Vakaumuksellisena ortodoksina minä kyllä ihmettelen tätä Suomen kansaa ja sen suhtautumista perinteisiin ja sääntöihin. Politiikka on monelle uskontoakin tärkeämpi, sillä se tarjoaa tilaisuuden sairaalloiseen itsetehostukseen. Itsetehosteinen käyttäytyminen politiikassa on jopa niin yleistä, että normaalisti sairaaksi luokitellut yksilöt saattavat olla hyvinkin menestyneitä poliitikkoja. Puolueiden säännöistä, jopa laistakin, piittaaminen menettely on hyväksyttävää, jos siitä oletetaan olevan puolueelle hyötyä.
Uskonnolliset
tavat ja perinteet eivät ole noihin lakiin nojaaviin normeihin verrattavia,
mutta vanhoissa uskonnoissa ne ovat joskus vuosisatojenkin ikäisiä. Aiheen
tähän blogiin sain Helsingin ortodoksisen metropoliitan kerettiläisestä
käytöksestä, jossa hän rikkoi vuosisataisia perinteitä kutsuessaan naispuolisen
piispan alttarisyvennykseen, jota on pidetty pyhänä paikkana, jonne pääsy on
ollut naisilta kielletty.
Kovasti
aiheesta syntyi älämölö, jonka aiheen kyllä ymmärrän, vaikka asiasta sinänsä
saatankin olla eri mieltä.
Perinteitäkin
vastaan voidaan kapinoida, mutta ei näin. Kirkon hierarkiassa perinteet ovat
lähes lakiin rinnastettavia asioita, vaikka niistä ei sanktioita olekaan
säädetty. On kuitenkin oletettava, että ainakin korkea-arvoiset kirkon
virkamiehet noudattavat näitä vanhoja tapoja. Totta on, että monet vanhojen
kirkkojen tavoista kaipaisivat uusiintumista, mutta eivät ne sillä uusiinnu,
että joku piispa rikkoo normeja. Näin ei saisi menetellä, vaikka pitäisi noita
normeja vanhanaikaisina ja väärinä.
Erilaisilla
facebookin sivuilla on käyty keskusteluja puolesta ja vastaan, ja hyvä näin,
sillä eihän keskustelu koskaan pahasta voi olla. Jopa minunkin suuttumus
kuitenkin herää silloin, kun täydellisen tietämättömyyden varmuudella
nimitellään ortodoksista kirkkokuntaa lahkoksi. Onhan kyseessä kuitenkin
maailman vanhin kristillinen kirkkokunta, joka maailmanlaajuisesti on
esimerkiksi moninkertaisesti suurempi kuin meidän toinen valtionkirkkomme joka
on l
uterilainen.
Ortodoksisen
ja luterilaisen kirkon suhde on Suomessa vähän niin kuin lentopallo ja
jääkiekko. Toinen on Suomessa todella pikkuveljen asemassa, mutta
maailmanlaajuidesti huomattavasti tuota ”isoa veljeä” merkittävämpi.
Henkilökohtaisesti
olen sitä mieltä, että ortodoksisen kirkon tulisi kyllä uudistua, mutta se
tulee tapahtua kirkolliskokouksen päätöksillä eikä yksittäisten pappien tai
piispojen kapinoinnilla. Ehkäpä minäkin sitten olen kerettiläinen, kun sallin
meidän ortodoksisessa tsasounassa maallisten laulujen laulamisen ja jopa
haitarin soitonkin. Siihen en kuitenkaan löytänyt minkäänasteista kieltoa
kirkkomme säädöksistä, ja kun en itsekkään pidä esimerkiksi kansanlauluja
mitenkään synnillisinä, katson menetelleeni aivan paragrafien mukaisesti.
Ihan
näin yleisellä tasolla voin kertoa oman kokemukseni ortodoksisuudesta. Kyseessä
on toinen valtionkirkkomme, joka siis ei ole mikään lahko. Mielestäni se on
kaikkia muita uskontokuntia vapaamielisempi ja suvaitsevaisempi, siitäkin
huolimatta, että laahaa mukanaan noita 300-luvulta olevia perinteitä. Ortodoksiset
tavat ovat kauniita ja ihmiset yleensä huumorintajuisia ja ystävällisiä. Uudistumista
ehkä tarvitaan, mutta lähteköön se kirkon sisältä. Normaalia seurakuntalaista
nuo ”normit” tuskin häiritsevät, joten niiden ei luulisi häiritsevän myöskään
kirkkoon kuulumattomia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti