Ei saa
sanoa, että ennen oli kaikki paremmin kuin nykyisin, koska näin ei kuulemma
ollut. No ei varmaan ollutkaan, eivät
ainakaan kaikki asiat, mutta kyllä saattoi olla, että jossakin on menty
pieleen. Jos siis ei saa sanoa niin,
niin ainahan jotakin voi ihmetellä.
Palataanpa
nyt vaikka tuonne 50 – 60 luvulle, kun Suomi oli selvinnyt miljardiluokan
sotakorvauksista, kärsinyt sodassa kirveleviä menetyksiä ja meidät sadat
tuhannet siirtolaiset oli saatu asutettua.
Kaiken järjen mukaan ei Suomella olisi pitänyt olla varaa yhtään
mihinkään. Mutta mitä ihmettä ? Vaikka ei Jyrki Katainen eikä Jutta
Urpilainen olleet edes syntyneet, pystyttiin siitä huolimatta melkein mihin
vaan. Vai olisiko se sittenkin niin,
että juuri siitä syystä.
Miettikääpä
ja ihmetelkää ?
Sodan
jälkeen syntyi lapsia enemmän kuin koskaan myöhemmin, joten monet perheenäidit
joutuivat olemaan pois työelämästä.
Monen perheen isä oli kaatunut sodassa ja koko perheen pystyssä
pysyminen oli yksin äidin varassa. Kaikesta tästä huolimatta Suomi rakennettiin
uudelleen. Ne silloin syntyneet suuret
ikäluokat oli elätettävä ja koulutettava.
Tuskinpa monenkaan mielessä on käynyt, että nyt kun nämä suuret
ikäluokat tulevat eläkeikään, ei tehtävä ole sen suurempi kuin se oli silloin
kun he olivat lapsia. Monet eläkeiässä olevat ”mummot ja vaarit” tekevät vielä
sitkeästi töitä ja osa on tietysti jo poistunut joukostamme. Tosiasiassa taitaa
siis olla niin, että tehtävä oli silloin paljon vaativampi ja kalliimpi. Nykyinen sukupolvi tuntuu pelkäävän, että
edes tästä nykyisestä velvoitteesta ei selvitä.
Erityisen
suurta ihmetystä minussa on herättänyt tuo yleinen yhteiskunnan varattomuus,
niin että oikeastaan mihinkään ei ole varaa.
Uskokaa nyt, että en minä väitä, että kaikki olisi ollut ennen paremmin,
vain joitakin asioita ihmettelen. Miten niitä poliisejakin riitti joka kylään,
kun nyt ei riitä edes kaikkiin kaupunkeihin. Kuka niiden palkat maksoi? Mistä
ne kunnanlääkärit tulivat, kun niitäkin näytti olevan joka kunnassa, vaikka ei
oikeastaan ollut mitään terveyskeskuksia, olipahan vain terveystalo, jossa
päivysti joku terveyssisar. Lisäksi oli
seurakunnan diakonissa, joka saattoi myös antaa ensiavun tai toimittaa potilaan
tarvittaessa sairaalaan, jonne kyllä pääsi, jos oikeasti oli tarve.
Aivan
ihmeellinen asia minusta ovat nuo pankit. Miten ihmeessä ne saattoivat toimia,
kun niiden piti ihan vaan tulla toimeen tuolla ottolainauksen ja antolainauksen
välisellä marginaalilla, joka ei silloin ollut kovinkaan paljon suurempi kuin se
on nykyisin. Joka kylässä oli pankki ja keskustaajamissa useampiakin. Kaikissa
palveltiin asiakkaita ja joskus vietettiin vekselin
monivuotis-syntymäpäiviäkin. Se ei aiheuttanut isompaa murinaa tai
purinaa. Sehän se sitä ihmetystä
herättää, että miten se pankkienkaan raha ei enää riitä, vaikka sitä annetaan
ulos vain parina päivänä viikossa ja otetaan vastaan yötäpäivää. Henkilökuntaa ei enää ole lainkaan, eikä
juuri konttoreitakaan muualla kuin suurimmissa keskuksissa, joissa ei
kuitenkaan palvella enää ihmisiä.
Kaikkein
suurimpia ihmeiden tekijöitä olivat koululaiset. Menivät kouluun ihan
mukisematta, vaikka mitään koulukyytejä ei ollut olemassakaan. Oikeastaan se ei tullut edes mieleen, sillä
silloin tuollaiset parin kolmen kilometrin kävelymatkat olivat vain virkistäviä
ja terveellisiä. Talvella hiihdettiin ja kesällä pyöräiltiin, ja jos tuntui
siltä, että koululaisen matka tuli liian pitkäksi, pantiin koulu pikkusen
lähemmäksi. Jotenkin se vaan raha riitti ja taisi pikkusen jäädä ylikin.
Ei ei.
En minä halua, että yhteiskunta palaa 50- tai 60-luvun tasolle. Haluan vain
muistuttaa, että selvittiin sitä ennenkin, ja selvitään varmaan nytkin, mutta
ei näillä nykyisillä keinoilla. Nyt kun
aivan pian joudumme taas maksamaan noita suuria ”sotakorvauksia” tai ainakin
niihin verrattavia maksuja, pitäisi meidän kuitenkin pystyä palaamaan tuohon
ajattelutapaan. Siis aivan kuin ei
Kataista vielä olisi syntynyt ja hallitus toimisi kansallisen edun
parhaaksi. Hallituksen vaihtoahan se
tietysti edellyttää. Toivottavasti
siihen ei mene liian pitkää aikaa, sillä kyllä tuo koalitio voi saada suurenkin tuhon aikaiseksi.
Kuntakatastrofin
estämiseksi voivat kunnat ainakin ryhtyä viivytystaisteluun, muistaen että
kuntien itsemääräämisoikeudella on perustuslain suoja, jota ei Virkkunen eikä
Katainenkaan voi murtaa. Siitä on vain
pidettävä sinnikkäästi kiinni.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti