Sote-uudistus on vuosisadan tapaus, sanoi minulle joku. No
onhan se jo sellainen, jos ei muita tohelluksia huomioida eikä ajatella, että
Suomessa suoritetaan tällaisia tarpeettomia uudistuksia aina aika ajoin. Siis
muillakin aloilla kuin vain sosiaali- ja terveysalalla. Tuskin niistä koskaan mikään kovin
tarpeellinen on ollut, mutta aina on yritettävä jotain, kun ei aiemmin tehtyjä
virheitä osata korjata. Tehdään vain uusia entistäkin isompia virheitä, joita
sitten taas jollakin uudistuksella yritetään peittää. Olen tainnut joskus jo mainita vanhat
läänimme, joita nyt ollaan korvaamassa maakunnilla. Maakunnat eroavatkin lääneistä pääosin vain
nimeltään ja ovat hieman kiemuraisempia hallinnoltaan. Yleensä uudistuksissa vedotaan aina rahaan,
mutta koskaan ei ole löytynyt mitään näyttöä uudistuksen edullisuudesta.
Yleensä onkin käynyt päinvastoin, mutta kun säästön sanotaan syntyvän pitkällä
aikavälillä, on kansa jo autuaasti unohtanut koko jutun, kun säästöjen pitäisi
näkyä.
Entäs sitten tuo viimevuosisadan mokaus - koulu-uudistus.
Olin silloin itsekin opetustyössä, enkä oikein minään suurena parannuksena sitä
pitänyt. Perusteltiinhan sitä
tasa-arvolla, josta on Suomessa höyrytty kautta aikojen. Minä en nähnyt mitään
epätasa-arvoa entisessäkään systeemissä. Kaikki voivat opiskella tasan niin
pitkälle kun omat eväät sallivat. Laiskemmille ja vähälahjaisemmille keksittiin
sitten muita teitä ja oppimisen polkuja.
Ei todellakaan kaikista tarvinnut tulla työttömiä maistereita.
Tietysti kaikissa järjestelmissä on aina pientä viilaamista
ja korjaamista. Tämä pitänee paikkansa, olipa sitten kyse linja-auto
liikenteestä tai koulujärjestelmästä. Ei näiden virheiden korjaaminen
kuitenkaan mitään suurisuuntaisia uudistuksia tarvita. Jos jotakin olisi
koulujärjestelmässämme muutettava, niin ehkäpä se olisi sisältöjen muokkaus.
Varsinkin ammattiopinnoissa, mutta myös jo peruskoulussa
olisi syytä tähdentää muitakin mahdollisuuksia kuin työllistyminen myöhemmin
toisten palvelukseen. Tätä olen aina kysynyt, että kenen palvelukseen, jos
kukaan ei ala yrittäjäksi. Kyllä se
yrittämisen valmius tulisi iskostaa jo peruskoulujen alaluokilta alkaen,
samalla saataisiin ehkä vastakkainasetteluakin hieman hillittyä.
Taitavat olla myös melko mitättömiä ne säästöt, joita
oikeasti on syntynyt kyläkoulujen lakkauttamisesta. Kylällä oleva koulu on
muutakin kuin oppilaiden säilytyspaikka. Se on kylän keskus, jota voidaan
käyttää moneen tarkoitukseen, jos halutaan.
Valinnanvapauden nimissä ehdotankin nyt, että oppilaita
kuskaava taksi kulkisikin toiseen suuntaan.
Kirkonkylältä tuotaisiin oppilaita kylille. Saisivat vapaasti valita, mille kylälle haluaisivat
kouluun. Se olisi oikeaa tasa-arvoa.
Jos nyt hieman kuitenkin itsestäni ja omista
kokemuksistanikin kerron. Kävin koulun alaluokat pienehköllä
teollisuuspaikkakunnalla. Eivät ne opettajatkaan ihan pulmusia olleet, vaikka
vanhemmilleni lirkuttelivatkin.
Tasa-arvosta ei ollut puhettakaan, jos jonkin ”tehtaan herran” ja
tavallisen ”duunarin” lasten edut olivat hieman ristiriidassa. Ei se ihan
yllättävää ollut, jos ”duunarin” lapsen edut poljettiin jalkoihin. Omalla
opettajan urallanikin jouduin joskus korjaamaan ihan hyvän oppilaan arvosanoja
ihan vain siksi, että ymmärsin, että oppilaasta ei edellinen opettaja oikein pitänyt. En aina pitänyt minäkään, mutta numerot
annoin kuitenkin osaamisen mukaan.
Ehkä tasa-arvo saavutetaankin parhaiten, kun opettajat
menevät peilin eteen ja miettivät, ovatko oikealla alalla. Sitten vaan rohkeasti vaihtamaan alaa, jos
siltä tuntuu, että ei voi sietää kaikkia oppilaita. Tasa-arvo asuu meissä itsessämme, ei missään
lakikirjassa. Tasa-arvoa on myös se, että saamme asua sillä paikkakunnalla ja
siinä kylässä, jossa haluamme asua. Se
ei saa vaikuttaa lastemme koulunkäyntiin eikä saa aiheuttaa kohtuuttomia
koulumatkoja. Kyläkoulu on menoerä, joka yhteiskunnan tulee sietää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti