Rooman vallan aikana ei rakennettu Suomeen ikuisia kiviteitä niin kuin eteläisempään Eurooppaan. Suomalaiset saivat kulkea pitkiäkin matkoja savisia ja hiekkaisia metsäteitä. Jo kuninkaan vallan aikoihin kulki Suomen Turusta kaksi valtatietä, joista toinen vei Viipuriin ja toinen pitkin Pohjanlahden rannikkoa aina Ouluun asti. Jokivarsiin rakennettiin pistoteitä sisämaahan. Jotta tieverkostosta saatiin toimiva, antoi kuningas asetuksen kestikievariverkoston rakentamisesta näiden teiden varsille. Alun alkaen nämä Kestikievarit rakennettiin kuninkaan kirjeenkantajia varten, mutta 1600- luvulla alkoivat myös muut matkalaiset tunkea itseään näihin majataloihin, joita silloin sai siis perustaa vain kuninkaan asetuksella ja luvalla. Majataloista oli saatavilla aterian ja viinan lisäksi myös kyyti seuraavaan taloon, joka kyyti taitettiin yleensä hevosen vetämillä rattailla.
Ensimmäiset
kestikievarit perustettiin aina 10 km välein, mutta tieolojen parannuttua
kievariverkostoakin harvennettiin. Kalajoen seudulla kievareita oli Himangalla,
Rahjassa, Kalajoen kirkolla sekä Yppärissä. Wedelinin eli Ventelän talot saivat
kievarioikeuden 1700-luvulla, ja majoitusliike täällä toimikin aivan meidän
päiviimme saakka, vaikka kestikievarilaitos maassamme lopetettiin vuonna 1956. Kalajoen kestikievari jatkoi kuitenkin
toimintaa matkustajakotina ja postitoimistona. Ei siis ole ihme, että
Museovirasto on asettanut Ventelän talot suojelukohteeksi. Kalajoen
kaupunginvaltuuston päätös olla tekemättä rakennuksille toistaiseksi mitään,
tarkoittaa käytännössä sitä, että talot lahoavat paikoilleen. Tämä on eräs tapa
kiertää museoviraston suojelupäätös.
Kalajoki
ratsastaa mielellään matkailupaikkakunnan imagolla, vaikka kaupungin
keskustassa ei ole ainuttakaan majoituspaikkaa turisteille, eikä ainuttakaan
kahvilaa, joka olisi auki iltaisin ja jossa paikalliset asukkaat voisivat
viettää aikaansa ja tavata toisiaan. Kestikievarin henkiin herättäminen ja
museoiminen olisi ratkaisu kaikkeen tähän. Se olisi myös Museoviraston toive ja
eräs matkailun vetonauloista. Eiköhän
Kalajoelta löytyisi myös riittävästi hevosajoneuvoja, jotta elävä
kievariperinne voitaisiin herättää henkiin.
Myös
Ventelän talojen pihapiirillä on oma historiansa, joka juontaa juurensa aina 1300-luvulle
asti, joten hirsien siirtäminen jonnekin Plassille veisi hyvin suuren osan
rakennusten historiallisesta arvosta ja tuhoaisi lähes kokonaan niiden
käyttöarvon.
Kuva: Kahvila Pannu, Arrakoski, Padasjoki
Kalajoki
on hieno kaupunki Euroopan ”rumimmasta kylänraitista” huolimatta, joten haluan
antaa oman panokseni kaupungin kehittämiseksi. Valitettavasti se tapahtuu usein
pikku kritiikin kautta, mutta…
”Eiväthän
terveet tarvitse parannusta, vaan sairaat”. Eiköhän tuo lause päde myös
muuhunkin kuin ihmisiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti