Yhtye nimeltä ”Tasavallan presidentti” ei todellakaan ole tasavallan presidentti. Samoin en minäkään kuvittele olevani Kallan kuvernööri enkä Pitkärannan paroni, vaikka tämän nimisiä blogeja ylläpidänkin.
Toisessa kirjoittelen vähän sitä sun tätä, joskus jopa
politiikkaa, joka olikin kai blogin alkuperäinen idea. Pitkärannan paroni ottaa
sitten enemmän kantaa tapahtumiin, jotka liittyvät Karjalaan, Pitkärantaan ja
Karjalan pakolaisiin. Nyt taitaa olla tulossa kirjoitus, joka hipaisee hieman
kaikkea tätä, enkä suuresti ihmettelisi, jos julkaisisin sen molemmissa
blogeissani. Sellaista on joskus tapahtunut ja tulee ehkä tapahtumaan
tulevaisuudessakin.
Seurasin illalla dokumenttia pakolaisten matkasta EU:n alueelle
ja Suomeen. Taas minä tulin vihaiseksi, kun ajattelin suomalaisten suhtautumista
näihin kohtalon kolhimiin ihmisiin. En todellakaan voi olla ylpeä siitä, että
olen joskus ollut jopa perussuomalaisen puolueen jäsen, siitäkään huolimatta,
että puolueella on joskus olljt jopa järkeviä ajatuksia. Samanaikaisesti kun
rasistisuus ja nihkeä suhtautuminen pakolaisiin on lisääntynyt, ovat järkevät
ajatukset joko kokonaan hävinneet tai ainakin jääneet pimentoon. Se, että
puolue on nyt hallituksessa, ei ainakaan kokonaan selitä kannatuksen laskua ja
jäsenien katoamista. Tunnen kymmeniä puolueesta eronneita, joilla on ollut tuo
sama syy kuin minullakin. Puolueen suvaitseva suhtautuminen rasismiin ja
veljeily rasistiseksi katsottavien järjestöjen kanssa. Myös monet
kansanedustajat ovat avoimesti rasisteja, joten ei liene ihme, että kunnon
ihmiset alkavat karttaa puoluetta.
On selvää, että seuraavissa vaaleissa perussuomalaisten
edustajamäärä putoaa alle puoleen. Varmaa on, että kukaan oikeasti humaani ja
isänmaallinen ihminen ei pysty äänestämään tätä porukkaa. Tosin on luultavaa,
että lähes kaikki rasistisesti ajattelevat asettuvat puolueen taakse, mutta ei
se sittenkään kovin pitkälle kanna. Jussin Halla-ahon ilmoitus kotimaan
politiikkaan palaamisesta vahvistaa minun käsitystäni siitä, että ”persut”
eivät enää ajattelekaan olevansa poliittisesti uskottava puolue, vaan pyrkii
pääsääntöisesti pelastamaan edes muutaman paikan näihin julkirasisteihin
turvautumalla.
Suomen maahanmuuttopolitiikka on jostain aika syvältä ilman
”persujakin”. Kun seurasin tuota aiemmin mainitsemaani dokumenttia, täytyy
myöntää, että Suomeen matkaava pakolainen osui viisasten kiveen sanoessaan: ”Suomi
on Saksaa suurempi maa, mutta siellä on vain viisi miljoonaa asukasta. On se
hyvä, että me mennään sinne, niin autetaan ainakin vähän tätä maata.” Tuo
pakolainen oli enemmän suomenmielinen kuin nuo rasistiset ”persut”. Toki ajatus
suomaisten tavasta ottaa nämä uudet kansalaisemme vastaan sai hieman kylmät
väreet nousemaan iholleni.
Kovin on ruusuiset luulot pakolaisilla suomalaisten hyvästä
tahdosta. Turvapaikkapäätöksissä ei pitäisi edes yrittää arvailla sitä,
voidaanko joku palauttaa lähtömaahansa turvallisesti. Tosiasiassa me emme voi
sitä tietää... itseensä kohdistuvan turvallisuusuhkan tietää vain ihminen itse.
Sen sijaan meidän tulisi tarkistaa henkilön taustat ja se, voidaanko hänet
turvallisesti hyväksyä maamme asukkaaksi ja ettei hänellä ole mitään rikollista
taustaa. Kyllä minä tässä suhteessa luotan suomalaisiin viranomaisiin.
On luultavaa, että perusluonteeltaan suomalaiset ovat kaikkea
vierasta vastaan ja pieni populistiryhmä on onnistunut käyttämään tätä
hyväkseen suosiota metsästäessään. Pitkällä tähtäyksellä rasistisuus on
kuitenkin vahingoksi tälle kansalle, sillä paitsi että vaikeuttaa tuon
kansanosan kotoutumista, niin se saattaa olla haitallista monella muullakin
tavoin. Jos ajattelemme poliittisia päätöksentekijöitämme, niin kaikkein
vähiten on ollut hyötyä juuri niistä, jotka ovat ”ansainneet” paikkansa jonkin
asian vastustamisella. Jos jotakin pitää vastustaa, niin vastustekoon vaikkapa
rasismia.
Kantasuomalaisen maahanmuuttovastaisuus ilmeni jo sotiemme
jälkeen, kun tänne tulimme me, Karjalan pakolaiset, sekä myös evakuoitu väestö.
Pakolaisten sijoittuminen oli jo silloin aika vaikeaa, vaikka me kyllä
myöhemmin paikkamme ansaitsimme. Näin tulevat varmasti tekemään myös nykyiset
pakolaiset.
Tuskinpa nykyistä pakolaistilannetta voidaan lakaista maton
alle julistamalla, että heitä ei ole koskaan ollutkaan. Kyllä nykypakolaiset
ovat aivan yhtä todellisia kuin olivat aikoinaan Karjalan pakolaiset, joiden
olemassaolon koettavat jotkut sodan jälkeen syntyneet kiistää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti