Jos on todella oletettava, että kaivoksesta voidaan saada taloudellisesti
kannattava tai edes lievällä tappiolla toimiva, niin ei pitäisi olla epäilystäkään,
että siihen kannattaisi sijoittaa. Ratkaisevin kysymys onkin, onko esiintymä riittävän
rikas, että se voisi millään tekniikalla tulla tuottavaksi. Jos asiantuntijat ovat
sitä mieltä, että malmia on riittävästi, niin ei muuta kun tulta päin.
Tällä hetkellä vastakkain ovat veronmaksajien sijoitukset ja 1500 työpaikkaa.
Myös nuo 1500 ovat veronmaksajia ja heidän maksamansa verot olisi lisättävä talvivaaran
tulopuoleen, kun arvioidaan sen kustannuksia valtiolle.
Ihan oikeasti olin kuulevina jonkun poliitikon sanovan, että tuo samainen
1500 työpaikkaa olisi helppo järjestää kyseiselle alueelle ilman Talvivaaraakin.
Kuulinhan väärin...eihän kukaan sanonut niin. En nyt muista herran nimeä, mutta
pahaa pelkään, että se löytyy YLE:n arkistosta.
Pelkään niin siitäkin huolimatta, että en haluaisi uskoa, että suomalaiset
poliitikot ovat niin heikolla moraalilla varustettuja. Pahimmalla työttömyysalueella
on ihan vaan huvin vuoksi pidetty ihmisiä vuosikausia työttömänä, vaikka 1500 työpaikkaa
olisi helppo järjestää.
Oliko niin, että ei vain viitsitty järjestää? Varmaa ainakin on, että 1500
työtöntä lisää on helppo järjestää sulkemalla Talvivaaran kaivos.
Päättäjät töissä. Kuvakaappaus: http://www.pollitasta.fi/2014/10/tyhma-kuin-tyoton-tohtori/
Suomalainen kaivosteollisuus ei juuri koskaan ole onnistunut liikemiesälyllä
loistamaan, sillä kertoohan siitä jo kaivosteollisuutemme heikko jalostusaste. Maassamme
on puolensataa kaivosta ja niistä suurin osa ulkolaisten omistuksessa. Käytännössä
tämä tarkoittaa sitä, että maamme malmivarat viedään veloituksetta ulkomaille, ja
käteen jää vain työllistämisen osuus alkutuotannossa. Hyvä tietysti sekin, mutta
paljon parempaankin meillä olisi edellytykset. Näyttää vain olevan niin, että kyvyt
puuttuvat.
Tiesittekö muuten, miksi Sveitsi on eräs maailman rikkaimmista maista?
Me olemme varsin rikas maa luonnonvarojen suhteen, mutta kun... Meidän maaperämme
pitää sisällään suunnattomia rikkauksia, vaikka öljy tiettävästi puutuukin. Karjalan
malmivarat menetettiin Neuvostoliitolle, mutta paljonhan meille myös jäi.
Olen sanonut ääneen, että osa Karjalaa menetettiin "munattomien"
rajaneuvottelijoiden seurauksena. Nyt meidän malmivarat viedään kykenemättömien
kauppamiesten takia.
Miettikääpä nyt tätä yhtälöä: Suomen kallioperä on jykevää graniittia, jota
on aikoinaan viety rakennusmateriaaliksi Venäjälle, jossa monet monumentaaliset
rakennukset ovat nousseet suomalaisesta graniitista. Ajat ovat kuitenkin muuttuneet,
ja suomalaisesta työmiehestä on tullut arvonsa tunteva hidalgo. Se nyt on kerta
kaikkiaan niin, että kenenkään arvolle ei sovi kiven louhinta, sahaus eikä hionta.
Porukkaa kyllä olisi, kiveä vielä enemmän, mutta kaikessa hiljaisuudessa katukivetkin
tuodaan Kiinasta.
En tosiaankaan tiedä, millä hinnalla laivat suostuvat tavaran tuomaan tänne
Suomeen, mutta sen verran painavasta tavarasta on kyse, että en minä ainakaan kovin
halvalla lähtisi näitä paasia tänne uittamaan.
Tuskinpa saisin mitään innovaatiopalkintoa, jos jossakin keksijöiden messuilla
esittäisin mullistavan keksinnön. Perustetaan valtion kivihiomo, jossa työllistetään
muutama tuhat työtöntä ja hakataan kaikki katukivet kotimassa.
Varmaan se olisi ennennäkemätön keksintö, mutta epäilen, että melko pian kivenhakkaajien
ammattijärjestö tekisi tästäkin työstä kannattamattoman ja taas jatkuisi kivien
uitto Suomeen. Tulisivat mukavuuslippulaivojen kyydissä, koska merimiesunioni onnistui
ajamaan meidänkin pienen laivastomme vieraiden maiden lippujen alle. ATK yrittää
nyt saada satamatkin kiinni. Mitäpä me niillä, kun niissä käy vain ulkomaalaisia
laivoja.
Onkohan minusta tullut jo niin huono kirjoittaja, että ei kaikesta tahdo oikein
selvää saada. Vitsi on huono silloin, kun joutuu sen idean selittämään. Sama pätee
myös kirjoituksiin. Sanon nyt kuitenkin, että me suomalaiset olemme ihan itse syyllisiä
siihen, että me olemme Euroopan kallein maa ja että meidän talouskasvumme on Euroopan
hitainta. Ostamme ulkomailta tuotteita, joita meillä on kotimaassakin. Emme halua
tukea kotimaista työllisyyttä, jos suinkin voimme saada jotain näennäisesti halvemmalla
ulkomailta.
Tidän, että käpyjen kerääminen ei ole erikoisen tuottoisa ammatti, mutta niillä
rahoilla tein ensimmäisen ulkomaanmatkani 11-vuotiaana. Laivan nimi oli Vellamo,
ja ainakin silloin se kulki Turusta Tukholmaan ja oli Suomen lipun alla.
Olikohan vuosi silloin jotain 1955? Kauhean tyytyväinen oli silloin elämääni,
enkä ollenkaan tuntenut, että minua oli kohdeltu väärin. Kaverit olivat kateellisia
minulle siitä, että minä olin kerännyt käpyjä.
Sellaista se on! ”Kateus täytyy ansaita".
Ei Suomi nouse suosta, jos ei itse sitä sieltä nosta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti