En uskalla sanoa, että olemmeko byrokratiassakaan ihan
maailman johtavin maa, sillä en ole perehtynyt likikään kaikkien maiden
hallinto- tai talousjärjestelmiin. On kuitenkin aihetta olettaa, että vaikka
pientä kehitystä on tapahtunut, niin olemme edelleen yksi maailman
byrokraattisimmista maista. Meidän hallintohimmelimme ovat niin mutkikkaat,
että edes virkailijamme eivät niitä aina ymmärrä. Hyvänä esimerkkinä tästä toimii juuri tällä
hetkellä tämä sote, josta ei kukaan oikein tunnu tietävän mitään. Siihen on sitten liitetty ns. valinnanvapaus,
mutta kukaan ei oikein tunnu käsittävän sitäkään kuka mistäkin saa valita ja
milloin. Epäselvää on myös se, syntyykö siitä säästöjä vai
lisäkustannuksia. Todennäköisesti viimeksi
mainittuja, sillä siihenhän uudistukset ovat aina johtaneet.
Olen jo aikaisemmin kirjoittanut meidän
maakuntamallista, mutta se nyt on toinen kummajainen tässä byrokratian
luvatussa maassa. Vertasin maakuntamallia vanhaan läänijärjestelmäämme ja
kysyin muutamilta, että mitä etua nykyisellä maakuntamallilla saavutetaan
entisiin lääneihin verrattuna. No eihän niin vaikeisiin kysymyksiin kukaan
osannut vastata, joten jouduin tyytymään omaan toteamukseeni: ”Jälleen yksi
muutos muutosten itsensä vuoksi.” Kukaan ei tunnu tietävän myöskään, onko
kysymyksessä halvempi vai kalliimpi malli kuin vanhat läänit ja
lääninhallitukset. Maaherra oli ihan hyvä virkailija, jota parempi tuskin on
joku maakuntajohtaja. Toki titteli on
hieman tasa-arvoisempi, sillä maakuntajohtajan ei tarvitse muuntautua
”herraksi”, vaan saa olla myös hame päällä, jos sattuu olemaan nainen. Pitäisi
kai kysyä vaikka Hannele Pokalta, oliko vaikeaa olla herra.
Jo kymmenen vuotta sitten otin kantaa ajokorttiin. En
edelleenkään käsitä, mitä tekemistä poliisilla on kortin myöntämisen kanssa.
Poliisilaitokselta kai kortti on edelleen haettava, vaikka poliiseilla ei ole
minkäänlaista käsitystä ihmisen ajotaidosta.
Kyllä tässä vähintään yksi tarpeeton pykälä on mukana.
Yhden luukun periaatteesta meillä on jo kauan puhuttu,
mutta edelleen se tuntuu kaukaiselta haaveelta. Tähän en viitsi edes esimerkkiä
etsiä… niitä lienee jokaisen elämässä kymmeniä.
Virkailijoiden oikeassa olemisen tarpeesta kertoo myös
oma kokemukseni. Vanhoina hyvinä aikoina
omistin kaksikin taloa, jotka sijaitsivat samalla tontilla. Vuokrasin toisen
talon tuttavalleni, joka joutui tilapäisiin rahavaikeuksiin ja turvautui sosiaaliapuun.
Eihän se niin helppoa ollutkaan. Koska
talot sijaitsivat samalla tontilla, tulkitsi sosiaalitoimisto, että asumme
yhdessä ja olemme pariskunta, jolloin myös minun tuloni vaikuttivat miehen tuen
tarpeeseen. Vähän suutuin ja loukkaannuin
ja pyysin kyllä sosiaalivirkailijoita ottamaan mitan mukaan ja tulemaan paikan
päälle, jotta voisivat todeta, että parikymmentä metriä oli talojen väli,
vaikka ne sijaitsivatkin samalla tontilla ja niillä oli myös sama osoite. Ei tulleet virkailijat paikalle, eikä saanut
kaveri sosiaaliapua. Tarkasti en tiedä, miten tilanne lopullisesti ratkesi,
mutta vaikeaa on elämä, jos selvätkään asiat eivät mene aina perille.
Eräs byrokratian suurimpia ongelmia onkin jäykkä
koneisto ja virkailijoiden halu olla aina oikeassa. Luulen, että selvässäkään
asiassa virkailijat eivät uskalla joustaa, vaikka hyvin ymmärtäisivät, että
niin kannattaisi tehdä.
Lisätään nyt sitten maailman parhaan koulujärjestelmän
lisäksi, että Suomi on maailman byrokraattisin, kylmin, rasistisin ja väkivaltaisin
maa. En oikeasti tiedä onko se ihan
totta, mutta on se yhtä totta kun ne maailman parhaat kätilötkin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti