Tuskinpa viikon ikäisenä suoritettu
pakomatka äidin sylissä Laatokan rannalta tänne Kanta-Suomeen minuun isompia
jälkiä jätti. Vaikka sanotaanhan sitä kyllä, että vauvan ensimmäisien
elinpäivien aikana saamat kokemukset vaikuttavat koko hänen elämäänsä. Tiedä
häntä, olisiko minusta juuri tästä syystä tullut ”suvakki”. Tämän haukkumanimen
kannan kyllä ylpeästi, sillä kyllä minä näen sen kertovan jonkinasteisesta
sivistystasosta, ainakin jos sitä verrataan tuohon varsin moukkamaisesti käyttäytyvään
ihmisryhmään, jota minä nimitän rasisteiksi.
Ilmeisesti suomalainen kansanluonne
on perusrakenteeltaan ulkopuolelta tuleviin uhkiin hieman pelolla suhtautuva,
ja se helposti kääntyy myös torjuvaksi vihamielisyydeksi. Kun se kohdistuu
pieniin vähemmistöryhmiin vain siksi, että joku sattuu kuulumaan tähän ryhmään,
on kyse rasismista.
Jos ei tuo pakomatka jälkiä
jättänytkään, niin kyllä minä aina muistan sodan jälkeisen ajan, jolloin minä
ja monet muutkin ”Karjalan lapset” saimme kuulla olevamme ”ryssän lapsia” ja
meitä syrjittiin jopa koulussa. Tuskinpa aikuisetkaan saavat puhtaita
papereita, sillä en usko, että toiset lapset olisivat keksineet noita
nimityksiä ilman kodin oppeja.
Kun nyt seuraan pakolaiskeskustelua,
olen todella ymmälläni. Omista kokemuksista suomalaiset eivät ole oppineet
mitään. Jotenkin ymmärsin sodanjälkeisen ”ryssän vihan”. Olihan Neuvostoliitto
hyökännyt Suomeen ilman minkäänasteista oikeutusta ja edes provokaatiota. On
kuitenkin täysin käsittämätöntä, että tämä vihanpito kohdistui myös meihin
suomalaisiin, jotka olimme nimenomaan sodan uhreja, emme sen osapuolia.
Vastaanotto täällä Kanta-Suomessa oli monin paikoin varsin nurjamielistä, aivan
kuin juuri me olisimme tulleet tänne valloittajina.
Olen Karjalan pakolaisten historian
itse kokenut ja täydentänyt tietojani sitä opiskelemalla. En voi välttyä
näkemästä yhtäläisyyksiä nykyisessä ns. ”pakolaiskriisissä” siihen todelliseen
kriisiin, joka vallitsi Suomessa silloin, kun köyhä maa joutui yllättäen
sijoittamaan lähes puoli miljoonaa pakolaista ja evakkoa. Ehkäpä silloin
voitiin oikeasti puhua kriisistä, mutta nykyisin kriisi on vain pakolaisten
keskuudessa. Olen usein sanonut, että tuo muutama tuhat on vain yhden
urheilutapahtuman yleisömäärä, jonka sijoittaminen tähän harvaan asuttuun
maahan on vain järjestelykysymys. Kyllä minä uskon, että aikanaan nämä
muukalaiset tuovat leipää ja hyvinvointia tähänkin mahan aivan kuin sen teimme
myös me - Karjalan pakolaiset.
Olin nuorena kai kohtalaisen hyvä
oppilas koulussa. En oikeastaan sitä koskaan tullut ajatelleeksi, enkä oikein
käsittänyt, miksi monet opettajat vierittivät syykseni asioita, joita en
pääsääntöisesti ollut koskaan tehnyt. Täytyy myöntää, että se aikaa myöten
kasvatti jonkinasteista katkeruutta sisälleni. Tuosta katkeruudesta olen
luullut päässeeni jo eroon, sillä olen luullut osoittaneeni sekä opiskelussa,
työelämässä että myös urheilussa olevani vähintään keskivertosuomalainen. En
ehkä parempi, mutta en varmasti huonompikaan.
Se, että puolustan melko voimallisesti
nykyisiä pakolaisia, johtunee omista kokemuksistani. Uskon pystyväni
samaistumaan heihin, siitäkin huolimatta, että omat kokemukseni monilta osin
ovat jotenkin jälkikäteen syntyneitä. Siis hieman minuakin vanhemman ikäluokan
kokemuksia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti