Paljon on maailma muuttunut vuosien
virratessa. Muistan hyvin, kuinka lapsena leikin Helsingissä ja ihmettelin
talonmiestä, joka oli aivan musta. Ei ketään loukannut, että miestä sanottiin
neekeriksi. Neekerihän se oli, ja mies itsekin sen ymmärsi, eikä pahastunut
tuosta suomenkielisestä termistä lainkaan. Miksipä olisi pahastunut, sillä
eivät valkoihoisetkaan pahastuneet siitä, että heitä sanottiin
valkoihoisiksi. Valitettavasti suomen kielessä
ei ole neekeriä vastaavaa nasevaa termiä tälle valkoiselle ihmisryhmälle.
Lienevätkö
sitten tästä kateellisena valkoiset aikoinaan keksineet, että mustaihoisia piti
sanoa mustiksi eikä suinkaan neekereiksi. Neekerit eivät siis itse keksineet
tätä suomalaisten väittämää, että lakritsi on jotenkin rasistista. Lakritsapatukassa
oli nimittäin neekerin kuva, joka piti poistaa rasismiepäilyn takia. Samanaikaisesti
he joivat kahvia, vaikka paketissa komeili valkoisen Paula-tytön kuva.
Elovena-kaurahiutaleista oli keittetty
aamupuuro. Nämä lakritsan kieltäjät ja rasismin vastustajina itseään pitävät
kansalaisemme olivatkin siis itse asiassa rasisteja kieltäessään tasa-arvoisen
kohtelun mustilta ja valkoisilta!
Kyllä minä rasismia ymmärrän, mutta en sitä
hyväksy. Yleisimmät rasismin aiheuttajat ovat ihonvärin lisäksi uskonto ja
kulttuurierot. Ihonvärille ja ulkonäölleen ei kukaan voi mitään, joten se
meidän tulisi vain hyväksyä samoin kun hyväksymme suomalaissyntyiset ihmiset
ulkonäköön katsomatta. Kulttuurierot ovat jo vaikeampi tapaus, ja niiden
olemassaolon hyväksymiseen voisivat kyllä myös ulkomaalaislähtöiset suomalaiset
osallistua. En minäkään katso suopeasti sitä, että esimerkiksi Suomen ortododoksista
kirkkoa halutaan muuttaa Venäjän kirkoksi. En minä silti ”ryssittele” näitä ihmisiä,
vaikka sana ”ryssä” ei myöskään ole alun perin mitenkään rasistinen tai edes
loukkaava. Maassa, jossa on laki uskonnon vapaudesta, ei pidä syrjiä ketään
pelkän uskonnon takia.
Elämä on antanut minulle tilaisuuden tutustua
moniin kansallisuuksiin ja kulttuureihin. Mitään ratkaisevaa eroa en näiden
ihmisten välillä ole havainnut. Selvää on, että myös ”mamujen” joukossa on
epäsosiaalista ja jopa rikollista ainesta, mutta ne eivät ole mitenkään
yliedustettuina näissäkään ryhmissä. Jos yksi ulkomaalaistaustainen
kansalaisemme käyttää hyväksi vaikkapa sosiaalijärjestelmäämme, se ei oikeuta
meitä yleistyksiin. Täällä Kalajoella on
todella monia kansallisuuksia, ja tunnen heistä useimmat. Pääsääntöisesti
kansallisuuteen katsomatta he ovat ahkeria kunnon ihmisiä. Monet jopa erittäin
korkeasti koulutettuja. He voisivatkin tuoda Kalajoelle paljon lisäarvoa, jos
me kaikki osallistuisimme heidän kotouttamiseensa.
Kotouttaminen ei tosiaan ole pelkästään
vaimoni ja minun tehtävä, vaikka teemmekin asian eteen parhaamme.
Toki on sellaisiakin ihmisiä, joihin ei
kotouttaminenkaan enää pure. He ovat yleensä avioliiton kautta Suomeen tulleita
ihmisiä, jotka tulivat maahan jo paljon ennen nykyistä kotouttamislakia ja
joiden puolisot eivät oma-aloitteisesti välittäneet näiden ihmisten
sulautumisesta tähän kansaan. Suomalaisen kulttuurin tuntemus jäi vähäiseksi ja
kielitaito varsin heikoksi. Näille ihmisille ei enää paljon voida tehdä, mutta
tässäkin tapauksessa täytyy muistaa, että he itse eivät useinkaan ole
nykytilaansa syyllisiä. Heillä on tasan samanarvoinen ihmisarvo kun meillä
muillakin ihmisillä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti