En tiedä, mihin pyrittiin aikoinaan koulu-uudistuksella,
mutta jos ihan rehellisiä ollaan, niin sekin on luokiteltava tuohon samaan
sarjaan. Vanha kunnon kansakoulu/oppikoulu oli se tie, jota ehkä olisi voitu
parantaa, mutta moinen tasapäistäminen aiheutti vain pakollisen riman
laskemisen ja sitä kautta yleisen osaamisen tason laskun.
Tietysti kaikki kiertotiet yliopistoihin olivat hyväksi minunlaisille
tolleroille, joilla istumalihakset kestivät pidemmänkin penkillä istumisen.
Luulen kuitenkin, että ihan kaikkien ei tarvitsisi kiertää yhtä pitkiä matkoja,
jos nykyistä koulutusta hieman järkevöitettäisiin.
On selvää, että ei me koko ikäluokasta voida tehdä
maistereita ja tohtoreita, vaikka nykyinen järjestelmä sen periaatteessa
mahdollistaisikin. Poliittiset puolueetkin suhtautuvat nykyjärjestelmään varsin
kirjavasti, sillä ”kunniatohtoreita” on lähes jokaisen puolueen riveissä.
Varsinkin vihreille koulutuskysymykset ovat tärkeitä, koska opiskelijoista
hyvin suuri joukko on vihreiden kannattajia. Se nyt vaan on niin, että kun ei
oikein vielä tiedä, mitä kannattaisi kannattaa, kannatetaan vihreitä, koska
sieltä on helpoin löytää oma viiteryhmä: runsaasti koulutetut, mutta
osaamattomat. Vihreät siis kannattavat
koulutuksen lisäämistä, koska oletusarvo on, että se lisää puolueen kannatusta.
Kun pitkään työelämän kokemukseeni sopii vuosikymmenen verran
myös opetustyötä, uskallan hieman kertoa käsityksiäni myös tästä.
En siis todellakaan ole mikään koululaitoksen kehittämisen
vastustaja, mutta vastustan muutoksia muutosten vuoksi. Suomalaiseen mentaliteettiin
näyttää kuuluvan, että mitään, missä on jotain vikaa, ei korjata, vaan se pitää
purkaa ja rakentaa uutta tilalle. Usein yhtä huonoa tai huonompaa, koska tämän
”uudisrakennuksen” viat ilmenevät vasta myöhemmin. Näin kävi myös koulutusuudistuksellemme.
Olen ehdottomasti sitä mieltä, että meidän tulee kehittää
koulutustamme ja korjata se, mikä on huonoa, mutta pyrkiä säilyttämään se, mikä
on hyvää. Olen sitä mieltä, että
koulutusjärjestelmämme runko on pääasiassa hyvä. Se on hyvä vielä nykyisessä
muodossakin, vaikka ei ehkä ihan samaa tasoa kuin ennen koulu-uudistusta. Ajatuksena esimerkiksi ammatinvalinta oli
hyvä, mutta ei vain käytännössä toiminut. Ei kouluikäinen osaa vielä päättää,
haluaako lakaisukoneen kuljettajaksi vai ”lääkärihoitajaksi”. Ammatinvalinnan tilalle suosittelisin
työelämän tietoutta, jossa kerrottaisiin työelämän pelisäännöt valo- ja
varjopuolineen. Työnantajana sain huomata, että edes nuoret insinöörit eivät
oikein tienneet, mitä työelämä edellyttää. Muutoinkin ammattitaito oli vähän
löysällä pohjalla, kun koulutuksen uudistajat olivat suuressa viisaudessaan
päättäneet, että pakollista ennakkoharjoittelua ei tarvita.
Periaatteessa meillä on hyvä oppisopimusjärjestelmä, mutta
sekin tahtoo käytännössä hieman ontua.
Ammattioppilaitoksista tulisi tehdä ammattiin ohjaava
oppilaitos, jossa annettaisiin kyllä ammatin perusteet ja opetettaisiin syömään
veitsellä ja haarukalla, mutta ei annettaisi edes kuvitella, että siltä tulee
valmiita ammattimiehiä. Esimerkiksi
kaikki kolmannet luokat pois ja näin säästyneet rahat ohjattaisiin
oppisopimuskoulutukseen.
Nykyinen ajattelumalli tuntuu olevan, että työssä oppiva on
ilmaista työvoimaa yrittäjille. No näin
ei todellakaan ole. Työssä oppija sitoo usein monenkin ammatti-ihmisen
työpanoksen opetus- ja ohjaustyöhön. Tästä syystä oppisopimuspaikkoja ei aina
tahdo löytyä, ellei yrittäjälle korvata näin aiheutuneita kustannuksia.
No joo... Minä olen jo eläkkeellä, eikä tarkoitukseni ole
uudistaa koko suomalaista koulutusjärjestelmää, mutta ehkä minunkin
kokemuksistani voisi olla hyötyä niille, jotka koulutusta suunnittelevat. Taitaa kuitenkin olla niin, että ne ovat
juuri niitä työelämää maistamattomia maistereita, jotka tietävät kaiken hieman
paremmin kuin käytännön työelämän ihmiset.
Nouskoon uuteen kukoistukseen oppipoika ja mestari -suhde.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti