Mielestäni ortodoksisuus on kaunis uskonto ja ikonit kauniita
kuvia. Minä en niitä palvo, eikä
tiettävästi ortodoksinen kirkkokaan, mutta kyllä ne ovat tietynlaisia jumalanpalveluksen
apuvälineitä sekä kotien ja pyhien rakennusten koristeita, aivan kuin kirkkomaalaukset
ja risti ovat olleet kautta aikojen kaikkien uskontojen piirissä.
Minun kotiini ovat olleet tervetulleita niin ortodoksit,
luterilaiset kuin myös Jehovan todistajat tai helluntailaiset, jopa mormonit ja
muslimitkin. Kaikkien kanssa olen ollut
valmis keskustelemaan, mutta en ole antautunut koskaan väittelyyn, vaikka olen
ollutkin monessa asiassa toista mieltä. Kai se on eräänlaista lähetystyötä, vaikka
pakanoista ei olekaan kysymys. En
todellakaan tiedä, mikä on oikea tapa palvella Jumalaa, mutta luulen että ei
sitä tiedä kukaan muukaan, tuskin edes piispatkaan. Ehkä sellaista ei olekaan,
vaan suhtautuminen lähimmäisiin ja omat teot ratkaisevat.
Kun elämäntapojeni seurauksena koin jonkinasteisen
hengellisen heräämisen, aloin tuntea tarvetta osallistua oman seurakuntani
Jumalanpalveluksiin. Kun ihmiset nyt ovat sellaisia kuin ovat, että uudet
tottumukset tulevat hitaasti, en minäkään kai kovin paljon muista eronnut. Olin
toki käynyt luterilaisissa kirkoissa, mutta jotenkin olin sitä mieltä, että osalle
ihmisistä on ortodoksisen tsasounan kynnys matalampi kuin suurten kirkkojen
portaat. Näin oli minunkin kohdallani, ja kun Kalajoella oli kuitenkin pieni ortodoksinen
yhteisö ja minä tunsin olevani jotenkin velkaa Jumalalle, päätin olla aloitteellinen
oman rakennuksen saamiseksi Kalajoelle. En todellakaan silloin aavistanut,
kuinka jyrkkä raja kulkee esimerkiksi Venäjän ja Suomen ortodoksien välillä. Siihen
rajaan olen nyttemmin törmännyt useassakin yhteydessä. Ihmettelen suuresti, sillä vaikka itselläni
ei noita kirkkokuntien rajoja ole, niin jopa palkatut kirkon palvelijat niitä
tuntuvat vetelevän.
Tsasounan rakentamisen alkuvaiheissa oli toimintaan monikin
innostunut, mutta kun oma tahto ei aina toteutunut, alkoivat jotkut jopa
toivoa, että rakennus ei koskaan valmistuisi.
No valmistuihan se, ja piispa Arseni siunasi sen käyttöön.
En tiedä, olinko liian kiltti vai liian tuhma, mutta
vaikeudet alkoivat vasta sen jälkeen, kun itse jouduimme muuttamaan pois
paikkakunnalta tuulimyllyjen ajamana. Minä todella sairastuin tuulimyllyjen
aiheuttamasta inframelusta, jonka olemassaolosta eivät kaikki edes tiedä. Tuolloin jos esitettiin huolestuneita
kysymyksiä, että ”mitenkäs tsasounan nyt käy”.
Silloin vielä vastasin: ”Ei kai mitenkään..emmehän me sitä
itsellemme rakentaneet.” Kalajoella on
edelleen pieni ortodoksinen yhteisö, ja kokemuksesta tiedän, että tsasouna on
myös kiinnostava turistikohde, jossa kyllä kävijöitä riittäisi, jos vain ovet
ovat auki.
No, ei kiinnostanut kaupunkia ovien auki pitäminen eikä
luterilaista seurakuntaakaan enää yhteistyö. Kun oma seurakuntammekin alkoi
rajata pois iltahartauksien pitäjiä joidenkin Venäjä-yhteyksien takia, alkoi
todella tuntua siltä, että olimme joutuneet kirkon kiroukseen. Onneksi laskut
edelleen tulevat meille ja saamme maksaa myös tontin vuokran
kiinteistöveronkin. Onhan se
jonkinlainen yhteys tuohon meille niin rakkaaseen rakennukseen.
Tietäisin vain, miten meidän kahden eläkeläisen rahat
riittävät tuon rakennuksen ylläpitoon, kun vaimonikin jää eläkkeelle vuoden
lopussa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti