Tutkin tässä hiljattain maailmanlaajuista onnettomuustilastoa ja ihmettelin ihmisten hysteerisyyttä joidenkin alojen onnettomuuksien suhteen. Hysteerisyydellä, tilastollisilla tosiasioilla ja asioiden tarpeellisuudella ei näytä olevan mitään keskinäistä riippuvuutta.
Vanha sanonta ”aina roiskuu
kun rapataan” näyttää pitävän paikkansa, sillä on todella vaikea löytää
inhimillistä elämän aluetta, jossa ei ole onnettomuuksia lainkaan tapahtunut.
Yleisesti tunnettu asia lienee, että koti on onnettomuustilastojen valossa
maailman turvattomin paikka, sillä olen kuullut väitettävän, että suurin osa
onnettomuuksista sattuu kotona. Tästä
minä en ole nähnyt tilastoja, mutta näin olen kuullut ja siihen minä uskon.
Kun nyt kuitenkin tutkin
tilastoituja onnettomuuksia, ajattelin ruveta heiluttamaan banderolleja, joissa
lukee ”ei enää rautateitä”. Rautatieonnettomuuksissa
kuolleiden määrä on nimittäin moninkertainen verrattuna esimerkiksi
ydinonnettomuuksissa kuolleiden määrään. Eivätkös ne ydinvoiman vastustajatkin
kanna jotain tuon tyylisiä kylttejä, ilman minkään valtakunnan perusteltua
syytä.
Ydinvoiman historia ei toki
ole yhtä pitkä kuin rautateiden historia, joten onnettomuuksien määräkin on
suhteellisen vähäinen. Vakavia
ydinonnettomuuksia tunnetaan vain pari, jotka ovat toki varsin merkittäviä. Toinen
tapahtui Pennsylvaniassa vuonna 1979 ja toinen oli Tsernobyl vuonna 1986. Tuohon listaan on kovasti koetettu tunkea
myös Fukushiman onnettomuus vuonna 2011, mutta se oli luonnonkatastrofi, joka
olisi tapahtunut ilman alueella ollutta ydinvoimalaakin. Ihan ilman vaurioita
ei ydinvoimalakaan tuosta katastrofista selviytynyt, mutta osoitti kuitenkin,
että jopa japanilaisella tekniikalla rakennettu laitos kesti tuonkin
mittaluokan onnettomuuden mahdottoman hyvin. Rautateiden historian aikana on
vakavien junaonnettomuuksien määrä pelkästään Suomessa jo yltänyt useisiin
kymmeniin, joissa kuolleita yli 200.
Olen varmaan jo usein
kertonut, että kannatin vihreää liikettä minäkin, ennen kuin se alkoi politisoitua
ja totuutta ruvettiin välttelemään. Vihreää poliittista puoluetta koetan
karttaa, sillä jopa vanhan kansan kommunistitkin olivat rehellisempiä kuin
hyväuskoista kansaa höynäyttävät poliitikot. Joukossa on varmasti myös
tietämättömiä, mutta on mukana toki ihmisiä, jotka tietävät totuuden ja
tietävät valehtelevansa.
Varmuuden vuoksi minä
rukoilen: ”Herra, anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä mitä he
tekevät.”
Tuo vihreän liikkeen
alkuaikojen kannatus sai minut pidättäytymään banderollien heiluttamisesta,
sillä olen aina pitänyt rautatiekuljetuksia hieman vihreämpänä vaihtoehtona
kuin maantiekuljetuksia. Pidän myös
ydinvoimaa vihreämpänä vaihtoehtona kuin muita energiateollisuuden
muotoja. Joten enpä lähtisi heiluttamaan
myöskään ”ei ydinvoimaa” -banderolleja.
Jumala siunatkoon niitä
kalajokisia ihmisiä, jotka kestävät tuulimyllyjen aiheuttamat terveysriskit.
Rangaistakoon myös tavalla tai toisella tähän kaikkeen syyllisiä, joita ennen
kaikkea ovat tietysti tuulivoimayhtiöt, mutta osittain myös ne, jotka ovat
sallineet noiden myllyjen tulon Kalajoelle.
Terveyteni on täydellisesti
romahtanut sinä aikana, kun nuo häkkyrät ovat täällä vaikuttaneet. Osan panen
vanhenemisen piikkiin, mutta en läheskään kaikkea, sillä minä uskon
kansainvälisiin tutkimuksiin, joita siis on, tuulivoimalobbareiden
päinvastaisista väitteistä huolimatta.
Minä pakenen paikalta, mutta toivon silti, että Kalajoki ei kokonaan
kuole päättäjien ymmärtämättömyyden tähden.
Väitän, että jokainen
kollegani tietää totuuden tuulivoimasta.
Terveysriskeistä tietävät vain ne lääkärit, jotka ovat joutuneet
vastakkain tosiasioiden kanssa. Kyse ei suinkaan ole äänestä, kuten
tuulivoimayhtiöt yrittävät hämäyksen vuoksi väittää, vaan värähtelystä, joka on
maailmalla hajottanut kokonaisia metallirakenteita. Osa tästä värähtelystä
voidaan kuulla äänenä, mutta todellinen merkitys on nimenomaan tällä värähtelyllä
itsellään, ei äänellä. Joku kahden
kilometrin etäisyys on täysin merkityksetön, sillä vaikutus voidaan todeta jopa
kymmenien kilometrien päässä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti