Melkein päänsärkyyn asti olen kirjoittanut ja
puhunut vanhoista poliittisista käytännöistä, joiden turmiollisuuden
tajuamiseksi ei todellakaan tarvitse olla penaalin terävin kynä, niin kuin joku
jollakin keskustelupalstalla sattuvasti asian ilmaisi. Tietysti olisi parempi, jos tästä päänsärystä
kärsisi joku näistä päätöksentekijöistäkin, sillä vasta silloin voitaisiin
todella odottaa muutoksen tapahtuvan. On aika säälittävää, kun joku puolustelee
tehtyjä typeryyksiä sillä, että näin on aina käyttäydytty. Näin todella on aina käyttäydytty ja
lopputulos on se mikä on. Vanhat
poliittiset käytännöt istuvat tosi sitkeästi varsinkin vanhemmissa
poliitikoissa.
Miettikääpä mitä täällä todella tapahtuu.
Otetaan nyt esimerkiksi kunnallispolitiikka ja poliittisesti nimetyt
lautakunnat. Kun joku puolue saa jonkun
tietyn määrän valtuutettuja ja sen perusteella joitakin lautakuntapaikkoja, alkaako
silloin puolueen rivien haravointi pätevimpien ihmisten löytämiseksi? No ei
todellakaan ala. Jos on paikka vaikkapa vain
kahteen lautakuntaan, niin paikallisjärjestön puheenjohtaja päättää, kumman
paikan hän ottaa ja toinen paikka lankeaa lähes luonnostaan sille, joka on
saanut vaaleissa eniten ääniä. Tosiasiassa ei minkäänlaista pätevyysarviointia
edes suoriteta. Pidetään jopa ilman
muuta selvänä, että paikat on jaettu oikein.
Varmaa on, että äänestäessään Matti Meikäläinen ei ole uhrannut
ajatustakaan sille, että tämä Yrjö Leväperä olisi hyvä mies vaikkapa
ympäristölautakuntaan. Ei todellakaan,
vaan kyllä Matti on ollut autuaan tietämätön koko systeemistä ja luullut
äänestävänsä vain ehdokastaan kunnan valtuustoon.
Kun edellä kuvattu järjestelmä viedään
valtakunnan politiikkaan, saattaa käydä niin, että puolustusministeriksi nousee
mies, joka ei ole käynyt edes sotaväkeä. Liikenneministerillä ei välttämättä
ole ajokorttia jne. Ei siis ihme, että
maan asiat ovat aika pahasti hunningolla.
Poliitikon työkalu?
Nyt joku varmasti sanoo, että sitä vartenhan on
olemassa virkamiehet. Onneksi on, mutta mitä virkaa sitten on poliittisesti
valituilla lautakunnilla tai hallituksella! No eihän niillä oikeasti mitään
virkaa olekaan, kunhan ovat kumileimasimina ja näennäisdemokratian sumuverhona.
Todellinen demokratia syntyisi silloin, kun
saatuaan jonkun ministerinpaikan, puolue alkaisi etsimään siihen tehtävään
pätevintä henkilöä, ei eniten ääniä saanutta kansanedustajaa. Ministeri ei
ylipäätään saisi olla kansanedustaja, sillä silloin voitaisiin joutua
tilanteeseen, jossa ministeri joutuisi äänestämään omasta luottamuksestaan. Suomalainen
poliitikko harvoin jäävää itsensä, ellei hänen ole pakko tehdä niin esimerkiksi
jonkin säädöksen vuoksi. Tämä on osa sitä politiikan paradoksia, jossa oma etu
asetetaan yhteisen edun edelle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti