Oikeasti
minä en tiedä, miten Kalajoen kaupunki on ohjeistanut osto- ja hankintatoimen,
mutta monia Kalajokeakin koskettavia hankintoja olen saanut seurata melkein
aitiopaikalta.
Laki
julkisista hankinnoista asettaa valintakriteereiksi joko
”kokonaistaloudellisesti edullisin” tai sitten ”hinnaltaan halvin”.
Periaatteessa tämä on aivan hyvä laki, jos sen tulkinta olisi ammattimaista.
Valitettavasti vain näin ei aina ole. Esimerkiksi TE-keskuksen
hankintaohjeisiin on livahtanut lause, jonka mukaan on aina valittava halvin.
Sanoisin, että se on jonkun virkamiehen lapsus, joka on sitten mennyt läpi
kaikilta muiltakin virkamiehiltä, eikä sitä ole kovin paljon edes kritisoitu.
Tästä syystä laista pitäisi kokonaan poistaa lause ”hinnaltaan halvin” ja
tyytyä tuohon kaikenkattavaan ”kokonaistaloudellisesti edullisin”. Kokonaan toinen asia on se, riittäisikö
tämäkään takaamaan parasta mahdollista lopputulosta, sillä toki tuonkin lauseen
sisälle voidaan piilottaa monenlaisia tekijöitä, mutta ainakin se antaisi hyvän
pohjan suunniteltaessa kunnallista hankintaohjetta. Tosiasiassahan tämä on
mahdollista myös nykyisen lain perusteella.
EU:n kilpailuttamisdirektiiviä voidaan ehkä joutua hieman venyttämään,
mutta pieni kunnallistottelemattomuus voisi vain tervehdyttää nykyisin aika
sairasta kilpailuttamiskäytäntöä. Tästä
sairaudesta voisin kertoa montakin esimerkkiä, mutta lyhyesti vain kaksi.
Eräs
kaupunki päätti kilpailuttaa pesulapalvelut. Kilpailun voitti halvimmalla
hinnalla virolainen pesula. Paikallisen pesulan ja virolaisen pesulan hintaero
oli vain reilut pari tuhatta, vuoden pesutuksista. Aivan huippumatematiikko ei
tarvitse olla tajutessaan, mitä tässä tapauksessa kokonaisedullisuus olisi
tarkoittanut.
Olen
työskennellyt laatukouluttajana, joten toinen esimerkki onkin omasta
kokemuksestani. Tarjosin kunnalliselle laitokselle päivän laatukoulutusta 700€
hintaan. Paketti piti sisällään matkat ja päivärahan, joten jokaisen
ammattimiehen olisi pitänyt tajuta, ettei hinta ainakaan kovin kallis
ollut. Toki tuolla hinnalla tehtävän
sainkin, mutta mitä se oikeasti tuli maksamaan kunnalle. Ei koulutus tuosta
enempää maksanutkaan, mutta kun tuo hinta ylitti hankintaehdoissa määrätyn
500€:n hinnan, piti siitä järjestää tarjouskilpailu. Yksikön päällikön mukaan
tarjouskilpailun järjestäminen maksoi henkilökunnan palkkoina ainakin sen 500€
ja sen lopputulemana todettiin, että kyseisetä koulutuksesta 700€ oli erittäin
edullinen hinta ja että 500€ oli maksettu oppirahoja.
Mitä
näistä kahdesta esimerkistä sitten voidaan oppia? No ainakin se, että myös terveen järjen
käyttö pitäisi sallia ja ainakin kunnalliset hankintaohjeet päivittää niin,
että ne mahdollistaisivat kuntalaisten edun huomioimisen.
Ja
lopuksi sitten vaalilupaus.
Kun
tulen valituksi valtuustoon, paneudun kaupungin hankintaohjeisiin ja
tarvittaessa teen valtuustoaloitteen ohjeiden päivittämisestä niin, että niissä
painotetaan kokonaisedullisuutta, laatua ja paikallisuutta. Laki julkisista hankinnoista antaa tähän
mahdollisuuden jo nyt, ja kaupungin etu suorastaan vaatii sitä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti