Demokratian kannattaja olen ilman muuta, joten ehkä
liialliset vaatimukset edustajien pätevyydelle ovat jonkin verran
ongelmallisia. Tässä suhteessa puolueiden tulisikin kantaa vastuu siitä, että
jokainen ehdokas täyttäisi yleisen vaatimuksen nuhteettomuudesta ja
kansalaisaktiivisuudesta. Lähes jokainen puolue liputtaa myös koulutuksen
puolesta, joten olisiko ihan liikaa vaadittu, jos puolueet asettaisivat koultuksen
vähän korkeammalle arvoasteikossaan kuin esimerkiksi hiihtokilpailussa
menestymisen.
Selvää on, että ainakaan kansainvälisiin tehtäviin ei
tulisi päästää ketään kielitaidotonta juoppoa, vaikka kyseessä olisi kuinka
mukava ryyppykaveri tahansa.
Demokratian heikkous onkin juuri tämä. Kansaa ei voida
vaihtaa, vaikka sen äänestyskäyttäytyminen ei aina olekaan kovin rationaalista.
Tässä astuu nyt kuvaan tämä puolueiden vastuu.
Suomessa on ollut vuosikymmeniä käytäntönä, että
huippu-urheilijat palkitaan kansanedustajan paikalla, jos he itse sitä
haluavat. Minä muistan nämä tapaukset Sylvi Saimon ja Voitto Helstenin ajoilta
alkaen. En väitä, että nämä ihmiset olisivat tuossa työssä epäonnistuneet,
sillä eihän se napin painaminen kovin vaikeaa ole, varsinkin kun siihen saa
puoluejohdolta neuvon, mitä nappia painetaan. En kuitenkaan muista myöskään
yhtään tapausta, että joku näistä olisi saanut jotain erityisen merkittävää
aikaan. Pääsääntöisesti he ovat istuneet tuolin täytteenä, samoin kun muutkin
TV:stä tutut.
Oma lukunsa ovat puolueiden ääniharavat ja
välihuutelijat. Näitä sopii jokaiseen
puolueeseen, ja jos kyseessä on sanavalmis sutkauttelija, on kohtuullinen äänisaalis
varma. Tässäkään nyt ei ihan parhaiten olla kansanvallan äärellä.
Jotta eduskunnan tasoa voitaisiin nostaa, on tässä
kyllä asetettava vastuuta sekä äänestäjille että puolueille. Kokonaan toinen
asia on sitten hallitus.
Kyllä kansalla on oikeus odottaa, että kunkin
osa-alueen ministeri hallitsee oman hallinnonalansa mahdollisimman hyvin. Se
tuskin olisi ketään syrjivä vaatimus, vaikka ministeriltä vaadittaisiin
tehtävään soveltuva korkeakoulututkinto. En minä usko, että Suomessa on yhtään
puoluetta, jonka riveistä ei löytyisi kuhunkin tehtävään sopivaa ihmistä.
Ministerinhän ei tarvitse olla edes kansanedustaja.
Tästä sitten päästäänkin aiheeseen, josta olen puhunut
ja kirjoittanut niin, että kieli ja ranne ovat kipeänä. Jos kerran eduskunnan tehtävänä on valvoa
hallituksen toimintaa, miksi ihmeessä ministerit itse saavat valvoa omaa
toimintaansa? Jos kansanedustaja on myös ministeri, olisi vähintään
kohtuullista jäävätä tämän toiminta siltä osin kuin se koskee hallitusta.
En siis kieltäisi kansanedustajilta ministerin pestiä,
mutta olisihan tuo ehdotukseni toki oikeudenmukainen. Lisäksi sen etuna olisi sekin, että päteviä
ihmisiä voitaisiin etsiä paljon laajemmalta alueelta. Ei ehkä tarvitsisi
palkata niin paljon avustajiakaan, kun ministeri itsekin osaisi jotain.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti