Se, että ihmettelen, ei
suinkaan tarkoita sitä, että en mitään poikkeavaa tapaa hyväksyisi. Niin
tietysti on, että vaikka jos jotkut kuulemani asiat ovat totta, saattaa joskus
olla vaikeaa edes hyväksyä tätä. En nyt halua kuitenkaan ruveta luettelemaan
asioita, joiden todenperäisyyttä en ole tarkastanut. Pääsääntöisesti täytynee
sanoa, että sanonta ”jokainen tulee uskollaan autuaaksi” sopii kyllä
minullekin. Luulen, että se joka ei ole vahingoksi toisille, kelpaa myös Herralle.
Miksi se ei siis kelpaisi minulle! Suomessa on yli tuhat uskonnollista yhteisöä,
ja jokainen uskoo vilpittömästi siihen että hänen ryhmässään ovat Suomen ainoat
oikeauskoiset. Juuri tämä usko siihen, että he ovat ”ainoat oikeat” saa
kuitenkin minut luokittelemaan nuo järjestöt lahkoiksi.
Sanotaan Jeesuksen sanoneen,
että ”lahkot ovat minulle kauhistus”, mutta en ollenkaan tiedä, tarkoittiko hän
Jehovan todistajia, helluntaisia, vapaakirkkoa vaiko luterilaisia. En todella
tiedä, mitä Hän tarkoitti, mutta luulen, että kyse oli silloin niin yleisestä
epäjumalanpalvelusta. Sanotaan Hänen myös sanoneen: ”Yksikään, joka minuun
uskoo, ei huku vaan pelastuu”. Oletan, että tämä lause sulkee sisälleen kaikki
ne ihmiset, jotka uskovat Kristukseen ja hänen ristinkuolemaansa, aivan
lahkosta ja seurakunnasta riippumatta. Luulen, että Kristukselle on tärkeintä usko
ja kristillinen elämäntapa, täysin riippumatta siitä, mihin yhteisöön katsot
kuuluvasi. Toki yhteisöön on hyvä kuulua, kehottihan Herrammekin kuulumaan
seurakuntaan, mutta sanoi myöskin: ”Pysy siinä minkä olet hyväksi havainnut.”
Vai olikos se Paavali joka niin sanoi - mutta apostoli kuitenkin.
Minä olen hyväksi havainnut
ortodoksisen seurakunnan ja aion pysyä siinä, vaikka sen verran kerettiläinen
kai olen, että en pidä aivan välttämättömänä kaikkia uskontoomme liittyviä
rituaaleja, joskin ymmärrän niitä, jotka haluavat pitää perinteet puhtaana.
Ihan aina en ymmärrä myöskään muslimien tapaa rukoilla maton päällä Mekkaan
päin kumartuneena, mutta tuskinpa Jumalakaan sitä kieltää, sillä se tuskin
vahingoittaa ketään. Eri uskontokunnilla on myös erilaisia ”esiintymisasuja”
papeilla, piispoilla ja muilla kirkon palvelijoilla. No olkoon siis niin,
sekään tuskin vahingoittaa ketään riippumatta siitä, pidänkö minä niitä
tarpeellisina vaiko en.
Äkillinen hengellinen
herääminen, jonka Paavali koki, on tavattoman harvinaista, ja yleensä se
tapahtuu hitaan kehityksen tuloksena. En väitä, että niin ei voisi tapahtua,
mutta oma käsitykseni on, että erilaisten hurmosliikkeiden kokousten aikana tai
niiden jälkeen tapahtuneet ”hurahdukset” eivät ole todellisia uskonnollisia
tapahtumia, vaan mielenkuohujen aiheuttamia hetkellisiä sekoamisia, joita
sitten halutaan pitää Jumalan merkkeinä. Todellinen usko ja uskovaisuus
näyttäytyvät elämäntavoissa, joiden pääsääntöiset raamit ainakin minä löydän raamatunmukaisista
käskyistä.
Kerettiläisyyteni ilmenee
myös suhtautumisessani Raamatun aitouteen Jumalan sanana. Se on ihmisten
kirjoittama kirja. Ekumeeninen kirkolliskokous päätti 300-luvulla siitä, mitkä
löydetyistä kirjoituksista sisällytetään Raamattuun ja mitä taas ei. Jotenkin
minusta vaan tuntuu, että tuo maallinen ”tuomioistuin” tuskin on tarpeellinen
päätettäessä, mikä on Jumalan sanaa ja mikä taas ei. Suhtautumisestani
huolimatta pidän Raamattua pyhänä kirjana, jonka mukaan eläminen ei koskaan vie
turmioon.
Jotenkin minusta tuntuu,
että hurahtamalla uskonsa löytäneet eivät koskaan ole kokeneet sitä ”hidasta
kehitystä”, jonka pohjalle uusi mielekäs elämä voi rakentua. Se kehitys tuo
ihmisen sisälle mekanismin, joka kertoo mikä on oikein ja mikä väärin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti