Eduskunnassa ei ”kepusta” juurikaan ole ollut haittaa,
ja hallituksessa kepulainen pääministeri on tehnyt tosi loistavaa työtä,
siitäkin huolimatta, että vasemmistolaiset ”rakkikoirat” ovat kovasti
räksyttäneet. Numeroillehan hekään eivät mitään voi, mutta aina voidaan sanoa,
että ei valtakunnan menestys ole suinkaan ollut hallituksen ansiota.
Voihan se niin tietysti olla, että kansainvälinen
noususuhdanne himan auttoi, mutta varmasti myös Suomen hallitus teki oikeita
toimenpiteitä ja ansaitsee vähintään kiitoksen tästä työstä. Varmaa ainakin on,
että työllisyyden nousuun vaikutti hallitus enemmän kuin ne räksyttävät
rakkikoirat.
Se, että ”kepu” kuitenkin sijoittuu näinkin korkealle
tässä minun laatimassa haittapuolueiden listassa, johtuu kahdesta asiasta. Sote-uudistuksen
paikallaan junnaamisessa ei myöskään Keskustapuolue saa puhtaita papereita,
vaikka ns. maakuntauudistus jäikin Kokoomuksen valinnanvapauden varjoon.
Suurin vaara keskustapuolueesta onkin maaseudulla,
jossa puolue on monin paikoin määräävässä asemassa, eivätkä päätökset useinkaan
ole kunnan tai asukkaiden vähemmistön edun mukaisia.
Itse luulin vetäytyneeni Kalajoelle viettämään elämäni
ehtoota, mutta kuinka ollakaan: ”kepulainen mafia” rahanahneuksissaan ripotteli
pitäjän täyteen tuulimyllyjä, jotka tekivät alueesta lähes
asuinkelvottoman. Pakkohan minunkin oli
luopua loppuelämäni haaveesta, sillä ihan riippumatta siitä mihin uskoin,
sairastuin jo ulkomaalaisissa tutkimuksissa todettuun vibroakustiseen
oireyhtymään, joka tarkoittaa infraäänen aiheuttamaa sairautta. Kyseessä ei
siis ole mikään luulo, vaan tutkittu fakta.
Jonkinlainen ristiriitahan kepun ajamassa politiikassa
on. Koko maa halutaan pitää asuttuna,
samalla kun sallitaan sen tekeminen asumiskelvottomaksi.
Oikeasti siis myös kepu kuuluu vaarallisten puolueiden
joukkoon, mutta vain silloin, kun sillä on ehdoton enemmistö. Tämä ei kuitenkaan ole pelkästään kepun
ominaisuus, sillä ehdoton ylivalta on aina pahasta, riippumatta mistään
puoluerajoista. Liike-elämä onkin
oivaltanut määräävän markkina-aseman kieltämisen.
Suomessa on tasa-arvon nimissä tehty milloin
minkinlaisia kiintiöitä, joista on enemmän haittaa kuin hyötyä. Olisikohan aika säätää laki, jossa ei mikään
puolue voisi kansallisissa vaaleissa saada enempää kuin 40% täytettävistä
paikoista? Eduskuntavaaleissa tällä tuskin olisi merkitystä, sillä kansa
jakautuu paljon tasaisemmin. Pienissä,
Kalajoen kaltaisissa ja sitäkin pienemmissä maaseutukunnissa tämä saattaisi
olla ratkaiseva uudistus monista tärkeistä asioista päätettäessä.
Näin se vaan menee.
Jäljellä on vielä kolme pienempää puoluetta, joita en
nyt pahalla tahdollakaan voi pitää kovin vaarallisena, mutta kun ne ovat
kuitenkin olemassa, niin käsittelen ne ainakin osittain ensi kerralla. Saattaahan olla, että siihen ”määräävään
markkina-asemaan ” päästessään saattaisivat nämäkin puolueet näyttää todellisen
karvansa. Johan tästä on pieniä merkkejä
ruotsinkielisellä rannikkoseudulla nähty.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti