Merkillepantavaa oli, että maahanmuuttajien lapset pitivät kaikesta koulutuksesta
muita enemmän, vaikka heillä oli selvästi suuria vaikeuksia selvitä oppimisesta.
Tulevaisuuden suunnitelmat olivat maahanmuuttajataustaisilla lapsilla hyvin samanlaiset
kuin lapsilla yleensäkin.
Maahanmuuttajataustaiset opiskelijat kuitenkin keskeyttivät opintojaan muita
ikätovereitaan harvemmin ja yrittivät yleensäkin yltää vähintään samalle tasolle
kuin suomalaiset ikätoverinsakin. Tutkijat tekivätkin johtopäätöksen, että päinvastoin
kun yleisesti arveltiin, ei heidän vanhempiensa työttömyys ja alhainen elintaso
vaikuttanut suinkaan heidän koulutushaaveisiinsa. Joidenkin tutkijoiden mielestä
sillä saattoi olla jopa päinvastainen vaikutus.
Maasta toiseen muuttamiseen ja varsinkin pakolaisuuteen liittyy usein kovia
kokemuksia kuten työttömyyttä ja pelkoja pärjäämisestä, mutta ei se hälvennä ihmiselle
tyypillistä tulevaisuuden uskoa. Monet maahanmuuttajat suhtautuvat tulevaisuuteensa
valoisammin kuin suomalaiset toverinsa.
Optimismi on jossakin määrin perinnöllistä, sillä ihmiset, jotka ovat raivanneet
tiensä sodan kauhujen keskeltä tänne pessimistiseen Suomeen, tuskin enää masentuvat
siitä koleasta vastaanotosta, jonka usein kokevat täällä. Optimismi tarttuu myös
seuraavaan sukupolveen, jolla on vanhempiansakin suuremmat toiveet tulevaisuuden
suhteen. Näitä toiveita ruokitaan suhteellisen hyvillä oppimistuloksilla. Alkuvaikeuksista
selvittyään maahanmuuttajataustaiset opiskelijat ovatkin yleensä jo ylemmillä asteilla
ikäluokkansa parhaimmistoa.
Osan näistä tiedoista olen poiminut Yliopistolehdestä, mutta hyvin paljon
mukana on myös omia kokemuksiani, sillä työvuosieni aikana oli opiskelijoiden joukossa
monia "mamuja", ja kaikki tämä pätee myös heihin.
Koulutukseen liittyy usein myös tietynlainen lupaus paremmasta tulevaisuudesta.
Jos tämä lupaus ei toteudu, ihminen kokee tulleensa petetyksi. Näin totesi dosentti
Janne Varjo Helsingin yliopiston käyttäytymistieteen laitokselta. Seuraukset tästä
voivat olla hyvin moninaiset, kuten esimerkiksi joku koulutuskielteinen alakulttuuri.
En ole seurannut omien oppilaitteni menestystä koulutuksen jälkeen, mutta
tiedot, joita on tihkunut ihan kyselemättä, ovat olleet pelkästään positiivisia.
Ehkä tuo pettymyksen pelko on saanut ihmiset yrittämään parhaansa ansaitakseen
sen, mistä me suomalaiset niin herkästi käytämme ilmaisua "meille kuuluu".
Päinvastoin kuin täällä hyvinvoivassa Suomessa, useimmissa maissa, joista
meille on tullut pakolaisia, ei tällaista "meille kuuluu" mentaliteettia
tunneta. Lähes kaikki on ansaittava. Jonkinasteista kokemusta tästä on meillä kaikilla
ulkomailla asuneilla.
Jos joku suomalainen pelkää, että joku maahanmuuttaja vie hänen työpaikkansa,
sanoisin, että pelko on aiheellinen. Kokemukseni on nimittäin kertonut, että "mamut"
ovat selvästi ahkerampia kuin suomalaiset.
Tämä pätee niin kouluun kuin työelämäänkin. Toki meidän velvollisuutemme on
kotouttaa nämä ihmiset, mutta tämän kotoutumisen jälkeen on meidän vuoromme oppia
noiden "mamujen" asenne työtä ja elämää kohtaan.
Ehkäpä minäkin olen rasisti, sillä suhtaudun jonkin verran alentuvasti sitä
vähemmistöön kuuluvaa ihmisryhmää kohtaan, joka itse itseään mahanmuuttokriittiseksi
kutsuu. En tiedä, mitä ylistettävää löytyy ihmisestä, joka on kyllä käynyt lukion
loppuun, mutta ei uskaltautunut ylioppilaskirjoituksiin, vaikka valtio oli hänenkin
koulutukseen ja kasvatukseen tuhlannut jo satoja tuhansia. Ammattikoulutuksenkin
valtio tuolle luuserille kustansi, mutta eihän mies edes yrittänyt työskennellä
tuossa työssä. Rasistinen möykkä sai kuitenkin toiset rasistit äänestämään hänet
eduskuntaan, jossa hän ei toki ole juurikaan tehnyt mitään hyödyllistä, mutta jatkaa
edelleen valtion elätin roolia.
Sovitaan nyt sitten niin, että en minä varsinaisesti kenestäkään puhu. Jos
sattuu niin, että sovitatte tuon tarinan johonkin tiettyyn henkilöön, niin minä
en tietenkään ole sellaista sanonut. Tietysti nämä yhteläisyydet johonkin "valtion
kuluerään" ovat ihan vain sattuma, jos siis sellaisia yhtäläisyyksiä löytyy.
Joissakin kulttuureissa on paljon yleisempää pitää suunnitelmia ja unelmia samana asiana. Tähän törmää usein Lähi-idän kulttuureissa, poikkeuksena juutalaiset. He ovat joutuneet opettelemaan noiden kahden asian eron vuosisatojen sorron aikana hyvin perusteellisesti.
VastaaPoistaAsiasta toiseen, kyllä Kolarissakin on saatu kuulla paljon siitä miten jotkut valittavat ilmaiseksi saamastaan ruoasta. Ilmeisesti "heille kuuluu" jotakin parempaa, samaan hintaan tietenkin. Suomalaisille tyypillinen suhtautumistapa ei minun kokemukseni mukaan ole lähellekään tuollaista. Tämä riippuu tietenkin siitä, millaiseen yhteiskuntaluokkaan kuuluvia ihmisiä tuntee. Tavalliset duunarit ja työttömät ovat hyvin realisteja sen suhteen, mitä he uskovat itselleen kuuluvaksi. Mikä on hyvin vähän.