Olen seurannut näistä
kahdesta termistä syntynyttä väittelyä netissä.
Kyse on niistä karjalaisista, jotka joutuivat jättämään
kotiseutunsa. ”…jotakin ehkä tietäisin,
olinhan siellä minäkin”, tosin varsin nuorena, kun satuin syntymään samana
päivänä kun venäläisten suurhyökkäys alkoi.
Minä olen selvästi pakolainen, koska viime hetkellä onnistuimme
pakenemaan sodan jaloista syntymäkaupungistani Pitkärannasta, joka jäi
Neuvostoliiton haltuun. Pari muutakin kaupunkia onnistuivat venäläiset
valtaamaan, mutta eivät likikään niin suuria alueita kuin Neuvostoliitolle
luovutettiin rauhansopimuksella.
Henkilökohtaisesti olen
vakuuttunut, että rajaneuvottelijamme olivat hieman munattomia miehiä
luovuttaessaan Neuvostoliitolle alueita, joita he eivät onnistuneet
valtaamaan. Valtasivat siis kynällä,
koska sota oli varmasti väsyttänyt jo molempia osapuolia, eikä suomalaisetkaan
enää halunneet jatkaa kahinaa. Ei riittänyt usko, että sama haluttomuus oli
vallalla Neuvostoliitossakin, joten hieman uhittelemalla Neuvostoliitto
onnistui piirtämään rajan siihen missä se nyt on. Näiltä kynällä vallatuilta alueilta pois
siirtyneet karjalaiset eivät siis tosiasiallisesti olleet pakolaisia, vaan
siirtolaisia. Tästä seikasta aiheutuu
tämä nimitysten sekaisuus. Toki
Karjalaan myös voitiin jäädä, josta minulla on omassa suvussanikin todisteita.
Minulla oli vielä 90-luvulla serkku Pietarissa, jonka poika Juri asuu tietojeni
mukaan nyt Lahdessa, jonne hän pääsi siirtymään perestroikan aikoihin.
Karjalaan jääminen oli kuitenkin erittäin harvinaista.
Sodan seurauksena suomeen
siirtyneet karjalaiset, ainakin minun kotiseudullani Keski-Suomessa, käyttivät
toisistaan yksiselitteisesti nimitystä siirtolainen. Tämä nimitys piti
yksiselitteisesti sisällään sekä pakolaiset että siirtolaiset. On todennäköistä,
että asiaan vihkiytymättömät ulkomaalaiset sotkevat nämä kaksi ihmisryhmää
keskenään.
Karjalaisuus sinänsä on
erittäin merkittävä ryhmä ihmisiä, jotka kaikki eivät suinkaan ole olleet
suomalaisia. Karjalaisilla oli mm. oma kieli ja monet heistä olivat ja ovat
edelleen venäläisiä, tai neuvostokansalaisia, niin kuin silloin sanottiin.
Erittäin suuren ihmisryhmän muodostavat myös ne karjalaiset, jotka aina ovat
asuneet Suomen puolella. Tällä hetkellä
he luultavasti muodostavat enemmistön Suomen karjalaisväestöstä. Paikallisissa
Karjala-seuroissa he kuitenkin ovat vähemmistönä, koska mm. nämä yhteiset
sotakokemukset puuttuvat. Sen lisäksi Karjala-seuroissa on mukana toisen polven
siirtolaisia.
Tämän asian haluaisinkin
tuoda esille. Suurin osa nyt elävistä karjalaisista on aina asunut Suomessa,
tässä joukossa myös nykyinen Karjalan liiton puheenjohtaja kansanedustaja Marjo
Matikainen-Kallström. Heidän varassaan
on koko liiton toiminta ihan lähiaikoina.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti