Impiranta-säätiö jakoi aikanaan apurahoja Impilahdelta
kotoisin oleville opiskelijoille, ja pääsinhän saaliinjaolle minäkin.
Keskustelin silloisen puheenjohtajan kanssa omasta karjalaisuudestani, ja
totesimme, että olen yksi viimeisistä sotatoimialueella syntyneistä
suomalaisista. Saattoi jopa olla niin, että olin todella viimeinen, kyllä
varsinaiset evakuoinnit oli jo suoritettu, jos niitä ylipäätään oli koskaan
ollutkaan, kun viikon ikäisenä sain istua äitini sylissä, kun taloamme
polttamaan tulleet sotilaat kuljettivat perheemme pois sodan kynsistä.
Seuraavana päivänä puhuttiin Impilahdellakin venäjää, mutta
meidän pakomatka oli onnistunut. En todella tiedä, missä vaiheessa matkamme
muuttui evakuoinniksi, sillä ensimmäiset muistikuvani elämästä yleensä alkoivat
hahmottua vasta Vaajakoskella 40-luvun lopulla. Sitä ennen oli asuttu jo
parilla kolmella paikkakunnalla.
Karjalaisen identiteetin omaksuin vasta, kun naapurin lapset
alkoivat nimitellä minua ryssän lapseksi, vaikka toki en aluksi ymmärtänyt koko
sanaa. Nyt käsitän, että sellaisiahan suomalaiset ovat. Ruotsinkieliset suomalaisetkin ovat koko
ikänsä saaneet kantaa hurrin kunniakasta nimitystä. Niin ruotsinkieliset kuin me karjalaisetkin
olemme varmasti yhtä suomalaisia kuin hämäläiset tai pohjalaiset. Sen verran me-henkinen
kuitenkin olen, että muistin aina olevani karjalainen, kun näistä heimoasioista
keskusteltiin. Lopulta aloin tajuta, että monet suomalaiset suuryritykset ja
jopa urheiluseuratkin tulivat meidän mukana karjalasta. Toki Viipurin Susista
tuli Kouvolan Sudet ja Viipurin Reippaasta Lahden Reipas. Mutta yhä vielä monet
seurat kantavat ylpeänä karjalaista nimeään.
Tällaisia ovat sekä Viipurin Voimailijat että Viipurin
Nyrkkeilijät. Osuustoimintaliike syntyi
Viipurissa, samoin kun kauppajätti Kesko.
Monien firmojen nimissä on yhä edelleen alkuperä nähtävillä. Mistäpä luulisitte Enson ja Wärtsilän tulleen?
Kaiken tämän tajuttuani minä liityin myös Karjalan liittoon.
En muista, kuinka kauan olen ollut liiton jäsen, mutta uskoakseni kymmenisen
vuotta, ja nyt Kouvolassa olleet kesäjuhlat olisivat kai viidennet tai
kuudennet kesäjuhlat, jossa sain olla mukana.
Avajaisjuhlan musiikkia ja tanssia Kouvolassa.
Aina tänne vain on tultava joitakin tuttuja tapaamaan.
Ohjelma on edelleen korkeatasoista, mutta puheet pitkiä ja juhlallisia. Jos
niiden tarkoitus on pitää nuoriso poissa, niin siinä ovat totisesti
onnistuneet. Eivät ole minunkaan lapset mukana, koska ovat vain puoliksi
karjalaisia…. ehkä eivät sitäkään. On vaikea olla ylpeä taustastaan, jos on
syntynyt Oulussa.
Me Karjalan pakolaiset ymmärrämme hyvin tämän nykyisten
pakolaisten nyrpeän kohtelun. Suomalaiset ovat synnynnäisiä rasisteja. Jos et
ole meikäläisiä, olet muukalainen, jota pitää pelätä.
varmasti osa lapsista uskoi, että ryssän lapsi oli oikeasti
ryssän lapsi ja Jyväskylään rakennettu ortodoksinen kirko sitten nimitystensä
mukaisesti ryssän kirkko. Samanlaisen
kohtalon taitaa kokea Helsinkiin suunniteltu suur-moskeija.
Minä olen menestynyt hyvin, samoin kun suurin osa meistä
karjalaisista, mutta tunnen muutamia jotka ovat musertuneet ympäristön
paineessa. Karjalaisten kesäjuhlat oli
kuitenkin ihan kiva päätepiste pitkähkölle Karjalan kiertueellemme.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti