maanantai 11. maaliskuuta 2019

Vaalikoneet

On vaalikoneiden väärinkäyttöä, jos ennakkoasenteet estävät noudattamasta koneen osoittamaa edustajaa. Periaatteessa olen kyllä sitä mieltä, että jos olet kannastasi niin epävarma, että joudut turvautumaan koneisiin, mutta päätät silti äänestää jotain vastausten ulkopuolella olevaa ehdokasta tai puoluetta, olisi selvästi parempi että et äänestäisi lainkaan, sillä on erittäin todennäköistä, että ehdokkaat ovat paremmin perillä tosiasioista kuin sinä.  Kyllä minä uskon, että sinun kannaltasi olisi ihannetilanne, että olet löytänyt ehdokkaan, joka on lähes kaikista asioista samaa mieltä kanssasi. Saatatte toki molemmat olla väärässä, mutta menkää sitten yhdessä metsään. Onhan se ihan hullua, jos äänestäisit omaa vakaumustasi vastaan. Kokemuksesta voin kertoa, että niitäkin on.

Minäkin käytin pariakin vaalikonetta tarkistaakseni näkemyksiäni ja huokasin syvästi, kun molemmissa tapauksissa ehdokas, jota olen päättänyt äänestää sijoittui kolmen kärkiehdokkaan joukkoon, mitä minun ajatuksiini tulee. Molemmissa koneissa kyllä puolue vaihtui, mutta sen ymmärrän, sillä koneet ovat siinä mielessä tunnottomia, että ne eivät juurikaan painota asioita niiden sisällön mukaan. Joku asia on ehkä minulle tärkeämpi kuin koneelle ja se saattaa näkyä tuloksissa. Jos siis olet vastannut vilpittömästi kysymyksiin ja kone antaa sinulle hieman yllättävän vastauksen, on melko uskottavaa, että koneesta on hyötyä sinulle.  Tuohon vastaukseen pitää vain luottaa. Todennäköisesti olet aikaisemmin kannattanut oman vakaumuksesi vastaista puoluetta.

Minäkin olen ollut pari kertaa ehdolla erilaisissa vaaleissa ja molemmilla kerroilla turvauduin ihan vain leikkimielisesti vaalikoneisiin. Kun olin itse laatinut omat vastaukseni koneelle, pysyin kyllä itselleni kärkikolmikossa, molemmissa koneissa, mutta en kummassakaan koneessa ollut se ihan paras. Ensimmäisellä kertaa taisin äänestää itseäni, mutta toisella kertaa äänestin sitä ”mamu-naista”, joka myös oli kärkikolmikossa. Kerroin kyllä monellekin heti vaalien jälkeen, että en äänestänyt itseäni, mutta taisi olla niin, että vain vaimoni uskoi minua. Eihän se Suomessa ihan yleistä kai ole, mutta kyllä minulla vahvat perusteet oli. Mielestäni sopivinta äänestin silloin ja niin tulen tekemään nytkin.

Olen useissa kirjoituksissani tunnustanut poliittista väriä, joka nyt on siis sininen, eikä sitä koskaan ole tarvinnut hävetä. En muista äänestysalueista tiedä, mutta olen kyllä hyvin ylpeä siitä, että piirijärjestö on ollut hyvin tarkka siitä, ketä listoille on hyväksytty. Keski-Suomen siniset lähti mieluimmin vaaleihin vajailla listoilla kuin olisi ottanut mukaan maineeltaan epämääräisiä kansalaisia. En edes minä tunne näitä kaikkia, mutta melko vakuuttunut olen, että ei yksikään sininen sorru niihin rötöstelyihin, joista kovasti on nyt joidenkin kohdalla uutisoitu. Kyllä se jonkinlaisen turvan äänestäjille antaa. Ei siis yhtään tuomittua rikollista, ei edes missiä, laulajaa tai hiihtäjää. Kaikki jotenkin ansioituneita kansalaisia, joten äänestäjillä on mistä valita. Kohdistuipa ääni kehen tahansa listoillamme, se on sinun eduksesi.

Tämän blogin tarkoitus ei ole toimia politiikan sanansaattajana, mutta ei sitä ihan näin vaalien alla voi kokonaan välttää. Onhan tämä kuitenkin poliittinen blogi, vaikka monesta muustakin asiasta olen kirjoittanut.

Tällä kertaa en siis itse asettunut ehdokkaaksi, vaikka minunkin rikosrekisterini on puhdas, mutta katsoin kykyjeni soveltuvan paremmin juoksupojan rooliin, jossa tehtävässä aloitinkin tämän poliittisen urani SMP:n riveissä.  Joku saattaa muistaa minut entisenä nyrkkeilijänä, mutta en katso sitä poliittiseksi ansioksi. Delegoinkin tuon tehtävän vaimolleni, jolla on siihen paremmat edellytykset.  Jos siis joku haluaa antaa äänensä minulle, tehkää se vaimoni kautta.

Suomen eduskunnassa on jo aivan riittävästi hiihtäjiä, juoksijoita ja muita urheilijoita. Olen melko vakuuttunut, että päätökset paranevat sitä mukaa kun nämä julkkikset sieltä vähenevät. 

Uskon, että minäkin olisin mämmin syönnissä olut melko kova pala, mutta en siitä huolimatta katsonut kansan tarvitsevan toista mämmikouraa.

Jos siis uskotte tarvitsevanne vaalikoneita, uskokaa niitä myös.



 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti