Sanotaan, että eduskunta on läpileikkaus Suomen kansasta. Voihan se olla niin,
mutta minun eduskuntani ei saisi sitä olla. Kyllä edelleen pitäisi olla vaatimuksena
ainakin hyvämaineisuus, joka mielestäni on vähintäankin kohtuullinen vaatimus. Kyllä
tässä maassa yhä edelleen on riittävästi kunnon kansalaisia, niin että ei ehdokasvalikoimaan
tarvitsisi sisällyttää rikoksista tuomittuja tai muutoin epämääräisiä ihmisiä. Minun
eduskuntaan he eivät kuulu.
On totta, että meillä ihmisillä on monenlaisia mielipiteitä, ja tietenkin
ne ansaitsevat tulla kuulluksi. On kuitenkin asioita, joita eivät suuren enemmistön
mielipiteet voi suopeasti katsoa. Minä pidän rasismia sellaisena asiana. Toki julkirasisti
voi saada monenkin rasistin äänet taakseen, mutta tässä on lienee kyse samasta asiasta
kuin jos huumeiden vapautusta kannattavat saisivat huumehörhöjen äänet.
"Profiilisi ei sovi puolueen imagoon" oli eräskin puolue todennut,
kun joku hihhuli oli pyrkinyt puolueen eduskuntaehdokkaaksi. Juurin näin tulisi
puolueiden menetellä enemmässä määrin, sillä vaikka tämä yksittäinen hörhö saattaisi
saada suurenkin henkilökohtaisen kannatuksen, se voisi vähentää puolueen äänimäärää
kokonaisuudessaan. Tuo kyseinen puolue ei ihan linjassaan malttanut pysyä, ja jos
oikein olen ymmärtänyt, niin gallupit nyt sitten näyttävät, että ihan kaikki valitutkaan
eivät ole oikein sopivaa profiilia omanneet.
Tuskinpa kansanedustajalle voidaan mitään varsinaista pätevyysvaatimusta asettaa,
vaikka joskus tuntuu, että pikkaisen on aukkoja tiedoissa. Kansanedustajien itse
täytyisi pystyä pidättäytymään niiden asioiden käsittelystä, joihin tietomäärä ei
yksinkertaisesti riitä. Esimerkiksi lähes kaikki vihreät voisivat äänestää tyhjää
silloin, kun eduskunta käsittelee ydinvoimaloiden rakennuslupia. Epäilen kyllä,
että ei monella muullakaan ole teknistä asiantuntemusta riittävästi, mutta tuo puolue
tuntuu suhtautuvan asiaan pelkästään tunteen pohjalta, täydellisen tietämättömyyden
antamalla varmuudella.
Sen verran vaikutusvaltainen elin Suomenkin eduskunta on, että yksinkertaisesti ei ole varaa päästää tunnetta järkeä hallitsevammaksi.
Hallituksen jäsenille kyllä voitaisiin mielestäni asettaa pätevyysvaatimuksiakin.
Miksipä ei myös muitakin vaatimuksia. Syntyperäinen Suomen kansalaisuus on jo aikansa
elänyt, eikä sillä lienee mitään virkaa. Pelkkä Suomen kansalaisuus kyllä riittäisi.
Yleensähän meillä on melko pätevistä virkamiehistä koottu ministeriö, joten
tuo ministerin pätevyys saa olla melko löyhä, mutta ei aivan olematon kuitenkaan.
Oikeusministeri ei saisi olla täysin lakiasioita tuntematon, joten vanha vaatimus
siitä, että hänen tulisi olla juristi, olisi kyllä mielestäni edelleen paikallaan.
Opetusministerin tulisi olla edes jotenkin sidoksissa opetustoimeen, eikä ihan pahaa
taitaisi tehdä sekään, että puolustusministeri olisi kuitenkin armeijan käynyt.
Tuskinpa nämä nyt aivan kohtuuttomia vaatimuksia ovat Suomenkaan kokoisessa maassa,
kunhan ei pidetä ihan välttämättömänä, että ministeri on puolueensa puheenjohtaja
ja kansanedustaja.
Kansanedustajuus asettuu hieman epämääräiseen valoon silloinkin, kun eduskunta
päättää hallituksen luottamuksesta. Hallituksessa istuvat tollerot kansanedustajat
rientävät painamaan äänestysnappia omassa asiassaan. Ainakin siinä vaiheessa pitäisi
itse osata jäävätä itsensä, jos sitä ei laissa ole säädetty.
Tämän asian korjaaminen olisi lainsäätäjän kiireellisin asia. Noh, tuskinpa
kansanedustajat sitä tekevät, joten nyt olisi sen paljon porua aiheuttaneen kansalaisaloitteen
aika. Koskaan ei tiedä, vaikka menisi eduskunnassa läpi, jos sattuisi päättäjillä
olemaan oikeudenmukainen hetki.
Täytyy sanoa, että noita oikeudenmukaisia hetkiä on kuitenkin sen verran harvoin,
että en oikein pidä eduskuntaa minun eduskuntanani enkä hallitustakaan minun hallituksenani.
Päättäkööt ihan mitä tykkäävät, se tuskin enää minun elämääni paljon järkyttää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti