tiistai 2. heinäkuuta 2013

Kalajoen satama ja rautatie


Olen minä kirjoittanut Kalajoen satamasta facebook-kaverilleni Merja Kyllöselle, ja kyllä Merja vastannutkin on, mutta ei ehkä minua ja muita kalajokisia tyydyttävällä tavalla. Ovathan ne Kalajoen, siis Rahjan sataman olot ihan ok , mutta kun liikenne sinne on pelkkien kumipyörien varassa. Kyse on siis liikenneyhteyksistä, sillä varmasti kaikki tietävät, että kun rautatie kerran on rakennettu, on rahdin kuljettaminen rataa pitkin on tosi paljon halvempaa kuin maantiekuljetukset. Rataa puoltavat myös kunnostuskustannukset, sillä totta kai me myös sen tiedämme, että rataa tarvitsee korjata paljon harvemmin kuin maanteitä. 

 
Olen siis ehdottanut ratapätkän rakentamista Ylivieskasta Rahjaan. Niin, siihen se Merja vastasi, että kun maantiet on saatu kuntoon, on radan vuoro. Ei siis rataa ole unohdettu, ei edes Kalajoki – Ylivieska väliä, jolla olisi muutakin merkitystä kuin sataman liikenne.  Sataman liikennettä minä kuitenkin haluan puolustella, sillä vain harva tietää että Kalajoen satama on yksi Suomen suurimmista puutavaran vienti satamista. Siellä on nyt vain kolme laivapaikkaa, joten jotkut laivat ovat ryhtyneet käyttämään muta lähisatamia, jotka eivät ehkä sittenkään ole kokonaisuutta ajatellen yhtä edullisessa asemassa kuin Kalajoki. Kalajoen satamassa on laajennukset käynnissä ja siellä toimii mm. Suomen ainut seurakuntien ylläpitämä satamakirkko, jonka tuloa merenkulkijat ovat tervehtineet ilolla.

No mitä se Merja sitten minulle vastasi? Kertoi, että ensin laitetaan maantieliikenteelle kelvolliset olosuhteet ja vasta sitten tulee rautatien ja Ylivieska – Kalajoki radan vuoro. Kun minun tavallani vastausta tulkitaan, se pitää sisällä myös lupauksen, että vuoro todella tulee, mutta vasta aikojen lopussa. Se on toki vain facebook-lupaus, mutta kuitenkin se on ministerin lupaus. Ollaanpa poliittisesti asioista mitä mieltä tahansa, on Merja Kyllönen osoittanut olevansa ministeri jolla on ”kanttia” enemmän kuin muilla ministereillä yhteensä.

Kalajoki on siis yksi Suomen suurimmista puutavaran vientisatamista jo nyt, mutta se voisi olla paljon muutakin.  Ennen kaikkea se voisi olla suuri Venäjän liikenteen läpikulkusatama. Jos tuo pieni radan pätkä saataisiin aikaan, se toisi kylkiäisenään lähes suoran rautatieyhteyden venäjälle. Tämä parantaisi paitsi tämän alueen elinkeinoelämän mahdollisuuksia, niin virkistäisi myös Kainuuta.


Visioidaanpa sitten lisää. Kalajoki on eräs Suomen huomattavimmista turistikohteista. Tänne on suunniteltu mm. jättimäistä urheiluhallia ja muitakin tapahtumia on jo osittain toteutettu ja osittain suunniteltu.  Mitenkä olisi esim. laivareitti Ruotsiin? Kalajoen Juhannuksen kaikki tuntevat.  Tänä juhannuksenakin siellä oli 49 000 ihmistä ja valtatie no 8 kokonaan tukossa. Kehtaanpa väittää, että tuotakin kuormitusta rautatie vähentäisi, jos vaikka vain yksi junavuoro varattaisiin henkilöliikenteelle.

Mitä me kalajokiset sitten voimme tehdä?  Me voimme pitää asiasta hieman meteliä. Kirjoitella lehtiin ja omille kansanedustajillemme. 

Ajatelkaa edes tätä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti