Ei minun muistiin heti tule tällaista tilannetta, että
kun joku ihminen todetaan epäluotettavaksi, niin hänelle sen jälkeen
järjestetään tehtävä, joka valtakunnan hierarkiassa nousee, jos mahdollista,
vieläkin korkeammalle.
Jos demarit olisivat nimenneet pääministeriksi sen
toisen ay-pohjaisen ”pikkurinteen” olisin varmaan heittäytynyt masentuneeksi,
tai muuttanut ulkomaille.
No tuskinpa minusta demarien äänestäjää tulee, vaikka
uuteen pääministeriin olenkin nyt tyytyväinen. Oli paras mahdollinen ratkaisu
tässä tilanteessa, ja oikeastaan ainut, jos kerran demari oli valittava.
Entisenä perussuomalaisena joudun kuitenkin itkemään
persujen käyttäytymistä. En siis ole enää perussuomalainen, mutta ei sille
mitään voi, että nykyisen puoluejohdon käyttäytyminen saa tuskanhien pintaan.
Vallanhimo ja kannatuksen kasvattaminen näyttää
saaneen puolueessa niin suuren vallan, että kaikenlainen kohtuus unohtuu. Ehkä
en tiedä kaikkea, mitä ulkoministeriössä on tapahtunut, ja vaikka en kaikesta
Haavistossa pidäkään, niin mielestäni hän on hoitanut ministerin tehtävän
hyvin. Tämä hyvä hoitaminen jatkui myös suomalaisten kotouttamisasiassa Al-Holin
terroristi leiriltä. Ministeri käytti
hänelle kuuluvaa harkintaoikeutta, eikä mielestäni missään vaiheessa rikkonut
lakia, kun ei edes mitään päätöksiä
tehty. Ehdottomasti olen minäkin sitä
mieltä, että lapset ja heidän äidit on tavalla tai toisella pelastettava
kuolemanvaarasta, missä he eittämättä ovat.
Nämä ihmiset tuskin aiheuttavat pienintäkään turvallisuusriskiä täällä
kotimaassaan, vaikka persujen retoriikkaan kuuluukin kaikenlainen pelottelu.
Ihmettelen suuresti, millä taikatempulla, yleensä
täysin yhteistyökyvyttömät persut ovat onnistuneet houkuttelemaan koko
opposition välikysymyksensä taakse.
Oppositiossahan on myös vastuunsa tuntevia puolueita,
joiden olisi pitänyt ymmärtää, että tuo persujen henkilöön kohdistuva
välikysymys oli kokonaan ilkeyttään tehty.
Tällaiset pelleilyt eivät missään tapauksessa lisää
poliittista rauhaa ja vakautta.
Tuskin voidaan pitää lieventävän asianhaarana
sitäkään, että tuo välikysymys ei muuhun johda kuin rähinään ja kalabaliikkiin,
ja meidän pitää se maksaa.
Toki Suomen politiikassa on paljonkin korjaamista,
mutta ei sitä pitäisi rikkoa tarpeettomilla riidoilla.
Pääministeri on nyt hyvin koulutettu ja
ammattitaitoinen, jota ei ehkä kaikista ministereistä vieläkään voida sanoa,
vaikka tilanne toki on parantunut takavuosien tilanteesta.
Eniten minun päätäni on kuitenkin vaivannut
hallituksen kokoaminen muutoin. Miksi hallitukseen ei nimetä kullekin
hallinnonalalle pätevää ja koulutettua ihmistä? Miksi hallitukseen yleensäkin
nimitetään kansanedustajia?
Tällä systeemillä eduskunta ei koskaan kykene
kaatamaan hallitusta. Hallituksessa on
nyt 19 ministerikansanedustajaa. Kun eduskunta äänestää hallituksen
luottamuksesta, niin ministerit rientävät istuntosalissa oleville paikoilleen
painamaan nappia, joka takaa luottamuksen. Vai uskooko joku, että herra
ministeri ehdottaa itselleen epäluottamuslausetta! Tietenkin luottamuslause
edellyttää, että muut hallituspuolueiden edustajat noudattavat tuota vuosikausia
vallinnutta puolueuskollisuusperiaatetta.
Näin se vaan on. Nykyisen systeemin mukaan hallitus
nauttii koskemattomuutta, ellei mitään tosi karmeaa tapahdu. Saattaa olla, että siihen tarvittaisiin
sodanjulistus jotakin naapurivaltiota kohtaan.
Jo pieni askel olisi se, että oikeusvaltioperiaatteen
mukaan kukaan ei saisi äänestää omassa asiassaan,
Uskon että kansa olisi tyytyväisempi, jos hallitus
koottaisiin ammattimiehistä, jotka vastaisivat toiminnastaan eduskunnalle.
En minä tiedä, onko tällaista järjestelmää missään
päin maailmaa, mutta haittaisiko, jos Suomi joskus olisi ihan oikeasti
edelläkävijä. Ei siis pelkästään omasta
mielestään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti