Meillä
Suomessa ei ole asetettu poliitikoille mitään älykkyysvaatimuksia. Ei tosin
mitään muutakaan oikeita vaatimuksia, vaan kuka tahansa voi tehdä
harrastuksestaan ammatin. Yleensä riittää, että kuulut johonkin puolueeseen,
joka menestyy vaaleissa kohtuullisesti ja olet ns. ”vaaraton” tyyppi. Vaaraton
siis puolueen poliittiselle johdolle. Jos nämä ehdot on täytetty, saat
töppöillä ihan vapaasti, ja pääasiallisesti typeryyksiäsi puolustellaan.
Korkeimmalla poliittisella taholla se on vain hallituksen yhteinen päätös. Vain
ani harvoin näitä päätöksiä arvostellaan, sillä puoluekuri on vienyt
arvostelulta terävimmän terän. Eduskunta on siis tosiasiassa voimaton, sillä
lähes kaikki ovat jonkin hallituspuolueen jäseniä, ja on sopimatonta arvostella
hallituskumppaneita, saati sitten äänestää heitä vastaan. Pahimmassa
tapauksessa se saattaisi johtaa puolueesta tai ainakin eduskuntaryhmästä
erottamiseen. Tämä järjestelmä takaa vahvan hallituksen, mutta tarpeettoman
eduskunnan. Hallituksen hulluimmatkin päätökset menevät aina läpi, koska
opposition voimat eivät yksinkertaisesti riitä niitä kaatamaan.
Miettikääpä
miten järkevää on esimerkiksi pienen maalaispitäjän nimittäminen kaupungiksi ja
sitten kaikkien kaupungin palveluiden hävittäminen. Posti, poliisi ja
työvoimavirasto saavat luvan lähteä. Samoin käy parille pankille, joiden lähtö
ei tosin ole valtion päätettävissä, mutta se on selkeä seuraus kuntien
alasajosta. Kaupungiksi nimittäminen ei siis tehnytkään maalaiskunnasta
haavoittumatonta.
Huomaan
joskus arvostelevani tätä valtion säästöpolitiikkaa, mutta kun se joskus
kolahtaa niin pahasti. Tällä kertaa minua puhutteli Kalle Isokallion kirjoitus
siitä, kuinka Suomen virkakoneisto on mitoitettu 20-miljoonaiselle kansalle.
Sattui nimittäin niin, että joskus 70-luvulla kirjoitin samanlaisen artikkelin.
Silloin meitä oli vajaa viisi miljoonaa, ja arvelin että virkakoneistomme oi
mitoitettu yli kymmenelle miljoonalle.
Kun meillä
säästetään, tehdään se mahdollisimman typerällä tavalla. Yleensä lakkautetaan
kokonaisia laitoksia tai hallinnonaloja. Viimeisin esimerkki lienee liikkuva
poliisi. Entäpä jos vähennettäisiin turhia tehtäviä ja sitä kautta pyrittäisiin
saamaan mitoitus kohdalleen?
Hyvä
esimerkki moninkertaisesta turhasta työstä on ajokortti. Ajokortin myöntää poliisiviranomainen, jolla
ei tosiasiallisesti ole mitään käsitystä kokelaan ajotaidoista. Ajokortti
myönnetään, koska viranomainen on niin hyväksi nähnyt, eikä oikeastaan voi sitä
kieltääkään. Katsastusviranomaisella on kyllä yleensä jonkinlainen käsitys
siitä, miten henkilö ajoneuvoa käsittelee, mutta melko kevyeen näyttöön sekin
perustuu. Ns. ”inssiajo” menee kyllä läpi, kun oikein keskittyy ja tarvittaessa
uusii. Todellinen kuva henkilön ajotaidosta
on yleensä autokoulussa, jossa koulutus on saatu ja näitä taitoja hiottu.
Olisikohan
se vaaraksi yleiselle liikenneturvallisuudelle, jos ajokortin myöntäisikin
autokoulu. Ainakin se olisi selvää säästöä, sillä jäisihän siinä kaksi
tarpeetonta porrasta pois. Sadat muutkin tehtävät olisivat yhtä helposti
järjesteltävissä, jos todellista halua olisi.
Säästöä
syntyisi, jos todellista säästön tarvetta enää olisikaan. Me haemme nimittäin
säästöjä vain siksi, että voimme ylläpitää tätä pöhöttynyttä julkista
sektoriamme, joka esimerkiksi meidän verorahoista nielee suurimman osan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti