Samana päivänä, kun venäläisten suurhyökkäys alkoi 9.
kesäkuuta 1944, sain minäkin syntyä Pitkärannassa. Luonnollista on, että
omakohtaisia muistikokemuksia ei minulle päässyt tuosta taajamasta syntymään,
sillä jo viikko syntymäni jälkeen olin äitini sylissä sotilasajoneuvossa, joka
kiidätti meidät Sortavalaan, josta sitten jatkoimme junalla härkävaunussa
kohden Kanta-Suomea. Samassa vaunussa matkusti myös hieman lehmikarjaa, joten
ehkäpä sitä silloin saattoi hieman haistakin.
Pakolaisnimityksen kielsi hotelli Tornissa istuva
valvontakomissio, joka oli nimetty lähinnä venäläisitä. Jostakin syystä
venäläiset eivät voineet hyväksyä, että suurta ja mahtavaa ”rauhantahtoista” Neuvostoliittoa
olisi pidetty pelottavana mörkönä. Toki me Karjalan pakolaiset itse tiesimme,
mistä oikeasti oli kysymys, mutta tuota Suomen valtion omaksumaa virallista
linjaa myötäilee jopa Karjalan liitto, puhumattakaan täällä Sisä-Suomessa sodan
jälkeen syntyneistä.
Eri puolella Suomea pakolaiset otettiin vastaan hieman
eri lailla. Kemin ja Suolahden kautta päädyimme lopulta Vaajakoskelle, josta
minun ensimmäiset muistikuvat ovat.
Vaajakoskella sain kokea myös ensimmäiset merkit
piilorasismista. Aikuiset eivät toki
tuoneet sitä puheissaan julki, mutta toiset lapset nimittelivät melko avoimesti
ryssän lapseksi. Missäpä he olisivat sen
muualla oppineet kuin kotonaan, sillä ei kai minussakaan mitään näkyvää merkkiä
ollut. Meillä kotona oltiin äärimmäisen
siistejä, mutta senkin sain kuulla, että olemme tuoneet kirppuja, luteita ja
täitä, vaikka varmasti en edes tiennyt, millaisia otuksia nuo ovat. En myöskään
usko haisseeni erityisen pahalle, vaikka kuulinkin sellaisen yleistyksen, että
”ryssän lapset haisevat ryssälle”. Ilman muuta se miellettiin kammottavaksi lemuksi.
Kotona meillä oli tapana käydä sekä aamuin että illoin pesulla, mutta joskus
pahoitin mieleni niin, että lähdin kesken päivänkin pesulle.
Nyt toki ymmärrän, että se ryssän haju olikin kantasuomalaisten
korvien välissä, eikä se sieltä pesemällä poistunut.
Myös koulun alaluokilla sain kokea eräänlaista
rasismia. Olin kohtalaisen hyvä oppilas, mutta aina kun jotain pahaa oli joku
tehnyt, jouduin ilman muuta syylliseksi. Minua syytettiin jopa lunttauksesta,
kun eräs oppilas oli luntannut minulta ja opettaja huomasi vastausten
samankaltaisuuden. Oikeasti en usko,
että niin huonoa opettajaa onkaan, ettei olisi huomannut, kumpi on luntannut ja
kummalta.
Kun sitten isäni kuoleman jälkeen muutettiin
kaupunkiin, rakennettiin tänne ortodoksista kirkkoa. Kuulin, että siihen
rakennetaan ”ryssän kirkkoa”. Kovasti vain ihmettelin, miksi venäläiset tänne
kirkkoa rakentavat. Toki asia myöhemmin minulle selvisi ja olen itsekin saanut
käydä siellä monen monta kertaa – minä, ryssän lapsi.
En tiedä, ovatko nuo lapsuusmuistot jättäneet minuun
mitään pysyviä jälkiä, mutta ainakin ne ovat saaneet minut vihaamaan rasismia
ja epäoikeudenmukaisuutta.
Aina olen valmis auttamaan nykypakolaisia, sillä näen
todellakin yhtäläisyyksiä heidän ja Karjalan pakolaisten välillä. En usko, että kukaan jättää kotimaansa
vapaaehtoisesti, ellei ole pakko.
Tuo loputon ryssittely jatkuu nyt Suomessa hieman eri
muodossa, mutta uskon, että meidän ”uussuomalaiset” vielä näyttävät, mistä
heidät on tehty. Eivät ihan kykenemättömät oli tänne edes selvinneet, ja jo nyt
tiedetään, että hyvin ahkeraa porukkaa ovat, aivan kuin olivat karjalaisetkin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti