Kyllä minä melkein
kipiäksi tulin, kun kuulin erään ”nykysuomalaisen” väittävän, että karjalan
murretta ei ole olemassa.
No tietysti on, on nyt ja
on aina ollut, jos nyt mistään voi sanoa, että aina on niin ollut, sillä
nykyisin tunnettu historiamme on vain pieni murunen siitä ajasta, jonka
maapallo on ollut olemassa. Ihmeellistä onkin, että ihminen on onnistunut - tai
ainakin luulee onnistuneensa -. kaivautumaan aina dinosauruksien aikaan asti,
mutta ei ole lainkaan tietoinen lähihistoriastaan. Jos joku Kotimaisten kielten keskus päättää,
että karjalan murre onkin vain osa jotain kaakkoismurteita, niin päättäköön
vaan. Ei kuitenkaan ole oikein, että suomalaisille suomen kielen opettajille
syötetään puppua, joka ei pidä yhtä totuuden kanssa. Voihan joku kielitoimisto tietysti antaa
murteille jonkun yhteisnimen, mutta se ei poista näitä murteita.
Ei karjalan murre ole
mikään yksi ainut murre, koska eri paikkakunnilla se on ollut hieman
paikallisesti värittynyt, mutta niin paljon yhteneväinen se on, että karjalan
murre on hyvä yleisnimi tuolle puhekielelle.
On kuitenkin niin, että jos tätä harhaoppia näistä murteista syötetään
yleisesti opettajille, saattaa käydä niin, että osa kulttuurihistoriaamme jää
unhoon.
Näyttää olevan niin, että
mitä kauemmaksi tapahtumapaikoilta päätöksenteko siirtyy, sitä enemmän sitä
mukautetaan valtaväestölle sopivaksi.
Karjalasta tulleet siirtolaiset ja pakolaiset pyrkivät myös itse
edesauttamaan tätä vääristymää. Näin lähinnä siitä syystä, että varsinkaan
Länsi-Suomessa ei siirtokarjalaisia otettu erityisen lämpimästi vastaan. Minäkin Pitkärannan pakolaisena sain usein
kuulla olevani ”ryssän pentu”. Sellaista
ei tietenkään koko Suomen puolesta kahdesti haavoittuneen miehen jälkeläinen
halunnut kuulla. Varsin vastenmielisesti
siirtolaisten asutukseen suhtauduttiin pohjanmaan ruotsinkielisillä alueilla,
jossa nämä lännestä aikaisemmin tulleet ”mamut” pelkäsivät omistuksensa
vähenevän, jos karjalaisille piti luovuttaa asuntoja ja asuntoalueita.
”Karjalainen” on
yleisesti Suomessa käytetty ilmaisu heimolaisuudesta. Minäkin olen siis tätä Karjalan
heimoa. Suomessa elää ja asuu kolmenlaisia
karjalaisia, jotka muodostavat tämän Karjalan heimon: Karjalan pakolaisia,
jotka joutuivat pakenemaan sodan aikana taistelualueilta ja Neuvostoliiton
hyökkäyksen alta; sen lisäksi siirtolaisia, jotka eivät koskaan paenneet
mitään, mutta menettivät kotinsa ”munattomien” rajaneuvottelijoiden takia.
Neuvostoliitolle luovutettiin maa-alueita, joita se ei koskaan kyennyt
valloittamaan, mutta josta väki joutui evakkoon sodan jälkeen. Näitä kahta
karjalaisryhmää kutsutaan siis yhteisnimellä ”evakko” tai ”siirtolainen”.
Kolmannen ryhmän karjalaisia muodostavat sitten nämä aina nykyisen rajan tällä
puolella asuneet ihmiset, jotka heimoltaan ovat myös karjalaisia. Heidät
tahtovat unohtaa myös nykyiset Karjala-seurat, jotka toiminnassaan kernaasti
muistelevat menetettyä Karjalaa. Tämä on kohtalokas virhe, silla jos ei mitään
muutosta tapahdu, niin hyvin pian seurat kuolevat ”sukupuuttoon”.
En yritäkään penkoa nyt
kaikkea historian vääristymiä, sillä niitä on todella paljon. Nämä asiat ovat
kuitenkin omakohtaisia ja siitä syystä kiinnostavia. Urho Kekkonen olisi
aikoinaan halunnut neuvotella menetetyn Karjalan takaisin. mutta aika loppui
kesken. Hänen jälkeensä presidentiksi tullut Mauno Koivisto halusi kokonaan
unohtaa tämän ikävän aiheen, ja myös Koiviston jälkeiset presidentit olivat
”demareita”.
Mitenkäs tämä kirjoitelma
nyt sitten liittyy politiikkaan? No
tietysti siten, että perussuomalaisen aatteen isä Veikko Vennamo oli
karjalainen ja ajoi eläessään karjalaisten asiaa samalla kun ajoi koko Suomen
asiaa.
Siksi minä olen edelleen
perussuomalaisen ideologian kannattaja vaikka en puolueen nykymenosta
tykkääkään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti