaita mahdollisia ole. En kuitenkaan allekirjoita sitä väitettä, että hallitus ei olisi ymmärtänyt digitalisoinnin tarjoamia mahdollisuuksia. Tokihan kollegani Juha Sipilä asian ymmärtää, ja varmaan oli hallituksessa muitakin tolkun ihmisiä.
Päätöksenteon suurin ongelma on se, että kaikki päätökset
ovat jossakin määrin demokraattisia. Ei siis riitä, että hallitus ymmärtää
asian. Päätös pitää saada tavalla tai toisella kansan hyväksyttäväksi. On
valitettavaa, että Suomessa demokratia on ajanut asiantuntijuuden edelle. Hyvin
harvoin voidaan tehdä teknisesti ja taloudellisesti parhaita mahdollisia
päätöksiä, koska kansa ja kansanedustajat eivät niitä ymmärrä. Uskon, että
Sipilän hallitus on täysin tietoisesti pyrkinyt saamaan toiseksi parhaan
ajatuksensa läpi. Vaikuttaa siltä, että ei vättuotakaan ole ihan kaikki
ymmärtäneet.
Paikalla tuntui olevan myös joukko ”kaikkitietäviä”
peruskoulun opettajia, jotka yrittivät saada aikaan mielipiteenvaihtoa. Sellaista
ei juurikaan syntynyt, sillä minäkin pidin suuni kiinni. Luultavasti olisin
kuitenkin sanonut jotain sellaista, joka se olisi närkästyttänyt joitakin
läsnäolijoita, joten sanon sen vasta nyt.
Ensinnäkin väitän, että Suomen talous kohentuu varmimmin
rankalla työllä kuin digitalisoinnilla, vaikka kieltämättä tietotekniikka on
hyvä apuväline. Myös laskutikku oli aikoinaan hyvä apuväline, mutta kun katsoin
ympärilläni olevaa joukkoa, tuli sellainen vaikutelma, että olin paikallaolijoista
ainut, joka moista tekniikan ihmettä osasi käyttää. Nykyinen tietotekniikan
historia on kuitenkin kulkenut pitkän tien helmitauluista laskutikun kautta pieniin
ja isompiin laskukoneisiin sekä sitä kautta vähän kerrassaan nykyisiin laitteisiin.
Koulutuksen säästöjäkin joku arvosteli. Saahan niitä
arvostella, mutta minä olen voimakkaasti niiden puolestapuhuja. Tosin minäkin
olen sitä mieltä, että ne ovat, ainakin osittain, väärin kohdistettuja.
Perusopetusta ja ammatillista koulusta tulisi tehostaa, mutta akateemisten
ihmisten kouluttaminen ulkomaiden tarpeisiin tulisi lopettaa. Kyllähän tämä
käytännössä tarkoittaa sitä, että yliopistoja pitäisi supistaa, eikä missään
nimessä sallia ulkomaalaisten maksutonta opetusta millään peruskoulun
jälkeisellä tasolla. Opintotuen leikkaukset eivät ole leikkauksia
koulutuksesta, vaan ne ovat leikkauksia sosiaalietuisuuksista. Jos opintotuki
korvattaisiin valtion takaamalla opintolainalla, syntyisi huomattavasti
vastuullisempi opiskelijajoukko, eikä koulujen keskeyttäminen olisi enää niin
jokapäiväistä leipää.
On muistettava, että yhä edelleen suurin osa yrityksistä on
perus- tai ammattikoulun käyneiden ihmisten perustamia. Ne ovat Suomen
talouselämän selkäranka, väittäköön yliopistot mitä haluavat. Useimmat
yliopiston läpikäyneet ihmiset eivät suin surminkaan ota yrittämisen riskiä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti