perjantai 30. syyskuuta 2016

Uskontojen luomat rajat

Suomessa tuskin tarvitaan enää mitään ”rajat kiinni” ulvovia hihhuleita, sillä meillä tuntuu olevan jo ennestäänkin liikaa suljettuja rajoja. Kaikkein suljetuimpia näkyvät olevan uskontojen ja jopa politiikan luomat rajat.

Kun tässä muutamassa viimeisimmässä kirjoituksessani olen muistellut Jyväskylää, heräävät mieleeni monet tapahtumat siellä. Olin töissä Jyväskylän kaupungin sähkölaitoksella, jossa minulla oli kaksi uskovaista työkaveria. Molemmat niitä ”oikeassa olevia” lahkolaisia. Toinen oli adventisti ja toinen Jehovan todistaja. Niin suurta lähimmäisenrakkautta nämä tunsivat toisiaan kohtaan, että minä jouduin olemaan välittäjänä heidän välisessä keskustelussaankin. ”Sano Penalle, että Raamatussa sanotaan näin.” Ja sitten vastaus: ”Kerro Antille, että ’oikea raamattu’ kertoo näin.” Jotenkin hauskaahan se minusta oli, sillä jo silloin tiesin, että varmin lahkolaisuuden merkki oli se, että molemmat uskoivat olevansa oikeassa. Edes politiikassa ei näin jyrkkiä raja-aitoja vedetä, vaikka oikeassa olemisen tarve voi olla lähes yhtä suuri.

Suomalaisen politiikan erityispiirre tuntuu olevan, että politiikkaa sotketaan lähes jokaiseen asiaan, mutta ei sentään ole vielä työväen pelastusarmeijaa eikä työväen punaista ristiä. Tuskinpa löytyy myöskään kommunistien raamattupiiriä.

Jyväskylässä aloitin nyrkkeilyharrastukseni ja sattumalta menin salille, kun siellä sattuivat olemaan Jyväskylän Nyrkkeilijöiden harjoitukset. Jos olisin mennyt samalle salille päivää myöhemmin, olisin joutunut Jyväskylän Työväen Nyrkkeilijöiden harjoituksiin. Näin minusta tuli siis ”porvari” jo 15–vuotiaana, lainkaan tajuamatta, mitä oli tapahtunut. Ehkä se todellakin vaikutti siihen, että minusta tuli ”porvari”, sillä myöhemmin tulin kyllä kuulemaan keskusteluja, joissa tuota työväen aatetta sotkettiin myös urheiluun. Minusta se oli jotenkin vastenmielistä, joten olin mieluimmin tuossa porukassa, jossa politiikkaa ei puhuttu. Saattoi olla, että päätöksien teossa syrjittiin TUL:n urheilijoita. Toki sekin oli vastenmielistä, mutta en usko, että urheilijat sinänsä olivat siihen syyllisiä. En toki tiedä, mikä laji se työväen nyrkkeily on, sillä ainakaan olympialaisten ohjelmaan se ei kuulu, enkä tiedä sitä harrastettavan Suomen ulkopuolella.

 
No, se politiikasta, mutta suomalaisia erikoispiirteitä siinäkin. Politiikkaakin enemmän erikoispiirteitä on kuitenkin uskonnoissa. Suomessa on toistatuhatta uskonnollista yhteisöä, joissa hyvin monessa on oikeassa olemisen tarve varsinaista uskontoakin tärkeämmässä roolissa. Meillä käy usein parikin Jehovan todistajaa keskustelemassa raamatusta. Mielelläni minäkin aiheesta puhun, joten ihan tervetulleita ovat nämä fiksut ja tyylikkäät naiset. Eivät ole yrittäneet edes käännyttää minua, vaikka monessa asiassa olenkin eri mieltä heidän kanssaan. En kuitenkaan väitä tuntevani Jumalan tahtoa näitä ihmisiä paremmin, joten se on asia, josta en väittele. Olen kuitenkin syvästi vakuuttunut, että jos tuo nimen vakuuttelu on heidän ainut agendansa, ei moinen lahko ole tarpeellinen, pikemminkin päinvastoin. ”Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi nimeä. ” on eräs käskyistä. Minun mielestäni Jehovan nimen toistelu on juuri tämän käskyn rikkomista.

Olen useaan otteeseen sanonut, että tsasounaamme ovat tervetulleita kaikki ihmiset uskontoon tai ihonväriin katsomatta. Monia siellä on käynytkin aina muslimeja myöten, mutta yhtään Jehovan todistajaa en tiedä siellä käyneen. En ole käynyt tosin minäkään tuolla ns. valtakunnansalissa, mutta en ole tuntenut siihen erityistä tarvetta, eikä ole ollut asiaa.

Jos joku lahko on siinä määrin raamatun vastainen, että heidän on pitänyt julkaista jopa oma raamattu, en ole aivan varma, onko porukka oikealla asialla. En mene myöskään palokunnantalolle, jos minulla ei ole sinne asiaa.

Suomen lakia kunnioittavana ja jokaisen vakaumusta arvostavana, asevelvollisuuden suorittaneena ja veren siirron ansiosta henkeni säilyttäneenä on minun erityisen vaikeaa hyväksyä juuri niitä asioita, joita Jehovan todistajat ovat pitäneet esillä. Silti arvostan näitä meillä käyviä fiksuja ja tyylikkäitä rouvia, mutta samalla minusta tuntuu, että pitäisi varmaan vähän sääliä heidän sokeuttaan.

Olkoon kuitenkin niin, että jokainen tulee uskollaan autuaaksi. 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti