Tämänkertaiseen kirjoitukseen olen poiminut aiheita ja ajatuksia sekä Helsingin yliopistolehdestä että Ulkopoliittisen instituutin julkaisemasta UP-lehdestä. Ketään en ole suoranaisesti lainannut, mutta kyllä Teija Tiilikaisen ja Pauliine Kaskelon ajatuksen ovat minua herätelleet.
Eurooppalaisia valtioita on
totuttu pitämään demokratian malliesimerkkeinä. On kuitenkin selvää, että mitä
tarkemmin näitä demokraattisia järjestelmiä tarkastelen, sitä huolestuneempi on
pakko olla. Toki on niin, että toistaiseksi ei ole löydetty järjestelmää, joka
korvaisi demokratian, mutta sen heikkoudet ovat vaikeasti korjattavissa
yksinkertaisesti siitä syystä, että ihminen on vaikeasti korjattava. Lähes
kaikissa Euroopan merkittävimmistä valtioissa ovat nostaneet päätään populistiset
oikeistopuolueet. Ei siksi, että ne tarjoaisivat mitään parempaa ratkaisua,
mutta ne antavat turhautuneille ihmisille jonkinlaisen väylän purkaa omaa
pahoinvointiaan. Ihmisille ominaista on se, että kaikelle on keksittävä joku
syyllinen, ja yleensä nämä syylliset ovat kullakin hetkellä vallassa olevat
puolueet ja poliitikot. Jos ihan kaikkea ei voida vierittää tämän porukan
niskoille, tarjoavat EU ja pakolaiset loistavan kohteen.
Euroopassa on muutamia
puolueita, jotka hurraavat suoran demokratian nimiin. Tätä järjestelmään on
pidettävä utopistisena lähinnä siitä syystä, että tutkimusten mukaan vain pieni
vähemmistö omaa päätöksentekoon tarvittavan tietomäärän. On melko kauhea
ajatus, että joku heterogeeninen porukka, josta vain joku 10 – 15% edes tietää,
mistä äänestetään, saisi tehdä päätöksiä. Pahinta, että tuokin joukkio jakautuu
muutamiin eripuraisiin ihmisryhmiin. Tämäntapaisen demokratian tulos voi olla
lähes mitä sattuu. Näyttää taas siltä, että useimmissa länsimaissa noudatettava
edustuksellinen demokratia nostaa esiin eliitin, jonka todellisuudessa toimii
kansaa vastaan, tai ei ainakaan aseta yhteistä etua ensisijalle. Paras
oikeusturva on varattu viranomaisille ja niille tahoille, joilla on voimaa ja
kykyä lobata omia asioitaan. On mahdollista, että tämän järjestelmän vikoja
voitaisiin hieman korjata asettamalla edustajillemme pätevyysvaatimuksia niihin
tehtäviin, joihin olemme heitä valitsemassa. Kokonaisvaltaista korjausta ei
edes näin saada aikaan, sillä todella pyyteettömiä yhteisen edun
tavoittelijoita tuskin Suomestakaan löytyy edes tuota tarvittavaa
kansanedustajien määrää. Tosiasiahan on, että poliitikkojen tärkein asia on
ajaa omaa etuaan, toiseksi tärkein lienee puolueen etu ja jos sattuu, että nämä
edut eivät ole ristiriidassa kansan edun kanssa, niin ehkä sitten jo heti
kolmantena yhteinen etu.
Olen jo sen verran iällä ja
eläkkeellä, että en enää rupea mitään politiikan korjauksia ajamaan, mutta
ehkäpä joku nuorempi hyvinkin huomaa, että ei tämä ihan näin voi mennä.
Vähän kerrassaan. Ehkä
ensimmäinen pieni korjaus olisi pätevyysvaatimusten asettaminen ministereille. Oikeusministerin
tulisi olla oikeusoppinut, opetusministerillä saisi olla jonkinlainen kokemus
opetustyöstä, puolustusministerin tulisi olla vähintään armeijan käynyt, eikä
haittaisi sekään, jos liikenneministerillä olisi ajokortti. Olen antanut kertoa
itselleni, että joskus on ollut ministereitä, joilta nuokin pätevyydet ovat
puutuneet.
Olisiko liikaa vaadittu, jos
ainakin näihin valtakunnan johtaviin virkoihin valittaisiin mieluummin pätevä
kuin sopiva, ja asiantuntijoita kuunneltaisiin silloin, kun omat tiedot eivät
riitä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti