Olen minä kirjoittanut Kalajoen satamasta facebook-kaverilleni Merja Kyllöselle, ja kyllä Merja vastannutkin on, mutta ei ehkä minua ja muita kalajokisia tyydyttävällä tavalla. Ovathan ne Kalajoen, siis Rahjan sataman olot ihan ok , mutta kun liikenne sinne on pelkkien kumipyörien varassa. Kyse on siis liikenneyhteyksistä, sillä varmasti kaikki tietävät, että kun rautatie kerran on rakennettu, on rahdin kuljettaminen rataa pitkin on tosi paljon halvempaa kuin maantiekuljetukset. Rataa puoltavat myös kunnostuskustannukset, sillä totta kai me myös sen tiedämme, että rataa tarvitsee korjata paljon harvemmin kuin maanteitä.
Olen
siis ehdottanut ratapätkän rakentamista Ylivieskasta Rahjaan. Niin, siihen se
Merja vastasi, että kun maantiet on saatu kuntoon, on radan vuoro. Ei siis
rataa ole unohdettu, ei edes Kalajoki – Ylivieska väliä, jolla olisi muutakin
merkitystä kuin sataman liikenne.
Sataman liikennettä minä kuitenkin haluan puolustella, sillä vain harva
tietää että Kalajoen satama on yksi Suomen suurimmista puutavaran vienti
satamista. Siellä on nyt vain kolme laivapaikkaa, joten jotkut laivat ovat
ryhtyneet käyttämään muta lähisatamia, jotka eivät ehkä sittenkään ole
kokonaisuutta ajatellen yhtä edullisessa asemassa kuin Kalajoki. Kalajoen
satamassa on laajennukset käynnissä ja siellä toimii mm. Suomen ainut
seurakuntien ylläpitämä satamakirkko, jonka tuloa merenkulkijat ovat
tervehtineet ilolla.
No
mitä se Merja sitten minulle vastasi? Kertoi, että ensin laitetaan
maantieliikenteelle kelvolliset olosuhteet ja vasta sitten tulee rautatien ja
Ylivieska – Kalajoki radan vuoro. Kun minun tavallani vastausta tulkitaan, se
pitää sisällä myös lupauksen, että vuoro todella tulee, mutta vasta aikojen
lopussa. Se on toki vain facebook-lupaus, mutta kuitenkin se on ministerin
lupaus. Ollaanpa poliittisesti asioista mitä mieltä tahansa, on Merja Kyllönen
osoittanut olevansa ministeri jolla on ”kanttia” enemmän kuin muilla
ministereillä yhteensä.
Kalajoki
on siis yksi Suomen suurimmista puutavaran vientisatamista jo nyt, mutta se
voisi olla paljon muutakin. Ennen
kaikkea se voisi olla suuri Venäjän liikenteen läpikulkusatama. Jos tuo pieni
radan pätkä saataisiin aikaan, se toisi kylkiäisenään lähes suoran
rautatieyhteyden venäjälle. Tämä parantaisi paitsi tämän alueen elinkeinoelämän
mahdollisuuksia, niin virkistäisi myös Kainuuta.
Visioidaanpa
sitten lisää. Kalajoki on eräs Suomen huomattavimmista turistikohteista. Tänne
on suunniteltu mm. jättimäistä urheiluhallia ja muitakin tapahtumia on jo osittain
toteutettu ja osittain suunniteltu.
Mitenkä olisi esim. laivareitti Ruotsiin? Kalajoen Juhannuksen kaikki
tuntevat. Tänä juhannuksenakin siellä
oli 49 000 ihmistä ja valtatie no 8 kokonaan tukossa. Kehtaanpa väittää,
että tuotakin kuormitusta rautatie vähentäisi, jos vaikka vain yksi junavuoro
varattaisiin henkilöliikenteelle.
Mitä
me kalajokiset sitten voimme tehdä? Me
voimme pitää asiasta hieman meteliä. Kirjoitella lehtiin ja omille
kansanedustajillemme.
Ajatelkaa
edes tätä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti