Ihminen tuntee myös nostalgista vetovoimaa syntymäseutujaan
kohtaan, vaikka ihmisen kohdalla olosuhteet voivat tehdä tämäntapaisen
kotiinpaluun hieman vaikeammaksi. Totta on myös se, että ”viisas ihminen”, homo
sapiens, pystyy sopeutumaan uusiin ympäristöihin eläimiä paremmin. Tämäntapaiseen
kotiseuturakkauteen perustuu paljolti myöskin kotiseutumatkojen suosio. Vuosi
toisensa jälkeen etsitään omia syntymäseutuja ja omien vanhempien asuinsijoja.
Olen siis oikeasti syntyperäinen karjalainen, ja oma
syntymäseutuni on jäänyt venäläisten valloittamalle alueelle. Vaikka olin
runsaan viikon ikäinen, kun äitini joutui minut kantamaan sodan jaloista pois,
tunnen itseni karjalaiseksi ja selkeästi kaipaan syntymäkaupunkiini
Pitkärantaan. Tuo kaipuu ei ole aina tiedostettua, mutta se nousee Karjalan
matkoillani pintaan melko usein. En
todellakaan osaa selittää, mikä on se vietti, joka vetää minut vuosi toisensa
jälleen matkustamaan menetetylle alueelle. Mitään muistojahan minulla ei
Karjalasta, Impilahdesta tai Pitkärannasta, voi olla, mutta noita muistoja olen
onnistunut keräämään lukuisilla matkoillani rajan taakse. Ensimmäisen matkani
tein joskus 60-luvulla, ja viime vuosina olemme vaimoni Pirjon kanssa
liikkuneet omalla autolla. Karjalan tiet ovat kuitenkin siinä kunnossa, että
autoa säästääksemme valitsimme kotiseutumatkalle tällä kertaa Impilahti-seuran
tarjoaman vaihtoehdon. Ihan
kommelluksitta ei nytkään selvitty, sillä tavallisesti luotettava posti
onnistui hukkaamaan Pirjon passiin viisumeineen, joten hän joutui jäämään
matkalta pois. Harmi sinänsä, sillä toki olisin toivonut vaimoni olevan
matkalla mukana, sillä totisesti hän on yhtä karjalainen kuin minäkin, vaikka
on syntynyt Suomen puolella Lappeenrannassa.
Kotiseutumatkat ovat siis olleet osa elämääni, ja
tällä kertaa matkustin yksin. Ihan yksin ei karjalaisten seurassa koskaan ole,
joten matkasta muodostui entistäkin antoisampi.
Salmin kirkko
Kuulin paljon uusia kertomuksia
Karjalasta ja karjalaisuudesta. Osa historiallisista tapauksista oli minulle
entuudestaan tuttuja, mutta osa sotahistoriasta oli täysin uutta. Vanhat
taistelupaikat heräsivät eloon, kun saimme vierailla siellä asiantuntevan
sotahistorioitsijan kanssa. Jotenkin muistelen, että edesmennyt isäni oli
haavoittunut Klemetin motissa, joten oli melko nostalginen olo seisoa tuolla
maaperällä.
Historialliset luostarit olivat myös jääneet
aikaisimpien retkiemme ulkopuolelle yksinkertaisesti siitä syystä, että niihin,
varsinkin Valamoon, oli yksin vaikea päästä. Sekä Aunuksen että Valamon
luostarikäynnit olivat varsin mieliinpainuvia.
Valamon luostarin puutarha oli tosi satumainen. Myös Valamon saaren
toisella laidalla sijaitsee luostariin kuuluvia rakennuksia ja kaunis kirkko.
Kokonaan oma lukunsa oli Ruskealan marmorilouhos,
josta osa oli veden peitossa, ja sillä saattoi tehdä veneretkiä pitkin
louhosta. Ruskealan marmori olisi ollut
varmasti sopivampi vaihtoehto Finlandia-talolle kuin nuo vääntyilevät
italialaiset laatat. Olisivathan ne
olleet tavallaan myös suomalaisia, sillä onhan Ruskeala ollut aikoinaan osa
Suomea, ja tuo marmori oli jo silloin olemassa.
Kyllä minä olin varsin tyytyväinen matkaan, sillä
täytyy myöntää, että olen maailmassa nähnyt paljon pahempaakin. Toki jotkut
valittivat ruuasta, ja toisilla oli taas muita ongelmia, mutta kyllä kai se
niin on, että kaikki eivät kaikesta tykkää. En minä usko, että tuolla rahalla
paljon ihmeellisempää matkaa pystyy järjestämään, joten suosittelen lämpimästi.
Matka päättyi minun syntymäpäivänäni minun kohdaltani
Lahteen, jossa Pirjo oli minua vastassa. Oli saanut sinä aikana myös passin ja
viisumin, mutta tämä matka oli auttamatta hänen kohdallaan menetetty.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti