Ei mitenkään väärin ole, että meillä on olemassa demokraattinen järjestelmä, jonka oletetaan olevan sama asia kuin kansanvalta. No niinhän se perustuslain mukaan tietysti meneekin, että ylin valta on kansalla, jota käyttää vaaleilla valittu eduskunta. Hyvältähän se kuulostaa, mutta eihän se aina niin kaksinen ole.
Diktatuuri, joka on käytössä joissakin maissa, kuulostaa
vielä kauheammalta, ja luultavasti se sitä onkin. Useimmiten diktaattoreista
tulee hirmuhallitsijoita, sillä valta turmelee.
Ehdoton valta ehdottomasti, sanoi joku menneen ajan ajattelija. Tästä on
lukuisia esimerkkejä maailmalla. Tosiasiassa diktatuuri saattaisi olla
käyttökelpoisempi järjestelmä kuin demokratia, mutta ehdottoman
oikeudenmukaisen ja kansan etua ajavan hallitsijan löytäminen saattaisi
osoittautua ylivoimaisen vaikeaksi tehtäväksi juuri tuosta syystä. Erityisen vaikeaa se olisi meillä Suomessa,
joissa ei millään pystytä löytämään kovin montaa samanmielistä ihmistä.
Jokaisen pitäisi saada piirtää se Eskon puumerkki, joka johtaa siihen, että kompromissien
jälkeenkin pitää vielä tehdä kompromissi. Diktaattori ei tee kompromisseja,
joten olisi mahdollista, että päätökset olisivat parempia kuin ns.
demokraattiset päätökset, jotka melkein aina siis ovat kompromisseja.
Kompromissin hyvä puoli on se, että asioiden kaikkein huonoimmat puolet tulevat
usein karsittua pois. Vahinko vain, että niin käy myös asioiden parhaille
puolille.
Diktatuurihan voidaan kätkeä demokratian suojiin, jolloin
voidaan kai puhua näennäisdemokratiasta. Näyttää siltä, että päätökset olisivat
demokraattisia, mutta tavalla tai toisella ne johtavat diktatuuriseen
lopputulokseen. Tästäkään ei esimerkkejä tarvitse kovin kaukaa hakea.
Olen usein miettinyt hallitsemisen vaikeutta Suomessa. Selvää on, että emme voi ihan pienistä syistä
ottaa ihmisiltä äänioikeutta, mutta jonkinlaista vastuuta pitäisi asettaa
niille, jotka päättävät, mistä äänestetään tai ketä äänestetään. Yhtenä
esimerkkinä olen nähnyt eduskunnan. Ei mitenkään kansanvallan vastaista olisi
asettaa ehdokkaille joku vähimmäistaso.
Hiihtäminen ja laulaminen ei tietenkään haittaa mitään, mutta ei se ihan
se ainut ansio saisi olla. Ministerin ei
tarvitse olla kansanedustaja, mutta jos sattuu olemaan, niin äkkiä hänen
tilalleen varamies eduskuntaan. Onhan se suomalaisen oikeuskäsityksen
vastaista, että joku saisi esimerkiksi äänestää omasta luottamuksestaan.
Mielestäni ei ole lainkaan välttämätöntä, että
hallituspuolueilla on enemmistö eduskunnassa.
Olen täysin vakuuttunut, että hyvät esitykset menevät kyllä läpi
eduskunnassa, jos ne ovat maamme parhaaksi.
Saattaahan kyllä olla, että aina löytyy vastarannan kiiskiä,
mutta ihan sillä perusteella ei demareitakaan voi poistaa eduskunnasta,
puhumattakaan ääripäistä.
Tämä kai vaatisikin perustuslain muutoksen, niin että
eduskuntapuolueiden lukumäärä rajattaisiin esimerkiksi viiteen. Ei ihan jokainen höyrähtänyt saisi perustaa
omaa puoluetta, eikä kukaan rikollinen saisi olla missään tekemisissä eduskunnan
kanssa.
Rikos on teko, josta laissa on säädetty rangaistus. Jos joku on tällaisen teon perusteella saanut
tuomion, ei hänellä saisi olla mitään tekemistä parlamentissamme. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että
kansalaisluottamuksen menetys pitäisi palauttaa rangaistusvalikoimaamme.
Koska suurin osa kansasta ei oikeasti tiedä, mistä
äänestetään, puhumattakaan niistä seurauksista, joita äänellä voi olla, olisi
nuo muutamat parannukset jo pieni askel eteenpäin. Kannatan kyllä kansan
mielipidekyselyjä, mutta kansanäänestys olisi katastrofi.
Kaipa me täällä Suomessa ollaan kohtuullisen hyvällä tiellä,
mutta kuitenkin. Parantamisen varaa todella on meidänkin poliittisessa
järjestelmässä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti