Jyväskylä
Kun on kova valittamaan, niin aina löytyy valittamista, jopa täältä Jyväskylästäkin, jota kuitenkin pidän parhaana paikkana kaupunkien sarjassa. En minä oikein osaa sanoa, voitiinko edellistä asunkuntaani Kalajokea edes kaupungiksi sanoa, mutta olihan sillä sellainen nimi kuitenkin.
Jossakin vaiheessa maalaiskyliä nimettiin kaupungiksi, niin että menetin sen saavutukseni, jonka olin joskus ottanut päämääräkseni: käydä kaikissa Suomen kaupungeissa ihan vain käymisen vuoksi. Toki varsin pieniä paikkoja oli jo silloin kaupunkien luettelossa, mutta kaikki ne täyttivät selvästi kaupunkien tunnusmerkit. Samaa ei voida sanoa enää ”kaupunkiuudistuksen” jälkeen syntyneistä uusista kaupungeista. Nyt olen sitten ottanut tavoitteekseni kiertää kaikki Euroopan pääkaupungit, mutta en enää vanno niin tekeväni. Koskaan ei tiedä mitä tapahtuu, vaikka olenkin jo selvästi yli puolivälin, niin matkaa vielä on. Jopa Islannin pääkaupunki puuttuu listaltani, mutta jos Jumala suo, niin tuon puutteen korjaan vielä kuluvana vuonna.
Oikeasti tämän kirjoitukseni aihe on kuitenkin
nykyisen kotikaupunkini Jyväskylän kritisointi. Varmasti sopii monien muidenkin
kaupunkien johdon mietittäväksi. En mitenkään usko, että ainut kelvollinen
rakennusmaa on ihan kaupunkien keskustassa. Ihmiset kyllä asuisivat
mielelläänkin hieman kauempana keskustasta, jos edes johonkin saisi autonsa
tullessaan asioimaan. Niinpä onkin käynyt, että keskustan liikehuoneet
näyttävät tyhjentyneen ja liikkeet siirtyvät Seppälään tai muihin lähiöihin,
joista joku nousee uudeksi keskustaksi, kunnes myös niille tulee kantakaupungin
kohtalo.
Eikö jo nyt olisi viisaampaa siirtää
asuntorakentaminen kantakaupungin ulkopuolelle ja raivata kaikki mahdollinen
tila pysäköintipaikoiksi. Olen varma, että myös keskusta heräisi henkiin tämän
jälkeen.
Melko pian syntymäni jälkeen minusta tuli Jyväskylän
asukas, mutta muutin täältä opiskelun ja työn takia pois 60-luvun puolivälissä.
Kun nyt palasin tänne viettämään eläkepäiviäni, oli kaikki muuttunut. Kauniita
taloja oli hävitetty ja tilalle rakennettu ihmisten säilömiseen tarkoitettuja
kivimöykkyjä.
Selvää on, että viidessä vuosikymmenessä asiat
muuttuvat, mutta onko niiden pakko muuttua huonompaan suuntaan! On selvää, että kaupungissamme valtaa pitävät
vihreät vastustavat yksityisautoilua, mutta niin se vain on, että ihmiset
liikkuvat autoilla ihan vihreistä riippumatta. Tässä on kai kuitenkin
lausuttava myös kiitoksen sana. Jyväskylän julkinen liikenne toimii erinomaisesti,
vaikka minä en ole oppinut vieläkään, kahden vuoden jälkeen, sitä käyttämään.
Ehkäpä kannattaisi jonkun valtuustopuolueen tehdäkin
aloite, että esimerkiksi eläkeläiset saisivat ilmaiset bussimatkat. Ei meitä niin paljon ole, eikä edes monia
matkojakaan tehtäisi niin, että ei se vaikuttaisi paljonkaan yhtiön
tulokseen. Tuo bussin väri voisi
vaikkapa olla jonkinlainen vihje.
”Punikeistahan” tässä kaupungissa on päästy jo näköjään eroon, luojan
kiitos. Vieläkö joku edes muistaa niitä?
Ihan kiva tässä kaupungissa on asua, enkä ihan ihmeenä
pitäisi vaikka rupeaisin tavalla tai toisella vaikuttamaan kunnallispolitiikassakin,
sillä turha kai täällä blogissa on räksyttää, jos ei ole muuta sanomista.
Tykkäsin
aikoinani Jyväskylästä ja tykkään edelleenkin. Täällä oli paljon kavereita ja
ystäviä. On varmaan edelleenkin, mutta ovat niin vanhentuneet, että eivät enää
tunne minua.
Jos
joku sattuu muistamaan, niin minulla on kyllä profiili facebookissa ja
vilkaisen sitä aina joskus. Nykyisin
kyllä vähän harvemmin käyn siellä, kun en oikein some-sodasta innostunut ole.
Olipa mukava kiejoitus
VastaaPoista