Saman viikon aikana jo
kolmatta kertaa Venäjän rajalla. Ei todella ole kauan siitä kun edellisen
kerran ylitimme tämän rajan. Voisi jopa luulla, että olen Venäjä-fani. No
tavallaan se onkin totta, sillä kansan osaamattomuudesta huolimatta jotenkin
pidän heistä. Tavalla tai toisella tuo ”ryssiminen” johtuu enemmän
järjestelmästä kun ihmisistä itsestään.
Herra Putinille
antaisin hyvän neuvon. Jos herra lopettaisi tarpeettomat puheensa
viisumivapaudesta ja keskittyisi rajojen toiminnan kuntoon saattamiseen.
Jotenkin se on kohtuutonta, että tyhjälläkin autolla rajan ylittämiseen on
varattava aikaa pari tuntia. Kaikki aika ei mennyt suinkaan pelkkään vonkaamiseen,
vaan tarpeettomia venäjänkielisiä lomakkeita piti täyttää useita ja sen lisäksi
ne piti palauttaa jokainen eri luukkuun.
Ainut kieli jota henkilöstö suostuu ymmärtämään on venäjä, eikä
tilannetta helpota yhtään, vaikka matkailijalla pakkoruotsi olisi hyvin
hallinnassa. Eivät osaa ryssät sitä senkään vertaa.
No se rajasta. Kyllä
suomalaiset bensamatkailijat oman osuutensa näihin vaikeuksiin tekevät, joten
ei nyt ihan kaikkea heitetä venäläisten niskaankaan.
Kun tullista oli
lopulta selvitty, löysimme luumme Inkerin kirkon omistamilta palaneen kirkon
raunioilta Ruskealasta. Uudelleen rakentamisen tueksi oli sinne perustettu
kahvila-ruokala ja majatalo. Emme
ruokailleet emmekä majoittuneetkaan sinne, mutta muutaman kymmeneurosen
heitimme lippaaseen vain tukeaksemme hanketta, sillä kokemuksesta tiedämme,
että kansan karttuisa käsi ei aina ole kovinkaan karttuisa.
Tältä lähellä
Sortavalaa olevalta kirkolta suuntasimme sitten pohjoiseen. Tavoitteemme oli suomalaisille
niin tuttu Suojärvi sekä maailmanperintökohteeksi ehdotettu Veskelyksen
kyläyhteisö. Maisema oli todella kaunista ja koiranputket korkeita. Taisimme valita väärän tien, sillä kyllä
suomalainen metsäautotie mennen tulleen hakkaa ne tie, joita ajelimme. Paljon
olen liikkunut Venäjällä ja kuullut tosi hurjia juttuja teiden kunnosta, mutta
totuuden nimissä on kerrottava, että kyllä maasta löytyy myös ihan kelvollisia
teitä.
Autot ovat yleensä
hyviä… toistaiseksi, mutta ajokulttuuri sellaista, että tulee mieleen, ettei
siitä niin kauan voi olla, kun nämä kuskit ovat laskeutuneet alas puusta. Silloin
kun kohtuullisen järkevää on pysytellä 40 -50 km tuntinopeuksissa, saattaa
terävä venäläisnuori ajatella, että autolla voi hyvinkin ajaa lähes
kaksinkertaista nopeutta. Jos tämä käytäntö ei aiheuta pikaista kuolemaa,
tuhoaa se auton kuitenkin kohtuullisessa ajassa. Kyllä tämä on hyvin valistunut
veikkaus yli kahden miljoonan ajokilometrin antamalla kokemuksella.
Paikkakuntakohtainen
kuvaus tästä reissusta tulee varmasti joskus myöhemmin tässä blogissa. Olen
kyllä nimennyt tämän poliittiseksi blogiksi, mutta kyllä tässä käsittelen
silloin tällöin myös tapahtumia, jotka hyvin kevyesti sivuavat politiikkaa.
Venäjälläkään en politikoi, mutta jos nyt vaikkapa facebook-ystävääni Merja
Kyllöstä kuitenkin hieman neuvoisin. Älä
ystävä hyvä ota mallia Venäjästä, kun käsittelet liikenneoloja. Vasemmistolainen
saat olla, mitta älä vain tyhmäksi rupea, sillä tarvitsee Kataisen hallituskin
edes yhden fiksun ministerin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti