Aika mahtipontinen nimi tällä kirjoituksella,
mutta voin vakuuttaa, että en ole varastanut sitä miltään venäläiseltä
kirjailijalta, niin kuin en yleensäkään varasta keltään mitään. Minulla siis ei
ole rikosrekisteriä ollenkaan, mutta olen sentään melkein oikeusnotaari, vaikka
jätinkin opintoni sillä sektorilla ja keskityin pelkkiin tekniikan
opiskeluihin. Tämmöisiä päähänpistoja saattoi joskus nuorempana saada. Enkä
minä näitä päätöksiä ole milloinkaan katunut, vaikka talouttahan se joskus on
koetellut, mutta toisaalta: eivätköhän nämä kokemuksetkin ole jonkin arvoisia
olleet!
Tällä kertaa aion ihan yksiselitteisesti puhua
laista, säädöksistä, säännöistä ja niiden noudattamisesta yhdistyselämässä.
Suomi on yhdistysten luvattu maa, ja suunnilleen jokainen tämän maan asukas
kuuluu johonkin yhdistykseen, melkein kuin pakon sanelemana. Olosuhteet
huomioiden tuntuu melkein paradoksilta, että erittäin harvat ovat selvillä
yhdistysten pelisäännöistä ja yhdistyslaista. Kuvitellaan, että on itsestään
selvä, että menetellään niin kun menetellään, koska kyse on meidän omasta
yhdistyksestä.
Saattaa ihan hyvin olla, että esimerkiksi
sääntömääräisiä kokouksia jää pitämättä tai jotakin sääntöjen määräämää kohtaa
ei noudateta. Olenhan minä hieman tiukkapipoinen, kun niistä aina niuhotan,
mutta niuhottamiseni on pelastanut jo monet ihmiset pahemmilta rangaistuksilta.
Yhdistysten toimintaa säädellään
yhdistyslailla, ja monet, itse asiassa melkein kaikki sääntöjen rikkomukset
ovat rangaistavia tekoja.
Rangaistava teko on myös yhdistyksen virallisten
asiakirjojen hävittäminen tai toimittamatta jättäminen yhdistysrekisteriin.
Yhdistyksen talous on
erittäin tarkoin valvonnan alla. On tarkoin tiedettävä mitä voi tehdä ja mitä
olisi paras olla tekemättä. Kauhulla ajattelen aikaa, että vapaaehtoistyö
saatetaan verolliseksi. Silloin en kyllä haluaisi olla monenkaan yhdistyksen
rahastonhoitaja. Oman vaikeutensa tuo jo nykyinen kirjanpitolaki ja asetus
tilintarkastustoiminnasta. Onneksi lainsäätäjä on jotain ymmärtänytkin. Se on
ymmärtänyt, että erittäin pienet yhdistykset välttyvät tilintarkastukselta
valitsemalla toiminnantarkastajat. Myös muita helpotuksia on, mutta niistä
joskus myöhemmin, kun en itsekään tiedä mitä laki tuo tullessaan. Puhun siis
sillä ymmärryksellä, joka minulla on.
Onneksi on useimmissa yhdistyksissä ymmärretty,
että sihteerin ja rahastonhoitajan ei tarvitse olla yhdistyksen eikä sen
johtokunnan jäseniä. Tämä antaa mahdollisuuden ulkoistaa nämä tehtävät
ammattilaisille. Esimerkiksi kirjanpito voidaan jättää tilitoimiston huoleksi.
Itse asiassa sama koskee myös sihteeriä.
Harvoin näillä virkailijoilla onkaan mitään päätäntävaltaa yhdistyksen
asioihin, vaan he ovat oman alansa asiantuntijoita. Yhdistyksen
puheenjohtajalle on yleensä valittava myös varamies, joka on valittava samassa
kokouksessa samalla tavoin kun puheenjohtajakin. Puheenjohtajan ja
varapuheenjohtajan on nautittava samaa ja samojen ihmisten luottamusta. Näin siksi, että varapuheenjohtaja voi
milloin tahansa joutua puheenjohtajan asemaan.
Hyvin vaikeaksi muuttuu toiminta silloin kun
kyseessä on yhdistys, joka on jonkin poliittisen puolueen osa tai jos yhdistys
harjoittaa liiketoimintaa. Silloin on ihan hyvin mahdollista, että toimintaa
joudutaan ohjaamaan jonkun kunnallislain pykälän mukaan. Liiketoiminnassa on
huomioitava yrityksen omistajan asema sekä yritystoimintaa säätelevä
lainsäädäntö.
Niin, ei tässä nyt tämän enempää tällä kertaa,
mutta lisää myöhemmin. Oma koulutusyhtiö minulla vielä on, joten tarvittaessa
voin tulla kertomaan näistä asioista.
Yhdistystoiminta voi olla antoisa harrastus,
mutta pitkälle vietynä se saattaa olla myös kovaa työtä. Minä tiedän sen, sillä
olen ollut toiminnanjohtajana monissa yhdistyksissä, puheenjohtajana vielä
useammassa yhdistyksessä, ja muutama hallituspaikkakin on ollut. Mukana oli
pari valtakunnallistakin järjestöä, mutta ettei tämä menisi aivan itseni
ylistykseksi, lopetan tällä kertaa tähän.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti