Monikulttuurisuus vaikuttaa
hyvin suomalaiselta sanalta, mutta kovin moni ei tunnu tajuavan sen syvällistä
merkitystä. Suomi on monikulttuurinen
maa, tulipa tänne yhtään pakolaista tai sitten ei.
Mitä mieltä olisitte, jos
esittäisin väitteen, että me, jotka uskomme olevamme puhdasrotuisia
suomalaisia, arjalaisia tai karjalaisia, olemmekin alun alkaen kaikki ihan eri puolilta
maailmaa. Varsinaissuomalaiset ja
savolaiset ovat lähtökohtaisesti eri rotua. Samoin on laita lähes kaikkien
maakuntien alkuperäisten asukkaiden kanssa, vaikka kuvittelemmekin, että
suomalainen nai suomalaisen, kun karjalainen ja pohjalainen menevät keskenään
naimisiin. Näinhän se tietysti on. Aivan
samoin on silloinkin kun joku lappilainen nai pikimustan savolaisen, joita heitäkin
on.
Toki kenestäkään en
varmuudella voi sanoa, mutta itsestäni tiedän, että minussa on ainakin pisara
venäläistä verta. Oletettavasti menneinä
aikoina on sekaan lirahtanut jotain länsimaistakin hurmetta.
Edes suomalaiset tavat eivät
ole läpi maamme aivan samanlaisia, kielestä puhumattakaan. Pohjanmaalle muuttaessani
olin kovasti ihmeissäni, kun itikoita syötiin ja juhannuskokot poltettiin
pääsiäisenä.
Kielellisiä vähemmistöjä
meillä virallisesti on vain kaksi, nimittäin ruotsalaiset ja saamelaiset, mutta
kyllä romaaniväestöllämmekin on oma kieli, eikä karjalan kielikään ole vielä
kokonaan kuollut.
Mitä mieltä sitten olette
uskonnoista? Tuleeko yllätyksenä, jos
sanon, että Suomessa on yli tuhat (1000) uskonnollista yhteisöä, jolla on jokaisella
hieman oma tulkintansa Raamatusta. Jehovan todistajilla jopa oma
käännöksensäkin. Kirkkokuntien määrä on hieman alhaisempi, mutta pelkästään
muutamien luettelo antaa jo jonkinlaisen kuvan monikulttuurisuudesta.
Adventistit, helluntailaiset,
vapaakirkkolaiset, mormonit, islaminuskoiset, roomalaiskatolliset ja tietysti
molemmat valtion suojeluksessa olevat kirkkomme ortodoksit ja luterilaiset ja
muutamat muut. Eiköhän siinä ole jo välähdys monikulttuurisuudesta.
Minuakin on kutsuttu milloin
milläkin nimellä, sotien jälkeen olin ”ryssän lapsi”, nyt sitten olen
”suvakki”, joka on kai lyhennys sanasta suvaitsevainen. Toki minä ylpeä
tuostakin tittelistä olen, mutta itse kutsun kyllä itseäni maahanmuuttomyönteiseksi.
En jaksa ymmärtää, millä oikeudella me suljemme rajat niiltä ihmisiltä, jotka
vapaaehtoisesti haluavat tänne tulla. Eihän tänne edes kovin moni halua, sillä tämähän
on kylmä ja karu maa, jossa ihmiset ovat hieman tylyjä ja yksinkertaisia. Pakolaisten on ehkä pakko tulla, ja
kristittynä ihmisenä minulla on auttamisvelvollisuus, jos vain suinkin
voin. Totta kai näistä pakolaisista ja
muista ”mamuista” osa tuo tänne palan omaa kulttuuriaankin, mutta ketä se
haittaa? Minä en siitä pahene, jos
ihmiset kulkevat vaikkapa säkkiin pukeutuneina, ja tuskinpa uskonikaan horjuu,
vaikka muslimikuoro tulisi laulamaan tsasounan pihalle.
Monikulttuurisuuden pelko,
ulkomaalaisvastaisuus ja rasismi ponnistavat pelosta ja tietämättömyydestä.
Sekoitit heti alussa käsitteet "kulttuuri" ja "rotu". Mutta, monet jotka vihaavat tiettyjä kulttuureja viis veisaavat roduista. Minuakaan ei kiinnosta mistä maasta minun naapurini ovat kotoisin, kunhan he käyttäytyvät asiallisesti.
VastaaPoistaToisin sanoen: Kaikki rodut ovat ok, kunhan kunnioittavat suomalaista kulttuuria.
PS. Uteliaisuus on toinen asia, täytyihän minun googlettaa mistä uusin rappuun muuttanut on tullut: sukunimien mukaan todennäköisesti Kosovon albaaneja. Mutta mitä siitä, ihan mukavan tuntuinen pikku perhe.
Käsittääkseni Kallan kuvernööri tarkoitti tuolla sitä, että jo kantasuomalaiset ovat eri "rotuisia", mikäli sana "rotu" yleensä tässä yhteydessä oikea sana onkaan - tiedetään, että itä- ja länsisuomalaiset ovat geneettisesti eri "rotua". Itse törmäilin kulttuurieroihin osin pahastikin, kun minä eteläkarjalainen muutin Pohjanmaalle.
Poista