Antiikkiliike Wanha Weikko, entisessä SOK:n hevostallissa.
Todella miellyttävän yllätyksen koin tuolla kirppiksellä, kun kirpputorin pitäjän kaverin kanssa ryhdyin keskusteluun. Kävi yllättäen selville, että hän oli lapsuudenystäväni Pirjon aviomies. Niinhän sitten muisteltiin menneitä, ja sattuipa niinkin, että Pirjo soitti miehelleen, joka antoi sitten puhelimen minulle.
Liekö minulla ollut taipumusta sekoilla elämässäni juuri
Pirjo-nimisiin tyttölapsiin, sillä kahden lapseni äiti on nimeltään Pirjo,
samoin kuin nykyinen vaimoni. No, tämän Pirjon toki tunsin silloin, kun hän oli
jotain 10 – 12-vuotias, joten ihan sellaisesta ei sentään ollut kysymys. Sitä
suurempi oli ilonaiheeni, kun tämä ”tyttö” vieläkin, tosi aikuisena, muisti
minut ja vaikutti vilpittömästi ilahtuvan puhelusta. Ihan treffejä ei tehty,
mutta puhelinnumeron sain. Samalla reissulla sain muutamista muistakin
lapsuudenystävistäni tietoja, joten ilmeisesti kotiutumiseni tänne Jyväskylään
on alkanut.
Poismuuttoni Vaajakoskelta kai tapahtui joskus 1958 tai 1959,
joten pysyviä jalanjälkiä en sinne ole jättänyt. Sitäkin mukavammalta tuntui,
että minun myöhempiä elämänvaiheitnia ja vähäistä urheilu-uraani oli kuulemma
mielenkiinnolla seurattu. Tunne oli melkein kuin olisi kotiin palannut, vaikka
hevostallilla ei enää ollut Tarua, Humua, Suomaa ja Pilkkua, joiden nimet
osasin laakistaan antiikkikauppiaalle kertoa.
Ihan ensimmäinen ”keikka” Vaajakoskelle tai Haapaniemeen ei
kyseessä toki ollut, ei eilen eikä nyt, mutta aina oli uutta nähtävää. Ei ollut
vanhaa koulua enää, eikä Varaslahden hyppyrimäkeä. Kun hevostalleille ajettiin,
olin juuri kertomassa vaimolleni, että ”tässä oli ennen tenniskenttä”. Samassa
huomasin, että siinähän ne vanhat tenniskentän verkkoaidat edelleen
törröttivät, mutta kenttä kasvoi jo isoja koivun taimia. Niin se tuntuu olevan,
että jos ei ihminen muuta jotain, niin luonto huolehtii muutoksista, mutta
kaikki muuttuu aikanaan.
Varmasti ovat Vaajakosken asukkaatkin muuttuneet, sillä
kymmenistä teollisuuslaitoksista ei enää kovin monia löydy. Ei ole
tulitikkutehdasta, ei harjatehdasta. Puunjalostustehtaatkin ovat muotonsa
muuttaneet, eikä kylästä löytynyt ainuttakaan sahaa. Jos oikein muistan,
niitäkin oli aikoinaan muutamia. Naulatehtaalla oli se kirpputori, ja
karamellitehdas oli vielä olemassa, tosin senkin omistuksessa oli suuriakin
muutoksia tapahtunut. Lähes keskellä kylää torrötti SOK:n tehtaiden entinen
pääkonttori näennäisesti aivan tyhjänä. Kaikista muutoksista huolimatta tunsin
ikään kuin palanneeni kotiin.
Vaajakosken entinen naulatehdas, nykyisin teollisuustalo
Yksi asia ei ilmeisesti koskaan muutu. Entiset muistot ja karjalaiset
juuret, jotka useilla Vaajakosken asukkailla oli. Jos yleensä on olemassa
sellaisia ihmisiä kuin suomalaiset, niin kai tuo käsite kiteytyy parhaiten
juuri Jyväskylän seudulle, jonne ajautuivat vesireittejä pitkin niin hämäläiset
kun savolaisetkin, jotka saivat sitten lisämausteen meistä karjalaisista. Näistä
syntyi se soppa, jota voidaan vaikkapa suomalaiseksi kulttuuriksi nimittää. Ei
Jyväskylää suotta nimitetä Suomen Ateenaksi, sillä minimuotoisen kulttuurin
lisäksi tämä on eräs vanhimpia yliopistokaupunkejamme, vaikkakin
opettajainvalmistuslaitos ja Kasvatusopillinen korkeakoulu saivat tuon nimen
vasta viime vuosisadan loppupuoliskolla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti