Pirjo
ja minä oltiin jo vanhoja tuttuja, en muista kuinka monen vuoden takaa, johtuen
siitä, että molemmat oltiin sekä yrittäjiä että koulutuksen ammattilaisia. Pirjo
kulki Suomen ja Saksan väliä, enkä pienessä mielessänikään kuvitellut, että
hänestä tulisi joskus vaimoni.
Soiteltiin kuitenkin silloin tällöin, mutta kumpikin liikkui tahollaan
ihan ilman romanttisia haaveita toistemme suuntaan.
Olga
Orell, joka taiteilijanimeltään on Oma Orell, on taas tunnettu kalajokinen
taidemaalari, jonka töitä on nähtävissä monissa paikoin Kalajoella. En tuntenut
Olgaa edes ulkonäöltä, kun tapasin hänet ensimmäisen kerran. Olin juuri jäänyt eläkkeelle ja vasta muuttanut Kalajoelle. Olinkin varmaan ainut kalajokinen, joka ei
Olgaa tuntenut.
Katselin
eräässä kahviossa seinällä olevaa taulua. En heti edes huomannut vieressäni seisovaa
pitkää tyylikästä naista, joka kysyi minulta murteellisella suomella:
”Tykkäätkö siitä?” Ihastuttava nainen,
joten hymyilin ja vastasin, että kyllähän toki.
Yhtä taulun yksityiskohtaa osoittaen hän sanoi: ”Tuo olen minä, tämä on
minun maalaama taulu.” Pian selvisi,
että kyseessä oli venäläissyntyinen taiteilija Oma Orell, jolle päätin tarjota
kupin kahvia.
Kahvia
juodessamme keskustelimme taiteesta ja uskonnosta. Molemmat olimme ortodokseja
ja vakaumukseltamme hieman uskonnollismielisiä, niin kuin useimmat
ortodoksit. Sanoin Olgalle, että olin
oikeastaan aika huono ortodoksi, koska melkein koko aikuisen ikäni olin asunut
paikkakunnalla josta lähimpään kirkkoon tai tsasounaan oli matkaa lähes sata
kilometriä, eikä tilanne paljon ole muuttunut nytkään. Samaa valitti myös Olga, joka oli koko Suomessa
oloaikansa asunut täällä Kalajoella,
jossa ei todellakaan ortodoksisuutta juuri tunnettu ja josta lähimmät ortodoksiset
kappelit olivat kymmenien kilometrien päässä.
Sain
mielipuolisen idean, joka puhkesi suunnilleen seuraaviin sanoihin: ”Marjat ja
sienet kasvavat itsestään, mutta kirkot on aina pitänyt ihmisten rakentaa.
Mitäs jos me oltais ne ihmiset täällä Kalajoella.” Sillä kertaa asia jäi
itämään, mutta pyöri päässäni. Sitten tapahtui onnettomuus, ja jouduin
sairaalaan. Siellä maatessani päätin, että kun tästä selviän teen kaikkeni,
että Kalajoelle nousee tsasouna. Silloin
vielä kuvittelin, että monet ihmiset tulevat olemaan hankkeessa mukana, ja että
materiaali saataisiin suunnilleen lahjoituksina.
Jossakin
vaiheessa Pirjo taas soitti ja kyseli kuulumisia ja sitä, mitä aion tehdä. ”Enpä
mitään erikoista”, vastasin, ”ehkä alan kirkkoa rakentamaan.” Hetken hiljaisuus, ja sitten tuli
isomerkityksellinen lause: ”Siinä hankkeessa haluan olla mukana.”
Sen
jälkeen tapasimme Pirjon kanssa useita kertoja, ja hän ilmaisi halunsa tutustua
myös taiteilija Oma Orellin. Syksyllä
2010 tuli Pirjo luokseni Kalajoelle, ja tapasimme myös Olgan. ”Olet varmasti hyvä
ihminen, kun olet Arin kaveri”, oli Olgan kommentti ensitapaamisella, ja niin
tuli Olgasta ja Pirjosta myös kavereita.
Me ”kolme kovaa” perustimme sitten kannatusyhdistyksen, joka on nyt
päässyt monen vaiheen ja vaikeuden jälkeen tavoitteeseensa.
Mutkia
oli edessä ja takana, muta luterilaisen seurakunnan kappalainen se varmaan
totuuden sanoi: ”Missä Herran huonetta rakennetaan, siellä paholainen koettaa
heitellä kapuloita rattaisiin.” Kyllähän niitä kapuloita tuli, eikä tilannetta
suinkaan helpottanut ne pienet erot, joita Venäjän kirkolla ja suomalaisella
ortodoksisuudella on. Olga toki tämän eron ymmärsi, mutta kaikkien venäläisten
laita ei ollut samoin. Hyvin monella
taholla oli myös vaikeuksia käsittää, että ei kannatusyhdistys ollut mitenkään
uskonnollinen järjestö, eikä vastannut tilaisuuksien järjestämisestä. Me
halusimme vain rakentaa rukoushuoneen. Vastuu uskonnollisesta toiminnasta on
ainakin toistaiseksi Oulun ortodoksisella seurakunnalla, jonka yhteyteen
Kalajoki kuuluu.
Rahoitus
oli ja on edelleenkin haastava. Rahan keräykset eivät onnistuneet, mutta
onneksi Pirjo oli perinyt pari kesäpaikkaa, joista toinen myytiin ja
rakentamisen alkuun päästiin todella. Omarahoitusosuus saatiin pääosin
paikattua sillä, sekä minun omissa nimissäni ottamalla lainalla.
Rakennus
on nyt lähes valmis, mutta vielä rahaa tarvitaan, sillä muutama asia ei mennyt
ihan niin kuin oli suunniteltu.
Tämä
ei kuitenkaan ole mikään ”kerjuukirje”, joten se siitä. Jos Herra ei anna meille rahojamme koskaan
takaisin, se on sitten meidän uhrilahjamme. Toki moni muukin on asiaan
uhrautunut joko tavaraa tai rahaa lahjoittamalla. Ilman näitä lahjoituksia tsasouna
tuskin seisoisi Särkillä nyt, sillä tuskin me ”kolme köyhää” olisimme sitä
koskaan pystyneet rahoittamaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti