Kouvolan kaupunki on nyt sitten saanut käytännön opetuksen
virkamiesten ”viisaista” päätöksistä. Kuntaliitokset aiheuttivat suuren määrän
työpaikkoja, joita ei oikeasti tarvita, mutta joille kuitenkin tuli viiden
vuoden irtisanomissuoja. Ei siis saatukaan säästöjä siinä mistä piti säästää.
Sen sijaan laaja alue aiheutti paitsi lisää kustannuksia niin myös teknisiä
hankaluuksia asioiden hoitamisessa. Suurkunnasta ei siis tullutkaan vahvaa
peruskuntaa vaan talouden ja muiden vaikeuksien kanssa kamppaileva pitäjä.
Tällaisiin näennäissäästöjä on syntynyt monessa muussakin
toiminnassa. Selkein ja samalla törkein keino on koulujen lakkauttaminen. Saadaan
kyllä näennäisiä säästöjä lakkauttamalla pari opettajan virkaa, mutta
samanaikaisesti annetaan kuolinisku kylälle ja aletaan maksaa kenties tuplaten
rahaa koulukyydeistä. Nykyisinhän koululaiset eivät enää hiihdä tai pyöräile
kouluun, jos matkaa on enemmän kuin pari kilometriä. Tästä seurauksena sitten
maksamme ylilihavien ”sotasankareiden” kykenemättömyytenä suorittaa edes
asepalvelustaan. Luultavaa on, että jos kaikki hyödyt ja haitat ynnätään
yhteen, niin päädytäänkin rakentamaan lisärakennuksia entiselle paikalle. No
säästöjä ei tuo kyllä sekään, joten koetetaan vaikka tyytyä entisiin.
Monesti nämä kuntien säästöt tuntuvat hölmöläisten touhulta,
kun tosiaan uskotaan, että se on säästöä, kun siirrellään rahoja momentilta
toiselle tai vaihdetaan maksajaa. Ei siis mene niin, että säästän, kun jätän
autolla ajamatta ja vielä enemmän säästän kun en mene taksilla. Taksilla tosin
en ole koskaan kulkenutkaan, joten varmasti tililleni on kertynyt jo huimasti
säästettyä rahaa.
Mistähän se Katainen on saanut ajatuksen näistä
kuntaliitoksista ja vielä keksinyt sanahirviön ”vahva peruskunta”? Tosiasiassa
tällainen vahva peruskunta on pieni, alle 10 000 asukkaan kunta, joka
tulee toimeen omillaan ja järjestää omat palvelunsa aivan itse. Sellaisiakin
kuntia Suomessa on, ja ne voisivat toimia mallina monelle muulle kunnalle. Jostakin
hevon kuusesta on ajatukset vähintään 20 000 asukaan peruskunnista, joihin
pitäisi liittää vaikka väkisin hyvin pärjääviä pienkuntia. Kyllä se minusta
siltä tuntuu, että tuo 20 000 on suurempi tavoite kuin järkevä
kokonaisuudistus. Kun esimerkiksi maamme terveyskeskusverkostoa ruvetaan
supistamaan, niin saadaan varautua siihen, että ihmisiä kuolee sairasautoihin
entistä enemmän. Sen vastapainona tietysti synnytykset näissä ajoneuvoissa
lisääntyvät.
Toki en voi tietää tilannetta kaikissa muissa kunnissa, mutta
ihan varma olen siitä, että Kalajoen tavoin moni muukin kunta haluaa säilyttää
itsenäisyytensä ja järjestää ihan itse omat palvelunsa. Uskon myös, että jos
joku kunta ei pysty selviytymään vaikeuksistaan, se on valmis neuvottelemaan
yhteistyöstä muiden kuntien kanssa. Pakkoliitosten tilalle suosittelenkin pakkopilkkomista.
Helsingin kaltainen metropolialu - jos edes sekään sitä on - voitaisiin pilkkoa
vaikkapa muutamiin alle 100 000 asukkaan itsehallintoalueisiin. Nämä
saisivat ihan itse järjestää omat palvelunsa.
Lopuksi utopian huippu. Kalajoella haaveillaan, että uusi
(täysin tarpeeton) uljas lukio rakennettaisiin ammattikoulun oppilastyönä. Höpö
höpö. Entisenä ammattikoulun opettajana voin vakuuttaa, että ei onnistu. Voihan
sitä yrittää, mutta uskokaa nyt kerralla, että ei tule halvemmaksi. Oikeita
ammattimiehiä tarvitaan yhä edelleen, ja ns. aputöistä eivät pojat ja tytöt
rakentamista opi. Aikataulut venyvät ja materiaaliakin tuhlaantuu. Varmasti
kaikki ammattiopiston opettajat tietävät tämän, mutta luultavasti ilmoittavat,
että ei sovi opetusohjelmaan.
Näennäissäästö on sellainen säästö,
jota oikeasti ei synny. Tämä tarkoittaa sitä, että toimenpiteet tämän säästön
aikaansaamiseksi maksavat tai aiheuttavat menoja, jotka ovat suurempia kuin ns.
syntynyt säästö. Valitettavasti näistä on myös muita haitallisia seurauksia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti