Meni
Laukkaselta termit hieman sekaisin, kun hän väitti, että Karjalan pakolaisia ei
voi verrata nykyisiin pakolaisiin. Kyllä kaikkea voidaan verrata, jopa katukiveä
ja uppotukkia keskenään. Yhteisiä asioita näistäkin löytyy. Ainakin molemmat
syrjäyttävät tilavuutensa verran vettä upotessaan. Rinnastaminen onkin se oikea
termi, sillä minäkään en rinnasta uppotukkia katukiveen.
Pakolainen
on aina pakolainen, riippumatta siitä mitä pakenee. Nykypakolaisistakin jotkut
pakenevat henkilökohtaista uhkaa, jotkut taas sotilaallisia toimia, kuten me
Karjalan pakolaiset aikoinamme. Luulenpa, että ei siinä ole joudettu kyselemään
vihollisen kansallisuutta.
On
totta. että nykypakolaisia ei ole helppo rinnastaa Karjalan pakolaisiin,
siitäkään syystä, että tulijoita on nyt tosi pieni määrä verrattuna Karjalan
pakolaisiin, jota oli lähes viisitoista kertaa enemmän. Toinen selkeästi
erottava tekijä oli se, että me kaikki olimme Suomen kansalaisia, joten
valtiolla oli tietty velvollisuus ottaa meidät vastaa. Monet nykypakolaisten
kertomukset ovat kuitenkin hyvin yhteneviä Karjalan pakolaisten kertomusten
kanssa.
Henkilökohtaisesti
muistan jo 50-luvun ja suuren yleisön suhtautumisen ns. ”ryssän lapsiin”. Ei
meitä oikein haluttu kelpuuttaa mihinkään, eivätkä opettajatkaan koulussa ihan
puolueettomasti suhtautuneet. Tämän varmasti tuntevat myös nykyisten
”evakkojen” lapset, vaikka keskimäärin kansan sivistystaso on jo jonkin verran
noussut tuostakin ajasta. Aina ei sitä kuitenkaan uskoisi, kun lukee rasistisia
kommentteja sosiaalisesta mediasta. Uskallan olettaa, että jos netti olisi
ollut 60-luvulla, olisimme joutuneet samanlaisen ryöpytyksen kohteeksi. 40 –
50-luvuilla ei onneksi ollut noita rasisminlevittämisvälineitä.
Nykypakolaisia
ei siis sellaisenaan voida rinnastaa, mutta vertailla kyllä. Vertailun
tuloksena löytyy sekä yhtymäkohtia että eroja. Se mikä on, ja näyttää myös
pysyvän, on kaikenlainen vieraan vieroksunta ja muutoksen vastustaminen. Kyllä
minun mielestäni olisi jo aika lopettaa kaikenlainen tosiasioiden vesittäminen
ja hyväksyä se, että meidän omassakin historiassa on ollut sekä pakoon
tulijoita että pakoon lähtijöitä. Karjalan pakolaisaaltoon rinnastettava
pakolaisryntäys tapahtui jo 1918, kun bolsevikkivallankumousta pakeni Suomeen
lähes puoli miljoonaa venäläistä. Nykyisin nämä ovat sulautuneet jo kansaan,
eikä jäljellä ole muuta kun joukko venäläisperäisiä nimiä.
Ei
pakolaisuudessa ole mitään hävettävää eikä sitä tarvitse vesittää nimityksiä
muuttelemalla. Pakene vaikka vihaista koiraa, se on inhimmillistä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti